دلگرمی به حصول توافق تجاری مهم‌ترین عامل صعود بازارهای جهانی

۱۳۹۸/۰۷/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۸۵۵

گروه بورس|

بازارهای سهام آسیایی در معاملات روز جمعه با روند افزایشی شاخص‌ها همراه شدند در حالی که ترامپ خبر از ادامه گفت‌وگوهای صلح تجاری با مقامات چین داده است.

رییس‌جمهور امریکا در تازه‌ترین اظهارات خود گفته است که مذاکرات تجاری با مقامات چینی آغاز شده است و امیدوار است در این دوره از مذاکرات، توافقی جامع و مفید برای هر دو طرف به‌دست آید.

به این ترتیب، بازارها به امید به‌دست آمدن توافقی جامع با روند افزایشی همراه شدند و شاخص آسیا پاسفیک در این میان با رشد ۱.۲ درصدی همراه شد.

شاخص اصلی بورس استرالیا هم رشد ۰.۸ درصدی همراه شد در حالی که شاخص نیکی ژاپن توانست با رشد ۱ درصدی معاملات خود را خاتمه دهد . در این میان، شاخص CSI در بازار چین با افزایش۰.۵درصدی معاملات را ادامه داد.

نخستین روز مذاکرات صلح تجاری بین هر دو کشور به خوبی پشت سر گذاشته شد و رییس‌جمهور امریکا مذاکرات امروز را «خیلی خیلی خوب» ارزیابی کرد.

یکی از مقامات کاخ سفید نیز در خصوص مذاکرات امروز گفت: مذاکرات خیلی بهتر از آنچه پیش بینی می‌شد، به اتمام رسید و به نظر می‌رسد هر دو طرف مذاکره در پایان هفته در خصوص توافق ارزی به تفاهم برسند. چنینی رویکردی سبب شده تا بازارهای امریکا نیز با واکنشی خوب نسبت به اخبار مذاکرات همراه شوند و در آخرین معاملات خود در روز جمعه رشد کنند. اما در بازار فلزات تنها مذاکرات تجاری محرک قیمت‌ها نیستند. این روزها کمبود عرضه در فلزاتی مانند سرب نیز به پیشرانی مهم برای قیمت‌ها بدل شده است.

با وجود ضعیف بودن بازار خودرو و همچنین سایر فلزات پایه، سرب به خوبی توانسته بازار خود را حفظ کند. این موضوع بیشتر به دلیل وقفه عرضه در

 Port Pirie بوده است. این واحد ذوب که در سال ۲۰۱۸ مقدار ۱۶۰ هزار تن سرب تولید کرد، تا اوایل ماه نوامبر غیرفعال خواهد بود که ممکن است باعث کاهش ۳۶ هزار تنی، علاوه بر کاهش ۳۰ هزار تنی در ماه ژوئن و جولای شود. موجودی جهانی سرب، حاکی از آن است که حتی پس از اینکه ۵۷ هزار و ۳۲۵ تن سرب به انبارهای بورس فلزات لندن تحویل داده شد، بازار با کمبود عرضه زیادی مواجه است. در حال حاضر، مجموع موجودی انبارهای لندن و شانگهای نسبت در پایان سال ۲۰۱۸، کاهش ۲۰ درصدی دارد.

با این کمبود دسترسی فیزیکی به سرب، قیمت‌ها موقعیت خوبی برای جهش دارند. طبق پیش‌بینی Fastmarkets MB، میانگین سالانه قیمت نقدی سرب در سال ۲۰۲۰ به ۲ هزار و ۱۳۱ دلار بر تن خواهد رسید که در مقایسه با قیمت مورد انتظار سال ۲۰۱۹ یعنی یک هزار و ۹۸۸ دلار بر تن، افزایش خواهد داشت.

اما برخلاف اثر افزایشی وقفه در واحدهای ذوب، نگرانی درباره افزایش عرضه معدنی، عاملی برای کاهش قیمت‌ها خواهد بود. همچنین تقاضای ضعیف نیز، به ویژه در صنعت خودروسازی، عامل دیگری است که بر قیمت سرب فشار وارد خواهد کرد. با وجود تسهیلات مالی و اقدامات اخیر مقامات چینی برای لغو محدودیت‌ها، فروش جهانی خودروهای سبک در ۸ ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۵.۹ درصد کاهش داشت. همچنین با معرفی قوانین جدید برای حذف موتورهای احتراق داخلی و جایگزینی باتری‌هایی با ترکیب شیمیایی مناسب‌تر برای محیط زیست، فشار بیشتری بر باتری‌های سربی- اسیدی وارد شده است.

در بازار محصولات فولادی نیز، بیلت اوکراین در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ۳۸۶ دلار هر تن سی اف آر شنیده شده است. گرچه نشانه‌هایی از بهبود نمایان شده ولی برخی معتقدند این رشد دوام زیادی نخواهد داشت.

قراضه فعلا در ثبات است اما آینده بازار آن روشن نیست و برخی معتقدند قراضه در بازار داخلی امریکا ممکن است تا ۲۵ دلار ارزان‌تر شود. در این صورت بر بازار بیلت هم اثر منفی خواهد داشت.

 

ارسال نظر