راه‌اندازی «ال سی» داخلی به زودی

۱۳۹۸/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۲۷۲
راه‌اندازی «ال سی» داخلی به زودی

گروه بورس|

صبح روز گذشته پنجمین همایش انجمن مالی اسلامی با موضوع بازار مالی اسلامی، رونق تولید، چالش‌ها و راهکارها در دانشگاه الزهرا برگزار شد. در این همایش که با حضور مدیران بازار سرمایه، صاحب نظران در حوزه فقه مالی و فعالان بازار سهام دایر شده بود مسائل مهمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت که از آن جمله می‌توان به ابزارهای جدید بازار سرمایه و امکانات مالی نوین اشاره کرد. با توجه به آنکه رشد میزان ابزارها و بسترهای مالی و معاملاتی در چند سال اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است از این رو سخنان رییس سازمان بورس و مدیرعامل فرابورس که در خصوص فروش تعهدی و مزایای راه‌اندازی اوراق گام سخن گفتند، از اهمیت بسیاری برای جامعه سرمایه‌گذاری بر خوردار بود. گفتنی است طی روز گذشته رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، از عرضه اوراق ودیعه در ماه‌های پایانی سال جاری خبر داد.

 همایش یاد شده که با محوریت کارها و خدمات صورت گرفته در زمینه مالی اسلامی جریان داشت، مدیران سازمان بورس و تنی چند از کارشناسان در حوزه مالی و فقه اسلامی به سخرانی پرداختند و از فعالان این عرصه تقدیر و قدردانی کردند.

علی صالح آبادی به عنوان رییس انجمن مالی اسلامی با اشاره به همکاری این انجمن با دانشگاه امام صادق و موسسه مالزیای ردمانی در زمینه مالی اسلامی، گفت: به نظر من در حوزه بازار سرمایه در خصوص مباحث فقهی و اسلامی به اندازه کافی کار شده و جای بحث ندارد و شورای فقهی بازار سرمایه نهادی ریشه‌دار است.

وی همچنین در مورد لزوم مطابقت اصول فقه در سایر زمینه‌های مالی همچون بازار پول و بیمه و همکاری انجمن مالی اسلامی در این زمینه‌ها خاطرنشان کرد: در بازار پول نیز شورای فقهی با جایگاه قانونی خوبی از یکسال پیش آغاز به کار کرده، اما در حوزه بیمه هنوز جای کار دارد. در حوزه بیمه و حسابداری و حسابرسی به زودی کار کلید خواهد خورد و انجمن نیز در توسعه علوم اسلامی آماده همکاری با این نهادها است.

دیگر سخنران این همایش رییس سازمان بورس و اوراق بهاداربود که از عملیاتی شدن فروش تعهدی سهام تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش سنا، شاپور محمدی صبح گفت: امیدواریم تا پایان سال، فروش تعهدی سهام عملیاتی شود که در ادبیات جهانی از آن به عنوان short sell یاد می‌شود اما کمیته فقهی با تغییراتی آن را بومی‌سازی کرده است.سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه به جز یکی دو ابزار، همه ابزارهای مالی اسلامی رایج در جهان در کشور ما ساری و جاری است، افزود: متاسفانه در بعضی از کشورها، ابزارهای مالی اسلامی صوری‌سازی شده ولی امروز در کشور ما ۱۱۶ هزار میلیارد تومان گردش سالم ابزار مالی اسلامی برقرار است.البته سهامی که در بازار سرمایه کشور معامله می‌شود نیز کاملا اسلامی و منطبق با شریعت است که ارزش آن به ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.وی همچنین با اشاره به اقبال سرمایه‌گذاران از صندوق‌های بازار سرمایه و رشد این صندوق‌ها عنوان کرد: امروز ارزش صندوق‌های بازار سرمایه به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده که عدد قابل توجهی است. در حوزه بازار پول هم اعتقاد داریم با فعالیت شورای فقهی بانک مرکزی، شاهد گسترش فعالیت‌های این بازار خواهیم بود.

محمدی در ادامه از تصویب اوراقی با نام اوراق «گام» در کشور خبر داد و گفت: اوراق گام ابزار بسیار مفیدی است که به تازگی به تصویب رسیده است. این اوراق ماهیتا جنس ایرانی دارد و یک LC داخلی در آن نهفته است.

محمدی همچنین گفت: اخیرا با تصمیم کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، علاوه بر بررسی زوایای مختلف ابزارهای مالی، دستورالعمل‌های آن نیز به شکل دقیق بررسی می‌شود تا در اجرا نیز انحرافی رخ ندهد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه، به نقش کلیدی اسناد خزانه اسلامی در کشور اشاره کرد و گفت: امروز اسناد خزانه اسلامی برای دولت بسیار مهم و حیاتی است و نه فقط در تامین مالی بلکه در مدیریت نرخ‌ها نیز کاربرد دارد.

وی توضیح داد: این اوراق همچنین تایید کمیته فقهی بانک مرکزی را دارد و بازار سرمایه نیز به توسعه و ترویج آن در بازار ثانویه کمک خواهد کرد.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه بر ضرورت اجرای عملیات بازار باز در شرایط فعلی اقتصاد اشاره و تاکید کرد: زمان اجرای عملیات بازار باز الان است. خوشبختانه قبض و بسط در حجم پول با عملیات بازار باز امکانپذیر خواهد بود و این فرصت را بازار سرمایه فراهم کرده است.

محمدی در پایان افزود: بانک‌مرکزی می‌تواند اوراق را از بازار سرمایه خریداری و نقدینگی جامعه را افزایش دهد؛ یا اوراقی را که خریداری کرده به بازار بازگرداند و انقباض نقدینگی کند.

مدیرعامل فرابورس نیز از دیگر اشخاص مرتبط با بازار سرمایه بود که در روز گذشته طی پنجمین همایش به ارایه توضیحاتی در مورد پذیره نویسی و افتتاح صندوق در صندوق ستارگان بودیم که با مشارکت ۱۰ نهاد اقتصادی و حاکمیتی کشور و شرکت‌های بزرگ بورسی و فرابورسی رونمایی شد و خبرهای خوب دیگری نیز با موضوع توسعه زیست بوم نوآوری در بازار سرمایه در راه است، پرداخت.مدیرعامل فرابورس ایران، سرمایه این صندوق را حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: قرار است سرمایه‌های جذب شده در این صندوق در طرح‌های جسورانه - که پرتفوهای آن صندوق‌های جسورانه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اند- سرمایه‌گذاری شود.

هامونی افزود: انتظار می‌رود با این حجم از سرمایه‌گذاری، اندازه صندوق‌های موجود ما به بیش از ۴ برابر افزایش یابد.

اما بخش دوم این همایش که اختصاص به معرفی اوراق «گام» داشت، در سخنان روز گذشته مدیرعامل فرابورس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار کلیات طرح گواهی اعتبار مولد که به اختصار «گام» خوانده می‌شود مورد تایید قرار گرفت. این اوراق با هدف ابزارسازی برای تأمین اعتبار واحد‌های تولیدی در قالب زنجیره تأمین از سوی بانک مرکزی پیشنهاد شده بود که قرار است در صورت نهایی شدن در بازار سرمایه مورد داد و ستد قرار گیرند.

هدف این طرح حل بخشی از معضل سرمایه در گردش بنگاه‌هاست، در قالب این طرح قرار است تولیدکنندگان به بانک‌ها معرفی و با تضمین بانک گواهی اعتبار دریافت کنند که به این ترتیب در زنجیره ارزش، اوراق بهادار جای پول نقد را می‌گیرد.

امیر هامونی در این پنل مهم‌ترین ویژگی اوراق گام در زمینه تامین مالی یک صنعت را کوتاه کردن فرایند تامین مالی عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال اگر در زنجیره ارزش و تامین یک صنعت ۱۰ شرکت داشته باشیم و محصول هر شرکت، مواد اولیه شرکت بعدی باشد، هنگامی که این شرکت‌ها برای تامین مالی به بانک و بازار سرمایه مراجعه می‌کنند فرایند اخذ تسهیلات یا پذیرش در بازار سرمایه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های تامین مالی برای این شرکت‌ها در مجموع شاید چند ده ماه زمان ببرد.

به گفته مدیرعامل فرابورس ایران، اوراق گام می‌تواند این پروسه را به کمترین زمان ممکن کاهش دهد و این امر مهم‌ترین ویژگی این اوراق به شمار می‌رود. وی در خصوص ملاحظات قانونی اوراق گام نیز عنوان کرد: مطابق با ماده ۲۶ قانون رفع موانع تولید، معاملات ثانویه تمامی اوراق باید در بازار سرمایه انجام شود و از آنجا که یک‌ششم زمان مربوط به پروسه تامین مالی اوراق گام در خصوص تهاتر میان اجزای تامین در بازار پول صوت می‌گیرد؛ مابقی زمان حضور این اوراق در بازار سرمایه پنج‌ششم کل دوره تامین مالی آن خواهد بود.

مدیرعامل فرابورس در ادامه افزود: دستورالعمل اجرایی پذیرش و معاملات اوراق گام تدوین شده که قرار است به تصویب هیات‌مدیره سازمان بورس برسد.

هامونی توضیح داد: همان‌گونه که در خصوص اسناد خزانه اسلامی اطلاعات به سمت سپرده‌گذاری مرکزی می‌رود لازم است برای اوراق گام نیز این کار صورت بگیرد.

در حال حاضر اطلاعات بیش از ۷۰ هزار شرکت و پیمانکار مرتبط با اسناد خزانه اسلامی را داریم و اگر اطلاعات اوراق گام نیز از طریق سامانه‌های موجود تدوین شود، بعد از یک ماه می‌توانیم این اوراق را در فرابورس معامله‌پذیر کنیم.

 

ارسال نظر