سرمایه‌گذاران، زیر چتر امنیت اقتصادی

۱۳۹۸/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۶۲۹

سردار محمدرضا مقیمی، رییس پلیس امنیت اقتصادی و شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف افزایش شفافیت و پیشگیری از تخلفات احتمالی در بازار سرمایه، تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش سنا، سردار محمدرضا مقیمی، رییس پلیس امنیت اقتصادی، بر ضرورت تعامل پلیس و سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد و گفت: یکی از خواسته‌های ما در حوزه فعالیت پلیس امنیت اقتصادی همواره این بوده که سطح تعامل سازمانی خود را افزایش دهیم و امضای تفاهم نامه با سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با همین هدف عملیاتی شد و این همکاری قطعا افزایش امنیت و کاهش جرایم اقتصادی به همراه دارد.

سردار مقیمی با اشاره به شرح وظایف پلیس امنیت اقتصادی خاطرنشان کرد: سال جاری در نیروی انتظامی مجموعه‌ای با نام پلیس امنیت اقتصادی ایجاد شد که کارویژه آن پیش بینی، پیش‌گیری، کنترل و در نهایت مقابله با مسائلی است که به اقتصاد آسیب وارد می‌کند. ما اتفاقاتی را که در کشور رخ می‌دهد همواره از قبل رصد می‌کنیم و نیاز داریم در این مسیر با سازمان‌های اقتصادی ارتباط و تفاهم نزدیک داشته باشیم.رییس پلیس امنیت اقتصادی با بیان اینکه بورس یکی از مهم‌ترین ارکان اقتصادی کشور است، ادامه داد: در فضای بازار سرمایه باید آرامش وجود داشته باشد و سازمان بورس و اوراق بهادار یکی از سازمان‌هایی است که در فضای اقتصادی تاثیر بسزایی دارد و قاعدتا می‌تواند یکی از شرکای ما در بحث افزایش آرامش و جلوگیری از جرایم محسوب شود.

سردار مقیمی با بیان اینکه برای ما شرح وظایفی در حوزه بورس وجود دارد و تلاش می‌کنیم تا آن را به نحو احسن انجام دهیم، افزود: همه نهادها برای تحقق عدالت و امنیت اقتصادی کشور باید در کنار یکدیگر گام بردارند. لذا چنانچه گزندی متوجه ماموریت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار باشد، باید با کمک نهادها و سازمان‌ها در جهت رفع آن حرکت شود و پلیس امنیت اقتصادی یکی از آن سازمان‌ها است که علاوه بر توان نظارتی، توانمندی‌های لازم برای مقابله با این گزندها را دارد و با این تفاهم نامه مسیر تحقق این امر هموار شد. از این پس در کنار مجموعه سازمان بورس، اتفاقاتی که احتمال می‌رود به جرم منتهی شود در مراحل اولیه پیش بینی و از تحقق آن جلوگیری می‌شود.

رییس پلیس امنیت اقتصادی کشور با تاکید بر اینکه بورس کشور شفاف است، ادامه داد: شفافیت بازار سهام کاملا مشخص است و اگر این میزان شفافیت وجود نداشت سرمایه‌گذاری در این بازار انجام نمی‌شد. سردار مقیمی افزود: این تفاهم نامه در حقیقت برای ثبات این شفافیت به امضای طرفین رسید و هدف ما صیانت از این شفافیت است. قرار نیست ما در بازار سرمایه شفافیت ایجاد کنیم، این رکن اقتصادی شفاف هست و ما تنها از آن مراقبت می‌کنیم.

 سرمایه گذاران سالم زیر سایه چتر امنیت اقتصادی پلیس

سردار مقیمی ادامه داد: در فضای اقتصادی افرادی که سالم کار می‌کنند به واسطه افرادی که کار ناسالم دارند دچار خدشه و آسیب می‌شوند و اینجاست که باید در جهت ایجاد امنیت اقتصادی تلاش کنیم. ما امروز به سازندگی و حمایت از صنعت و تولید نیاز داریم و بورس مهم‌ترین ابزار هدایت نقدینگی به بخش مولد اقتصاد است. بنابراین باید از تخلفاتی که ممکن است به سرمایه‌گذاران سالم آسیب وارد کند جلوگیری کرده و زیر چتر امنیت اقتصادی فضایی امن و شفاف ایجاد کنیم.

 جرم‌شناسی فضای مجازی در دستور کار پلیس

رییس پلیس امنیت اقتصادی سیگنال دهی در فضای مجازی و تخلف در شبکه‌های اجتماعی را مساله‌ای جدی ارزیابی کرد و گفت: تصمیم ما این است تا با تمام قدرت در این فضا وارد شویم و از وقوع اتفاقات ناگوار تا حد ممکن ممانعت کنیم.سردار مقیمی افزود: البته در شرح وظیفه ما مساله پیش بینی و پیشگیری اولویت دارد و همواره تلاش می‌کنیم تا قبل از وقوع اتفاقات ناگوار آسیب‌شناسی لازم را داشته باشیم.

 سازمان بورس در مسیر افزایش  امنیت سرمایه‌گذاری

شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز ضمن بیان اینکه ویژگی مهم این تفاهم نامه، افزایش امنیت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است، به همکاری‌های بی‌دریغ و مثبت پلیس امنیت اقتصادی با وزارت اقتصاد و سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره کرد و افزود: باید با ایجاد فضای امن در سراسر کشور از هرگونه تخلف احتمالی در بازار سرمایه جلوگیری کنیم و یکی از موضوعات امروز بازار سرمایه، فعالیت‌های بدون مجوز در برخی مناطق کشور است که تالارهای منطقه‌ای در این حوزه به کمک نیاز دارند.سخنگوی سازمان بورس افزود: خوش‌بختانه نیروی انتظامی در تمام نقاط کشور حضور وسیع دارد و اگر افرادی بدون اخذ مجوز در حوزه سرمایه‌گذاری بورسی فعالیت کنند، مساله با کمک نیروی انتظامی کنترل و نظارت می‌شود تا آسیبی به سرمایه‌گذاران وارد نشود.دبیر شورای عالی بورس به تخلفات فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و بیان داشت: بعضا در فضای مجازی شاهدیم برخی فعالیت‌ها با قوانین بازار سرمایه منطبق نیست. بنابر رسالت نهاد ناظر بازار سرمایه مبنی بر صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران و جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده مالی، به‌طور طبیعی فعالیت‌ها باید نظارت شود و در این راه پلیس امنیت اقتصادی می‌تواند کمک موثری باشد.محمدی عنوان کرد: در برخی مواقع بازار سرمایه نیاز دارد تا احتمال جرایم بورسی افراد را بررسی کند و تعامل با پلیس امنیت اقتصادی، راه گشای کسب اطلاعات لازم در این حوزه است.رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: بحث‌های آموزشی نیز از مفاد این تفاهم نامه است و با آموزش‌های پیش‌بینی شده هر دو طرف تفاهم نامه، کارها را با سهولت بیشتری دنبال خواهند کرد.

 فعالیت‌های اثرگذار بر بازار سرمایه  زیر ذره بین پلیس

رییس سازمان بورس به فعالیت‌های غیر بورسی که می‌تواند فرآیند حرکت بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد اشاره کرد و گفت: در برخی موارد ممکن است شرکت‌های سرمایه‌گذاری یا افراد فعالیت‌هایی خارج از حوزه بازار سرمایه داشته باشند اما اقدام آنها بر بازار اثر گذار باشد و لازم است نهاد ناظر از آن مطلع شود و این امر به کمک نیروی انتظامی محقق می‌شود.محمدی افزود: ارتباط و تعامل سازمان بورس و اوراق بهادار با سایر نهاد‌ها و سازمان‌ها همواره در راستای تقویت بازار سرمایه و افزایش امنیت است و امیدواریم با این تفاهمنامه که هدف از آن صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران است شاهد افزایش اعتماد عمومی به بازار سرمایه و ارتقای شفافیت اقتصادی باشیم.

 

ارسال نظر