چرخش بازار بر شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز

۱۳۹۸/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۹۸۸

یک کارشناس بازارسرمایه، عبور شاخص از سقف قبلی را نیازمند تنفس بازار و اصلاح در قیمت برخی سهم‌ها دانست.

به گزارش سنا، احسان عسکری اظهار داشت: با توجه به تجربه گذشته بازار و برآوردهایی که از متغیرهای اقتصادی کشور ارایه می‌شود احتمال عبور از سقف قبلی قابل انتظار است ولی این موضوع نیازمند تنفس بازار و انجام اصلاح در شاخص و قیمت برخی سهام است.

مدیر سرمایه‌گذاری و بازار گردانی تأمین سرمایه امید با بیان اینکه بازار سرمایه، همواره شفاف‌ترین و سالم‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری عموم مردم جامعه بوده است، گفت: پیش بینی می‌شود در سال‌های آتی رشد حضور عموم مردم در بازار سرمایه بیش از گذشته فزآینده باشد و این موضوع می‌تواند علاوه بر توسعه بازار سرمایه به اقبال شرکت‌ها برای حضور در بازار سرمایه نیز منتهی شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در صورت حمایت دولت و نهادهای قانون گذار از صنایع و سرمایه‌گذاران و خودداری از خلق تصمیمات فاقد کار کارشناسی، در آینده شاهد بازار سرمایه توسعه یافته‌تر خواهیم بود.

عسکری در خصوص آرایش و رفتار معامله‌گران بازار سهام گفت: همان‌طور که انتظار می‌رفت پس از رشد

در خور توجه قیمت سهام شرکت‌های کوچک و متوسط در بازار سرمایه، اقبال فعالان بازار از سهام این شرکت‌ها به سهام شرکت‌هایی که نسبت P/E پایین‌تری داشتند و عمدتا جزو شرکت‌های بزرگ و شاخص ساز بازار بودند، شیفت کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر اکثر سرمایه‌گذاران به دنبال معاملات سهم شرکت‌هایی هستند که سودآوری مناسبی داشته و آینده روشن‌تری در انتظار آنها است.

وی در پاسخ به این سوال که تاثیر ریسک‌ها و شرایط غیراقتصادی از جمله خبر کشته‌شدن ابوبکر البغدادی و برخی ناآرامی‌ها در عراق بر بورس را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: بازار سرمایه به مانند سابر بازارهای مالی و فیزیکی متاثر از رویدادها و متغیرهای اقتصادی و غیر اقتصادی پیرامون خود است. منطقه خاورمیانه در طول سالیان گذشته همواره دستخوش رویدادها و حوادث متعدد بوده است و تا حد زیادی بازارها با این شرایط کنار آمده اند؛ لذا تا زمانی که تحولات بنیادین رخ ندهد، واکنش شدیدی نسبت به این رویدادها قابل انتظار نیست.مدیر ریسک و مهندسی مالی تأمین سرمایه امید افزود: به این ترتیب، موضوع کشته شدن سرکرده داعش و ناآرامی در کشور همسایه ایران می‌تواند تا حدی بر برخی متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه تاثیر داشته باشد. اما در مقطع کنونی پیش بینی نمی‌شود ناآرامی‌ها در عراق بر بازار سرمایه کشور مان تأثیر با اهمیتی داشته باشد.

 افزایش جذابیت بازار

پس از گزارشگری شرکت‌ها

عسکری در پاسخ به سوالی درخصوص گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها و گزارش‌های ماهانه عملکردی اظهار داشت: یکی از مزیت‌های بازار سرمایه توسعه یافته تفاوت در تحلیل‌ها و ارزیابی تحلیلگران از عوامل بنیادی پیرامون صنایع و شرکت‌ها است که موجب شکل‌گیری عرضه و تقاضا می‌شود و به بازار عمق می‌بخشد.

وی ادامه داد: برخی تحلیل گران معتقدند که عملکرد شرکت‌ها کمتر از انتظار و پیش بینی‌های صورت گرفته بوده و برخی معتقدند که بسیاری از شرکت‌ها عملکرد مناسبی را گزارش کردند و چشم‌انداز مثبتی دارند و همچنان بر مدار مثبت در حرکتند.مدیر ریسک و مهندسی مالی تامین سرمایه امید تصریح کرد: موضوع غیرقابل انکار آن است که پس از گزارشگری شرکت‌ها برای پایان دوره منتهی به ۳۱ شهریورماه، TTM شرکت‌ها و P/E بازار کاهش یافته که افزایش جذابیت بازار را رقم خواهد زد. آنچه اکنون مشاهده می‌شود عدم جذابیت بازار سرمایه نیست بلکه واکنش به اصلاح بازار است که برای هر بازار رو به رشدی ضرورت دارد.

وی افزود: بسیاری از تحلیل گران و مدیران دارایی و صندوق‌ها برای رصد عملکرد شرکت‌ها از گزارش‌های ماهانه استفاده می‌کنند که براساس آن سودآوری آتی قابل برآورد و ارزیابی است. چنان چه این روند عملکرد ماهانه شرکت‌ها مثبت و افزایش باشد قطعا اقبال به سهام آنها افزایش خواهد یافت و بالعکس. در حال حاضر از گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها می‌توان دریافت اکثر شرکت‌ها بر مدار پیش بینی‌ها و البته مثبت در حرکت هستند و نسبت‌های P/E آنها نسبت به چند ماه اخیر کاهش داشته است که این موضوع برای ایجاد پتانسیل رشد آتی بازار سرمایه اهمیت دارد.

کاهش سودآوری در شرکت‌های

صادرات محور با کاهش قیمت‌های جهانی

عسکری در ادامه این گفت‌وگو، یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر عملکرد و سودآوری شرکت‌ها را قیمت‌های جهانی دانست و گفت: بسیاری از شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه از این موضوع متاثر هستند و از این رو باید توسط تحلیل گران و سرمایه‌گذاران مورد توجه قرار گیرد. زیرا با کاهش قیمت‌های جهانی در برخی از محصولات با توجه به صادرات محور بودن اکثر شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه، کاهش سودآوری رقم خواهد خورد و این موضوع بر قیمت سهم و شاخص بازار نیز تأثیر خواهد گذاشت.این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: چنانچه ارزیابی تحلیل گران مبنی بر کاهش قیمت جهانی برخی از محصولات باشد، باید نسبت به مدیریت ریسک و کاهش سهم این شرکت‌ها در ترکیب دارایی تحت مدیریت اقدام کرد. همچنین باید توجه داشت قیمت‌های جهانی خود متاثر از متغیرهای اقتصادی و غیراقتصادی قدرت‌های بزرگ دنیا ست و لذا ارزیابی تحولات در این حوزه بسیار حیاتی و ضروری است.

 

ارسال نظر