رشد شاخص در انتظار افزایش تقاضای بازار جهانی

۱۳۹۸/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۱۶۰

یک کارشناس بازار سرمایه، رشد این بازار را در شرایط کنونی نیازمند محرک‌های مختلف از جمله اخبار بازار جهانی، تجدید ارزیابی دارایی‌ها و انتشار گزارش‌های صنایع بورسی ارزیابی کرد و اخبار سیاسی را نیز فاکتوری اثرگذار بر روند بازارهای منطقه دانست. به گزارش سنا، حمید میرمعینی در ارزیابی آرایش و رفتار فعلی معامله‌گران بازار سرمایه گفت: بعد از دوره رشد پرشتاب شاخص که در اکثر نماد‌ها اتفاق افتاد، بازار به استراحت نیاز داشت؛ ضمن اینکه بازار برای ادامه روند رو به رشد خود به اخبار جدید و مثبت نیاز دارد. این کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به ناکافی بودن اخبار منتشره فعلی برای ایجاد توان حرکت بعدی شاخص گفت: در حال حاضر اغلب گزارش‌های شش‌ماهه منتشر شده، اما این گزارش‌ها برای تامین نظر فعالان بازار سرمایه کافی نبوده است. بنابراین شاید بازار زمان بیشتری را به استراحت اختصاص دهد تا محرک‌های جدید رشد پدیدار شوند. در این میان پیش بینی می‌شود که بازار به اصلاح قیمت معنادارتر و بیشتر خود ادامه دهد. وی واکنش سهامداران خرد را در این شرایط محتاطانه خواند و افزود: خریداران قبلی و صاحبان نقدینگی‌های جدیدالورود به بازار فعلا دست نگه داشته‌اند و در حال کسب اطلاعات و مشاوره درباره ورود با اطمینان‌تر به سهام هستند، چراکه می‌دانند بازار با شتابی که در ماه‌های اخیر شاهد آن بودیم حرکت نخواهد کرد و روند آرام‌تری را در پیش گرفت، مگر اینکه اتفاقی مهم رخ دهد که از آن جمله می‌توان به اخبار خوب سیاسی و امکان کاهش محدودیت‌های ناشی از تحریم اشاره کرد.

    ثبات خاورمیانه، آرامش بازارهای جهانی را به دنبال دارد

این مدرس دانشگاه در تشریح عوامل غیر اقتصادی از جمله تاثیر کشته شدن ابوبکر البغدادی بر امنیت سرمایه‌گذاری در خاورمیانه و کاهش ریسک‌های غیر‌سیستماتیک بر بازارهای سرمایه‌ای منطقه از جمله بورس تهران گفت: این اتفاق و مسائلی از این دست همواره بر بازارهای منطقه و جهان تاثیرگذار است. اما در اولین قدم می‌توان گفت که افزایش امنیت در منطقه خاورمیانه، کاهش محدودیت‌های شرکت‌های صادر‌کننده را به دنبال خواهد داشت و از این نظر با اقبال بهتری از سوی سرمایه‌گذاران بورسی و غیر‌بورسی مواجه خواهند شد. میرمعینی با اشاره به احتمال افت دلار با افزایش ضریب امنیت و ثبات سیاسی خاطرنشان کرد: البته این افت قابل ملاحظه و اثر‌گذار نیست و رشد بورس را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. ضمن اینکه رفع محدودیت‌های ناشی از بهبود اوضاع سیاسی می‌تواند خبر خوبی برای بازار باشد.وی افزود: دومین عامل بحث بازار جهانی است که می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد و انتظار می‌رود در نیمه دوم سال و سه ماه پایانی سال ۲۰۱۹ با توجه به احتمال امضای توافق تجاری بین چین و امریکا، اوضاع بازار جهانی از آنچه امروز شاهد آن هستیم بهتر شود.

   تقاضای بازارهای جهانی؛ محرک رشد گروه‌های کامودیتی محور

این فعال بورسی اثر فصلی افزایش تقاضای بازارها در پایان سال میلادی را با وجود رکود فعلی حاکم بر اقتصاد جهان قابل توجه دانست و یادآور شد: معمولا در سه ماه آخر سال میلادی این اثر فصلی وجود داشته و دارد و همواره به دلیل افزایش تقاضای کامودیتی‌ها، بازارهای کالایی و سهام را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بر این اساس امسال نیز این اثر همچون سال‌های گذشته وجود دارد و باید به عنوان یک متغیر مورد توجه و بررسی سرمایه‌گذاران قرار گیرد. این کارشناس بازار سرمایه گروه‌های با قابلیت رشد را معدنی‌ها و فلزات اساسی برشمرد و گفت: این گروه‌ها همواره در پایان سال میلادی مورد اقبال سرمایه‌گذاران در سراسر جهان هستند و بی‌شک بورس کشور ما نیز از این مساله مستثنی نخواهد بود. این در حالی است که امسال با‌توجه به حساسیت بازارهای جهانی نفت و تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان این کالا به نظر نمی‌رسد روند صعودی چندانی پیش رو داشته باشد.

    سیاست‌گذاری‌های دولت روند بورس را جهت می‌دهد

میرمعینی با اشاره به سیاست‌گذاری‌های دولت به عنوان فاکتور دیگر تاثیرگذار بر روند بازار سرمایه خاطرنشان کرد: این فاکتور چه در قالب سیاست‌گذاری‌های سازمان بورس و چه در قالب سیاست‌گذاری‌های پولی و مالی همواره در بازار سرمایه و روندهای آن بسیار تاثیرگذار است. البته دولت با فعالیت‌های دیگری همچون اخذ مالیات و عوارض بیشتر یا افزایش نرخ خوراک نیز می‌تواند بر بازار سرمایه تاثیرگذار باشد. وی در پیش بینی روند بازار سرمایه طی سه ماه آینده گفت: با توجه به آهنگ ورود نقدینگی و تقویت بازار با پول‌های جدید پیش‌بینی بر این است که اصلاح فعلی، دوره کوتاه‌تری را طی کند. البته به شرکت‌هایی که تجدید ارزیابی دارند نیز می‌توان به عنوان یک مولفه برجسته که امکان ایجاد تحرک در بازار را دارد نگاه کرد. در این میان برخی تک سهم‌ها نیز از رشد گروه‌های خود جامانده‌اند. ضمن اینکه برخی گزارش‌ها چشمگیر بوده و فروش دارایی خاصی اتفاق افتاده است.بر این اساس در ادامه حرکت می‌توان گفت که شاخص آهنگ حرکت ملایم‌تری خواهد داشت و مانند ماه‌های اخیر حرکت آن شارپی نخواهد بود.

 

ارسال نظر