مالیات بر عایدی سرمایه در انتظار تصمیم مجلس

۱۳۹۸/۰۸/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۳۷۴
مالیات بر عایدی سرمایه در انتظار تصمیم مجلس

گروه بورس|

بازار سرمایه از ابتدای سال جاری تاکنون رشد قابل توجهی را پشت سر گذاشته است. این رشد که به دلیل جهش قیمت ارز و تغییرات متغیرهای کلان اقتصاد سرچشمه گرفته است، سبب شده تا بورس و فرابورس تهران طی دوره یاد شده با جهشی کم سابقه روبه‌رو شود. به همین دلیل نه تنها اخبار مربوط به معاملات سهام از ابتدای سال مورد توجه بیشتر فعالان بازار قرار گرفته بلکه با افت قیمت‌ها از اواسط مهرماه این توجه دو چندان شده است.

از آنجا که پس از اصلاح بازار قیمت‌ بسیاری از نمادها با افت بسیاری رو به رو شد، بسیاری از سرمایه‌گذاران به دنبال دلایل موجهی به منظور تداوم سرمایه‌گذاری یا پایان دادن به آن هستند. همین امر سبب شده تا در هفته‌های اخیر توجه به شایعات و احتمالات نسبت به ماه‌های قبل بیشتر شود و جو روانی حاکم شده بر بازار، تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران را با مشکل مواجه کند. این مسائل در حالی طی دوره مورد بحث تشدید شده است که اخباری از قبیل احتمال اعمال مالیات بر عایدی سهام و ورود شرکت‌های بیشتر به بازار سرمایه نیز مطرح شده است. چنین احتمالاتی در حالی مطرح می‌شود که پس از افت ده درصدی شاخص کل بورس تهران و ناتوانی طرف تقاضا در جبران افت ده درصدی ارزش بازار، سرمایه‌گذاران برای ترمیم تقاضا روی نمادهای ارزنده بورسی و فرابورسی به اخباری دلگرم‌کننده نیازمندند. با این حال همان‌طور که پیش از این نیز در تمامی بازارهای مالی دنیا مرسوم بوده و هست پس از هر رونقی انتظار رکود امری طبیعی است. سابقه تاریخی بورس تهران در سال‌های گذشته نشانگر آن است که پس از جهش‌های ارزی بازار سهام وارد دوره رونق می‌شود و پس از چند ماه با تعدیل شدن ارزش بازار نسبت به بهای ارز، به دلایل مختلف بازار دچار رکود می‌شود. بنا بر آنچه بسیاری از کارشناسان در روزهای گذشته عنوان کرده‌اند، در حال حاضر تداوم رونق نیمه نخست سال مستلزم رفع شدن نگرانی‌هایی است که مغفول ماندن آنها می‌تواند در ماه‌ها یا حتی چند سال آتی به تداوم معاملات ضربه جدی وارد کند. به همین منظور و به سبب شرح وضعیت کلی بازار، روز گذشته مدیرعامل بورس تهران در جمع خبرنگاران به توصیف وضعیت فعلی بورس تهران پرداخت و ضمن ارایه جزییاتی در مورد عملکرد شرکت تحت کنترل خود، به پرسش‌های آنان در مورد اخبار شایعات تاثیرگذار بر عملکرد بازار پاسخ گفت که می‌توان مهم‌ترین آنها را بحث مطرح شده در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه دانست.

علی صحرایی مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران دیروز در جمع خبرنگاران گفت: بورس تهران در گزارش اخیر WFE از نظر ارزش بازار در رتبه اول فدراسیون بورس‌های آسیایی قرار دارد. همچنین بورس تهران عضو هیات‌مدیره فیاس قرار گرفته است و از نظر ارزش بازار رتبه اول بورس‌های عضو فدراسیون بورس‌های آسیایی را دارد. وی همچنین افزود: 40 صنعت جذاب و مختلف در بورس تهران حضور دارند و تنوع صنعت در بورس تهران در مقایسه با کشورهای عربی بسیار جالب است و در ایران 23 درصد صنایع بورسی در حوزه پتروشیمی و شیمیایی قرار دارند و تغییراتی در مورد 30 شرکت برتر بورسی روی داده و ارزش بازار 30 شرکت برتر از 70 درصد به 65 درصد کاهش پیدا کرده است؛ یعنی جابه‌جایی وزن و ارزش شرکت‌های بزرگ بورسی روی داده است. صحرایی نوسان بازار بورس را تابع متغیرهای اقتصاد کلان دانست و گفت: نوسان بخش صنعت ناشی از چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در صنعت است و وظیفه بازار سرمایه این است که با بازارگردانی و کار فرهنگی رفتار توده‌ای مردم را مدیریت کند و مردم به جای اینکه دنبال شایعات فضای مجازی باشند، دنبال تحلیل و مشاوره سرمایه‌گذاری باشند.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران همچنین گفت: بخشی از رفتارهای نوسانی سرمایه‌گذاران در بورس ناشی از سیگنال‌فروشی و شایعات فضای مجازی است که باید از آن اجتناب شود. وی همچنین با بیان اینکه بورس تهران جذابیت خاصی برای سرمایه‌گذاران خارجی دارد، گفت: جذابیت بورس ما بر کسی پوشیده نیست، فقط محدودیت نقل و انتقال پول توسط سرمایه‌گذاران خارجی وجود دارد، وگرنه بازار 82 میلیون نفری و نیز حضور 40 صنعت مهم در بورس تهران برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب است.

   توجه کشورها به ابزارهای مالی اسلامی

صحرایی همچنین افزود: دو کشور عراق و سوریه در دیدار از بورس و نیز دو کشور سوییس و اتریش در دیدار از تالار حافظ بورس تهران مشتاق به حضور در ایران و استفاده از ابزارهای اسلامی مالی شدند و تفاهم‌نامه‌هایی با این کشورها منعقد شد که امیدواریم منشأ قراردادهای همکاری در آینده باشد. مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران همچنین در مورد معافیت مالیاتی سرمایه‌گذاری در بازار سهام گفت: بر اساس مقررات تعریف‌شده مالیات بر فروش سهام نیم درصد است، اما در لایحه جدید که برای مالیات ارایه شده است، مالیات بر عایدی سرمایه برای سرمایه‌گذاری در بورس به میزان 5 درصد پیشنهاد شده که البته این از اختیارات مجلس است که آنها را تصویب کند یا نه و اگر تصویب شود در قالب مالیات بر عایدی سرمایه 5 درصد از سود سرمایه‌گذاران در بورس خواهد بود.

وی همچنین در مورد امنیت سرمایه‌گذاری در بورس گفت: رویدادهای خوبی در سال جاری انجام شده است، البته در دو هفته صف فروش در بورس وجود داشت، اما امنیت سرمایه‌گذاری در بورس به معنای نقدشوندگی است و در عین حال حضور صندوق توسعه بازار و صندوق‌های سرمایه‌گذاری که برای نقدشوندگی کمک می‌کنند و اگر کسی بخواهد از بازار خارج شود، حداکثر دو روزه پولش نقد می‌شود.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران همچنین اظهار داشت: به شرکت‌هایی که می‌خواهند عرضه اولیه سهام داشته باشند الزام کرده‌ایم که حتما بازارگردان داشته باشند تا به نقدشوندگی سهام کمک شود.

صحرایی همچنین در مورد شرکت‌های بازار اول بورس الزامات مقرراتی وجود دارد و شرکت‌های عرضه اولیه هم نباید بدون بازارگردان حضور پیدا کنند.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران همچنین در مورد عرضه‌های اولیه اظهار داشت: عرضه اولیه شرکت سرمایه‌گذاری کوثر وابسته به بنیاد شهید که کار پذیرش آن انجام شده و به زودی در تالار بورس درج می‌شود و همچنین عرضه اولیه دو شرکت مجموعه گلرنگ؛ یکی شرکت غذایی کوروش که 25 درصد تولید روغن و شرکت شوینده پدیده شیمی غرب از زیر مجموعه‌های گلرنگ به زودی عرضه اولیه می‌شوند.

صحرایی در مورد حضور مردم در بازار سرمایه گفت: یک بخش از حضور این است که آموزش و فرهنگ‌سازی انجام دهیم و حضور در بازار سرمایه نسبت به بازارهای رقیب اولویت دارد، زیرا سرمایه‌گذاری در بازار ارز ممنوع است و در بازار مسکن نیز ریزش داشته و برای خرید یک ملک با کوچک‌ترین ابعاد، منابع زیاد مالی نیاز دارد اما برای حضور در بورس با سرمایه اندک می‌توان حضور پیدا کرد و در حال حاضر از طریق 1700 ایستگاه معاملاتی و 22 تالار منطقه‌ای بورس به راحتی امکان حضور مردم در بورس فراهم است.

   افزایش کدهای معاملاتی

وی همچنین نقدشوندگی و شفافیت را از جذابیت‌های بازار سرمایه ذکر کرد و گفت: امسال 340 هزار کد اولیه وارد بازار سرمایه شدند که از این محل 2200 میلیارد تومان منابع جدید وارد بازار سرمایه شده است.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران همچنین اظهار داشت: لازم نیست همه مردم برای ورود به بورس متخصص باشند یا شاید وقت نداشته باشند که مدام بازار را رصد کنند. بنابراین هم می‌توان از ابزارهای غیرمستقیم مثل صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کرد و هم از طریق مشاوران سرمایه‌گذاری که دارای شناسنامه و مجوز هستند استفاده کرد و توصیه می‌کنم مردم تحت تاثیر شایعات فضای مجازی قرار نگیرند.

صحرایی در پاسخ به پرسشی در مورد سهام‌داران شرکت پدیده شاندیز نیز گفت: این شرکت در بورس تهران نیست و برای ساماندهی این شرکت دولت برنامه‌هایی دارد، اما از طریق بورس تهران چون سهامدار نیست، نمی‌توان برای سهامداران آن کاری انجام داد.

وی همچنین در مورد حضور سهامداران حقیقی گفت: 45 درصد معاملات توسط سهامداران حقیقی انجام می‌شود و امروز 70 درصد افراد در سمت خرید و 68 درصد در سمت فروش افراد حقیقی هستند و از تالارهای منطقه‌ای و معاملات برخط، ابزارهای جدید و صندوق‌های سرمایه‌گذاری باعث شده تا مشارکت مردم در بورس بالا رود. مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران همچنین اظهار داشت: شرکت‌های حاضر در بورس موظف هستند گزارش عملکرد 6 ماهه و 3 ماهه ارایه کنند و این ابزارها کمک کرده است شفافیت شرکت‌های بورسی بیشتر شود.

صحرایی گفت: روش عرضه اولیه به عنوان ابزار منصفانه‌ای است که به روش سفارش خرید شرایط یکسان و منصفانه برای همه فراهم می‌شود.

   میانگین سود هر سهم در نیمه اول ۴۱۰ ریال

صحرایی با بیان اینکه در ۶ ماه ابتدایی امسال سود خالص ۸۲ میلیارد تومان در بورس تهران بوده است، گفت: این رقم در سال ۹۷ معادل ۸۹ میلیارد تومان و در ۶ ماهه همان سال ۲۸ میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه از محل سود انباشته، ۳۳ درصد افزایش سرمایه در بورس تهران صورت گرفته است، تأکید کرد: سود هر سهم در ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۹۷ معادل هر سهم ۱۴۲ ریال بوده که در سال ۹۷ به ۴۴۶ ریال و در ۶ ماهه اول سال ۹۸ به ۴۱۰ ریال رسیده است.

   نوسان بورس طبیعی است

وی افزود: نوسان بازار سرمایه تابع اقتصاد کلان کشور بوده و این امر نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران دایم در حال تحلیل شرایط هستند و با تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال نوسانات را پیش بینی و تحلیل می‌نماید.

مدیرعامل بورس تهران تصریح کرد: باید در این راستا کار فرهنگی صورت داد تا مردم رفتارهای هیجانی در بازار نداشته باشند.

صحرایی به سهامداران توصیه کرد: دنباله رو فضای مجازی برای سرمایه‌گذاری نبوده و از دانش کافی برخوردار بوده یا دریافت اطلاعات را به معتمدان خود در بورس بسپارند. به گفته وی مردم از سبدگردان‌ها استفاده کرده تا بتوانند از نوسانات غیرعادی بازار که نتیجه رفتارهای هیجانی و تبعیت از سیگنال‌فروشی است، به دور باشند. مدیرعامل بورس تهران گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۶ شرکت در بورس تهران عرضه اولیه شده‌اند و در آینده نیز قرار است سهام برخی از شرکت‌های غذایی و شیمیایی در بورس عرضه شود.

وی در خصوص راه‌اندازی آتی سبد سهام در سال ۹۷ نیز اظهار داشت: این ابزار با تصویب کمیته فقهی بورس راه‌اندازی شده و برای سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه جذاب بوده که تاکنون در چهار نماد معاملات آن آغاز شده و تعداد نمادها در مجموع به ۷ رسیده است.

صحرایی خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد از معاملات بازار سرمایه به صورت برخط انجام می‌شود و البته توصیه می‌کنیم معامله‌گران به صورت غیر مستقیم وارد بازار شوند.


برش

    مالیات بر عایدی سرمایه برای سرمایه‌گذاری در بورس به میزان 5 درصد پیشنهاد شده است که البته این از اختیارات مجلس است که آنها را تصویب کند یا نه و اگر تصویب شود در قالب مالیات بر عایدی سرمایه 5 درصد از سود سرمایه‌گذاران در بورس خواهد بود.

   صحرایی در مورد امنیت سرمایه‌گذاری در بورس گفت: رویدادهای خوبی در سال جاری انجام شده است، البته در دو هفته صف فروش در بورس وجود داشت، اما امنیت سرمایه‌گذاری در بورس به معنای نقدشوندگی است و در عین حال حضور صندوق توسعه بازار و صندوق‌های سرمایه‌گذاری که برای نقدشوندگی کمک می‌کنند و اگر کسی بخواهد از بازار خارج شود، حداکثر دو روزه پولش نقد می‌شود.

 

 

ارسال نظر