دلایل افت سهام گروه‌های پالایشی‌ و بانکی

۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۹۳۳

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: سهامداران بازار سرمایه بعد از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین با تصور اینکه سهام گروه پالایشی با افزایش قیمت همراه می‌شود به سمت خرید سهام این گروه رفتند، اما زمانی که متوجه شدند قیمت سهام این گروه ارتباطی با نرخ بنزین ندارد، اقدام به فروش آن کردند؛ به همین دلیل در دو روز اخیر شاهد افت قیمت سهام این گروه در بورس هستیم.

به گزارش ایرنا، نوید قدوسی به علت روند منفی گروه پالایشی‌ها اشاره کرد و افزود: قیمت این گروه به اشتباه افزایش پیدا کرد؛ به همین دلیل در دو روز اخیر روند منفی را در پیش گرفت.

وی معتقد است: پالایشگاه‌ها از افزایش قیمت بنزین هیچ نفعی نمی‌برند؛ قیمت خرده فروشی بنزین در ایران ۵۰۰ تومان یا ۵ هزار تومان باشد فرقی به حال روند فروش و قیمت پالایشگاه ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه به دیگر عامل افت گروه پالایشی در معاملات بورس اشاره کرد و گفت: قیمت محصولات پالایشی مانند وکیوم باتوم و لوب کات در بورس کالا افزایش محسوسی داشتند که این موضوع باعث کاهش درآمد و افت شاخص این گروه در بورس شد. قدوسی با اشاره به اینکه روند نزولی گروه پالایشی‌ها در بورس چندان جدی و ادامه‌دار نیست، افزود: پالایشگاه‌ها اصلاح قیمتی را تجربه کردند و اکنون در مرز قیمتی قرار گرفتند که ارزنده است در نتیجه این اصلاح ادامه‌دار نیست.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه گروه پالایشی از ظرفیت چندانی برای رشد برخوردار نیستند، افزود: اگر روند قیمت محصولات این گروه در بورس کالا به همین روال ادامه‌دار باشد باید گفت که این گروه پتانسیل رشد قیمتی ندارد، مگر آنکه در بودجه، قیمتی که برای دلار تعیین می‌شود بتواند کمکی را به این گروه کند که این موضوع هم بعید به نظر می‌رسد.

  اصلاح گروه بانکی طبیعی است

وی روند منفی گروه بانکی‌ها در بازار امروز را طبیعی دانست و گفت: گروه بانکی‌ها چند روز متوالی مسیر رشد را در پیش گرفته بودند؛ بنابراین بعد از چند روز رشد قرار گرفتن در مسیر اصلاح طبیعی به نظر می‌رسد. قدوسی با بیان اینکه مشکل خاصی در گروه بانکی‌ها وجود ندارد، گفت: در وضعیت کنونی نقدینگی در بازار کاهش یافته و حرکت بازار گروه به گروه شده است که با توجه به روند معاملات کنونی باید گفت کمتر شاهد رشد یکپارچه در بازار هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: زمانی که یک گروه مانند پالایشی‌ها رشد می‌کنند نقدینگی به سمت گروه دیگری می‌رود؛ به همین دلیل نمی‌توان افت گروه بانکی‌ها را ناشی از عاملی خاص دانست.

  اقبال بازار به سمت گروه بیمه

وی خاطرنشان کرد: اکنون اقبال بازار بیشتر به سمت بیمه‌ای‌ها است که این موضوع ناشی از افزایش سرمایه از محل دارایی‌ها است.

قدوسی در پایان گفت: گزارش‌های منتشر شده از گروه مختلف نشان‌دهنده روند مثبت گروه سیمان و دارایی‌ها است که این گروه‌ها امروز در بازار مورد توجه بودند.

 

ارسال نظر