انجام وظایف نظارتی بر بازار سرمایه با سرعت بیشتر

۱۳۹۸/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۴۴۱
انجام وظایف نظارتی بر بازار سرمایه  با سرعت بیشتر

گروه بورس|

شفافیت یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه در بازارهای مالی است. از آنجایی که در این بازارها اعتماد سنگ بنای شکل‌گیری روابط اقتصادی میان اشخاص حقیقی و حقوقی است، شفافیت نقشی کلیدی در توسعه بازارها و پایداری آنها ایفا می‌کند. اهمیت این مساله در بهبود جایگاه بازار سرمایه تا آنجاست که

قانون‌گذاران و مجریان این بازارها نه تنها در زمان راه‌اندازی آنها بلکه در طول فعالیتشان نیز با دقت میزان شفافیت و عوامل موثر بر آن را رصد می‌کنند. بنابر این توجه به مقوله شفافیت و میزان دقت در گزارشگری مالی یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در بررسی میزان توسعه‌یافتگی بازارهای مالی و همچنین تحلیل‌پذیری آنهاست.

اهمیت مساله یاد شده تا آنجاست که حتی در طول مدت فعالیت بازارهای مالی ممکن است بارها ساختار حاکم بر آنها مورد ارزیابی مجدد قرار بگیرد یا حتی ساختار آنها به کلی تغییر کند. بدون شک یکی از دلایلی که سبب می‌شود، بازارهای مالی با چنین حساسیتی مورد بررسی واقع شوند حجم بالای معاملات آنها و پویایی عملکرد در این بازارها است.

در ایران نیز طی سال‌های اخیر توجه بسیاری به بحث شفافیت بازار سرمایه و قابلیت اتکا بر صورت‌های مالی شده است. همین امر موجب شده تا در سال‌های اخیر شاهد تغییراتی در دستور العمل‌ها و برخی روش‌های معاملاتی باشیم. همانطور که طی روز گذشته در سخنان رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به آن اشاره شد، در سال‌های اخیر میزان شفافیت از جهات مختلفی مورد توجه سازمان یاد شده بوده و در حال حاضر بیشترین میزان افشای اطلاعات کشور در سازمان بورس انجام می‌شود.

به گفته محمدی بیش از ۶۰۰ شرکت، ۶۵۰ نهاد مالی و حدود ۴۰۰ شرکت که بورسی نیستند در سامانه کدال که زیرنظر سازمان بورس فعالیت می‌کند اقدام به افشای اطلاعت خود می‌کنند. گفتنی است افشای اطلاعات آن دسته از شرکت‌ها که سهام آنها در بازار سرمایه داد و ستد نمی‌شود بر اساس الزام ماده ۶ اصل ۴۴ قانون اساسی انجام می‌گیرد.

در حال حاضر شفافیت اطلاعات ارایه شده در شرکت‌های تحت نظارت سازمان بورس چه بورسی باشند چه فرابورسی به حدی بالاست که اطلاعات شرکت‌ها مستقیما از طرف خود آنها و بدون آنکه در اختیار اشخاص ثالت قرار بگیرد، بر روی تارنمای کدال درج می‌شود. همین امر سبب شده تا امکان سوءاستفاده از اطلاعات شرکت‌ها به حداقل برسد و تمامی سرمایه‌گذاران از شانسی یکسان برای دسترسی به داده‌های تحلیل پذیر برخوردار باشند.

با نگاهی به اطلاعات ارایه شده از سوی شاپور محمدی می‌توان به سمت و سوی روند تغییرات ایجاد شده در سال‌های گذشته پی برد. مطابق با آنچه که این مقام سازمان بورس اعلام کرده است در سال انتخاب وی به ریاست سازمان بورس برگزیده شد ۴۳ درصد از شرکت‌ها به موقع و ۲۳ درصد شرکت‌ها با دیرکرد اطلاعات خود را به بازار منعکس می‌کردند و بقیه آمار خود را افشا نمی‌کردند. امروز ۹۱ درصد افشای به موقع، ۸ درصد افشای با تاخیر را در شرکت‌ها شاهد هستیم و تنها یک درصد اطلاعات خود را ارایه نمی‌دهند.

 به نظر می‌رسد که حالا و پس از حصول نتایج فوق این سازمان در نظر داشته تا با ایجاد دگرگونی در ساختار نظارتی حاکم بر شرکت‌ها دقت و سرعت افشای اطلاعات را بیش از پیش افزایش دهد. به همین منظور نظارت بر اداره نظارت بر ناشران بورسی و اداره نظارت بر ناشران فرابورسی جای خود را به سه گروه نظارتی جدید التاسیسی دادند که برخلاف دو اداره قبلی بر اساس ماهیت فعالیت شرکت‌ها بر آنها نظارت می‌کنند.

برای تبیین بهتر این تغییر سعیدمحمد علیزاده طی مصاحبه‌ای در خصوص جزییات آن توضیح داد. در این گفت‌وگو وی از رویکرد جدید سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به نظارت بهتر و تغییر ساختار این حوزه مهم خبر داد و گفت: همه ۶۷۸ شرکت توسط سه اداره نظارت خواهند شد.

به گزارش بورس پرس، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوارق بهادار، عنوان کرد: با هدف توسعه بازار سرمایه و گستردگی همه‌جانبه و افزایش تعداد شرکت‌ها و حجم معاملات و... و بعد از تفویض برخی اختیارات به بورس و فرابورس، ساختار مدیریت نظارت بر ناشران تغییر کرد.وی ادامه داد: تا پیش از این، همه ناشران تحت نظارت دو اداره بر نظارت بورسی و فرابورسی بودند اما از شنبه همه شرکت‌ها فارغ از اینکه در بورس یا فرابورس و بازار پایه حضور دارند در سه دسته ناشران گروه مالی و خدماتی، ناشران گروه شیمیایی و غذایی و ناشران گروه صنعتی و معدنی دسته‌بندی می‌شوند.این مقام مسوول در پاسخ به این سئوال که علت این تقسیم‌بندی چیست و هر گروه شامل چند شرکت بوده و توسط چه افرادی نظارت خواهند شد گفت: دلیل این دسته‌بندی، هم سنخ کردن شرکت‌ها و طبقه‌بندی با هدف تمرکز بیشتر بر نظارت است .علیزاده افزود: گروه ناشران مالی و خدماتی از جمله همه بانک‌ها، بیمه‌ها، شرکت‌های واسطه‌گری مالی و لیزینگ شامل حدود ۱۹۷ شرکت، گروه شیمیایی و غذایی ۲۲۴ شرکت و ناشران گروه صنعتی و معدنی ۲۵۷ شرکت بوده که مسوولان این سه گروه هم به ترتیب حمید روشن قلب، ولی‌الله جعفری و علی‌اکبر خادم هستند.

وی ادامه داد: در کنار این سه گروه، اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری مالی هم وجود دارد که با مسوولیت میثم قاسمی اداره می‌شود.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس درباره مزایای ترکیب جدید ساختار هم توضیح داد: در وضعیت جدید کلیه شرکت‌های تحت نظارت فارغ از اینکه در بورس یا فرابورس یا در بازار پایه درج شده باشد، تحت نظارت یک اداره قرار دارد و رویه‌های نظارتی یکسانی در خصوص آنها اعمال می‌شود . ضمن آنکه در ساختار جدید، فرآیند تهیه گزارش در خصوص یک صنعت و استفاده از آنها در انجام وظایف نظارتی با سرعت بیشتری صورت می‌پذیرد.به گفته علیزاده، ترکیب جدید ساختار مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس، طی ابلاغیه‌یی به همه شرکت‌ها اطلاع داده شده و صابر جعفروند مدیر اداره سابق نظارت بر ناشران فرابورسی هم بعد از چند سال تلاش مجدانه به عنوان رییس اداره مبارزه با پولشویی سازمان بورس منصوب شد.

 

ارسال نظر