رشد کم‌رمق شاخص کل در آخرین روز معاملات هفته

۱۳۹۸/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۴۳۳

گروه بورس|داد و ستدهای بورس تهران در روز سه شنبه همچنان با رخوت و کندی تداوم یافت. معاملات کم‌رمق این روز که در تداوم عدم اطمینان روزهای گذشته رخ داد سبب شد تا به دلیل همین عامل سرمایه‌گذاران نتوانند به افزایش تقاضا در بسیاری از نمادها بورسی اقدام کنند. به موجب همین رویکرد نماگر اصلی بازار سهام فرصت چندانی برای رشد نیافت. از این رو شاخص بورس تهران در روز معاملاتی قبل با افزایش ۶۵۶ واحدی عدد ۳۰۵ هزار و ۳۳۳ واحد را نمایش داد. شاخص هم وزن نیز به رقم ۸۵ هزار و ۶۸۸ واحد رسید. شاخص بازار اول به کانال ۲۲۱ هزار واحدی وارد شد و شاخص بازار دوم نیز عدد ۶۲۲ هزار واحد را ثبت کرد.

بر اساس آمارهای معاملاتی در روز سه‌شنبه اکثر شاخص‌های بورس با رشد مواجه شدند به‌طوری که شاخص‌ قیمت «وزنی- ارزشی» با ۱۷۵ واحد افزایش معادل ۰.۲۲ درصد به ۸۱ هزار و ۸۰۱ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با ۲۴۹ واحد افزایش، معادل ۰.۴۴ درصد به ۵۷ هزار و ۲۹۶ واحد، شاخص آزاد شناور با ۸۷۵ واحد رشد، معادل ۰.۲۵ درصد به ۳۴۹ هزار و ۴۹۳ واحد، شاخص بازار اول با ۳۳۸ واحد صعود معادل ۰.۱۵ درصد به ۲۲۱ هزار ۴۶۲ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۹۵۹ واحد رشد معادل ۰.۳۲ درصد، به ۶۲۲ هزار و ۹۷۰ واحد رسید. از سویی دیگر در این روز ۶ نماد «وبملت با ۱۴۹ واحد، پارس با ۱۱۲ واحد، خودرو با ۶۵، فارس با ۶۵ واحد، شیران با ۵۸ واحد و نوری با ۵۵ واحد» رشد، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.

همچنین شاخص‌های صنایع تالار شیشه‌ای نیز با رشد مواجه شدند بطوری که شاخص صنایع «وسایل ارتباطی با ۴۵۷ واحد صعود معادل ۳.۸۲ درصد به ۳۱۵ هزار و ۷۱۰ واحد، منسوجات با ۹۴ واحد افزایش معادل ۲.۳۷ درصد به ۳۰۲ واحد، اداره بازارهای مالی با ۴ واحد رشد معادل ۲.۲۲ درصد به ۶۲ هزار و ۶۵۴ واحد، محصولات چرمی ۱۸۰ واحد افزایش معادل ۱.۹۴ درصد به ۹ هزار و ۴۹۱ واحد، قند و شکر با ۹۹۷ واحد رشد، معادل ۱.۹۳ درصد به ۵۲ هزار و ۷۵۱ واحد، ذغالسنگ با (۱۸۰) واحد افت معادل (۱.۹۲) درصد به ۹ هزار و ۲۴۰ واحد، اطلاعات و ارتباطات با (۱۰.۴۷) واحد کاهش معادل (۳.۲۵) درصد به ۳۱۱ واحد» رسید.

در عین حال نگاهی به آمارهای معاملاتی روز گذشته بازار سهام مشخص می‌کندکه قیمت سهام نمادهای «سفار، قثابت، کاما، پدرخش، شسینا، دروز و لابسا» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «وپارس، غالبر، سیلام، کپشیر، ساراب، دابور و مداران» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند و در تابلوهای بورس به ثبت رسیدند. به این ترتیب، در پایان داد و ستدهای روز قبل در بورس تهران، در ۳۵۲ هزار نوبت معاملاتی، ۲ میلیارد و ۹۲۶ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۲ هزار و ۳۵۸ میلیارد تومان در بورس معامله شد. در پایان معاملات در فرابورس ایران نیز شاخص کل بدون تغییر در رقم 3884 واحد باقی ماند. همان‌طور که در روزهای قبل نیز شاهد آن بودیم یکسان بودن متغیرهای موثر بر عملکرد شرکت‌ها سبب شده تا نمادهای فرابورسی نیز عملکردی تقریبا مشابه با سهام بورسی داشته باشند. در این روز ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از 222 هزار میلیارد تومان بالغ شد. در این روز نمادهای توسعه مولد نیروگاهی جهرم، قاسم ایران و بیمه کوثر، بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای تولید نیروی برق دماوند، ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی مارون و مادیران بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشتند. نمادهای پربیننده در فرابورس شامل ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، توسعه مولد نیروگاهی جهرم، جنرال مکانیک، ریل پرداز سیر، پتروشیمی زاگرس از نمادهای پربیننده فرابورس بودند.

 

ارسال نظر