چرا سهام گروه خودرو رشد می‌کند

۱۳۹۸/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۷۶۵

بررسی وضعیت گروه خودرو در بورس نشان‌دهنده روند مطلوب این گروه در کنار دیگر سهم‌های بزرگ بازار مانند بانکی‌هاست؛ سهام این گروه از زمان انتشار خبر افزایش سرمایه روند متفاوتی را نسبت به دیگر سهام‌ها در پیش گرفت و مورد اقبال سهامداران قرار گرفت. با توجه به وضعیت حاضر در کشور، موضوع افزایش سرمایه در شرکت‌های تولیدی به دلیل مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند از اهمیتی چشمگیر برخوردار است که اجرای این اقدام می‌تواند تاثیر شگرفی را در افزایش تولید و ارزش سهام آنها در بورس داشته باشد. گروه خودرویی‌ها در بورس با محوریت دو نماد خودرو (ایران‌خودرو) و خسایپا (سایپا) و تعدادی از قطعه‌سازان، همسو با بازار رشد کردند و نمی‌توان این گروه را برخلاف دیگر گروه‌ها به عنوان گروه‌های جامانده از بازار معرفی کرد. با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته، سهام تعدادی از قطعه‌سازان بیش از بازار رشد داشتند اما لیدرهای گروه خودروسازی مانند خودرو و خساپا با رشدی نزدیک به بازار همراه بودند. مباحث مطرح شده در خصوص تجدید ارزیابی بر دارایی گروه خودروسازی در بورس نشان‌دهنده آن است که تجدید ارزیابی نماد خودرو (ایران خودرو) از محل افزایش سرمایه است که با توجه به زیانده بودن این شرکت می‌بایست زیان‌های موجود را با افزایش سرمایه پوشش دهد. گفتنی است که نماد شرکت خودروسازی سایپا در چند سال گذشته از امکان افزایش سرمایه استفاده کرد، در حالت کلی این گروه تحت تاثیر بازار قرار دارد و نمی‌توانند به تنهایی مسیر خود را طی کنند.  سهام گروه خودرو در روز دوشنبه تا حدودی نسبت به ریزش بازار مقاومت نشان داد این در حالی است که این گروه روز گذشته با افت بازار همگام شد و از فضای کلی بازار تاثیر پذیرفت. درخصوص گروه خودرو در بازار سرمایه نمی‌توان گفت راه این گروه از بازار جدا است بلکه از فضای کلی بازار تاثیرپذیر است. بطور عمده اقبال موجود به گروه خودرو در بورس ناشی از ابهامات این گروه است، زیرا زمانی که از صنعت پتروشیمی صحبت به میان می‌آید برآورد سود با توجه پارامترهای بنیادی کار ساده‌ای است این در حالی است که صنعت خودرو به دلیل ابهامات موجود همیشه محل سفته بازی‌های بزرگ بوده است و این صنعت در وضعیت کنونی از وضعیت بنیادی مناسبی برخوردار نیست. طبق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته از سوی کارشناسان بازار سرمایه به نظر می‌رسد لیدرهای این گروه مانند ایران خودرو و سایپا همچنان جا برای رشد داشته باشند اما نباید دنبال رشد با شیب تند بود و باید به صورت کماکان در انتظار رشد این گروه بود.

  افزایش سرمایه، اصلی‌ترین عامل رشد

گروه خودرو

نوید قدوسی در گفت‌وگو با ایرنا به علت اقبال گروه خودرویی‌ها در بازار اشاره و بیان کرد: تجدید ارزیابی بر دارایی خودرو به عنوان اصلی‌ترین عامل رشد گروه خودرو در بورس تلقی می‌شود اما نمی‌توان این موضوع را به عنوان تنها عامل تاثیرگذار در این اتفاق دانست. وی با بیان اینکه گزارش چند ماه اخیر شرکت‌های خودروسازی نشان از بهبود وضعیت این گروه در بازار سرمایه بوده است، گفت: آمار موجود نشان‌دهنده وضعیت مطلوب آنها از نظر تولید و فروش است، این موضوع را تا آخرین گزارش منتشر شده از سوی شرکت‌ها که در شهریور ماه بود شاهد بودیم. قدوسی خاطرنشان کرد: گزارش شهریور ماه سایپا و نیز گزارش مرداد ماه ایران خودرو مثبت بود که این عامل اثر معناداری را بر اقبال گروه خودرویی‌ها در بازار سرمایه گذاشت.  این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که اقبال گروه خودرویی‌ها در بازار تا چه زمانی ادامه‌دار است، گفت: در این مورد نمی‌توان راحت اظهارنظر کرد و باید منتظر ماند و دید وضعیت بازار به چه سمتی پیش می‌رود. وی اظهار داشت: ایران خودرو به دلیل افزایش سرمایه بالایی که نسبت به سایر گروه‌های خودرویی دارد با رشد بیشتری همراه خواهد بود به همین دلیل می‌تواند سود بیشتری را در اختیار سهامداران قرار دهد. به گفته قدوسی، سایپا در کنار ایران خودرو گرچه از میزان افزایش سرمایه بالایی برخوردار نیست اما به عنوان گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری مطرح است. این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه گروه خودرو در بازار سرمایه از جمله گروه‌هایی است که بارها در بازار سرمایه مورد اقبال قرار گرفت، افزود: گروه خودرو در موقعیت کنونی نسبت به گذشته در موقعیت فوق‌العاده‌ای قرار ندارد. وی پیش‌بینی خود از روند گروه خودرویی‌ها در بورس تا پایان سال را اینگونه بیان کرد: پیش‌بینی باید تابعی از جریان نقدینگی گروه باشد، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و بهبود وضعیت عملیاتی گروه خودروسازی عامل اصلی افزایش قیمت سهام خودرو بوده است. قدوسی با اعتقاد بر اینکه در سال ۹۹ حتی در سال ۱۴۰۰ شرکت‌های خودرویی سودی را برای تقسیم نخواهند داشت، افزود: گروه‌های خودرویی در سال ۹۹ به دلیل زیان‌هایی که دارند محال است سودی را بسازند اما برای سال ۱۴۰۰ به دلیل افزایش سرمایه و کاهش هزینه‌های مالی ممکن است با سودی که بین سهامداران تقسیم کنند همراه باشند.

  رشد گروه خودرو ادامه‌ دارد

در ادامه حسن قاسمی، ‌دیگر کارشناس بازار سرمایه، تجدید ارزیابی دارایی‌ها را به عنوان عامل اصلی اقبال گروه خودروسازی در بازار اعلام کرد. وی اظهار کرد: در یک مقطعی خوش‌بینی مبنی بر ایجاد ارتباط ایران با کشورهای خارجی به‌خصوص اروپایی‌ها در زمینه خودرو ایجاد شد تا تولید گروه خودروسازی داخلی به سال‌های قبل بازگردد.

قاسمی اظهار داشت: اکنون خودروهای خارجی خیلی گران هستند و با وجود افزایش میزان تولید خودروهای داخلی ممکن است این خودروهای خارجی با افت زیادی همراه شوند که این اقدام اقتصادی می‌تواند مزایای زیادی را با خود به همراه داشته باشد. این کارشناس بازار سرمایه افزود: به نظر می‌رسد که شرکت‌های خودرویی نمی‌توانند سود خوبی را در اختیار سهامداران قرار دهند اما عده‌ای دیگر معتقدند افزایش تولید این کالا می‌تواند زمینه رقابت با خودروهای خارجی را فراهم و محصول بیشتری را به فروش برسانند. وی با بیان اینکه نباید با کل سرمایه وارد جو ایجاد شده در برخی از گروه‌ها باشیم تا از آن بازدهی گرفت، گفت: سرمایه‌گذار نباید تمام سرمایه خود را وارد یک گروه مانند گروه خودرو کند بلکه بهتر است ضمن تقسیم‌بندی سرمایه موجود اقدام به سرمایه‌گذاری در گروه‌های مختلف کند.  قاسمی در ادامه گفت: شرکت خودروسازی ایران خودرو نسبت به دیگر گروه‌های خودرویی از میزان بازدهی بیشتری برای سرمایه‌گذاران برخوردار خواهد بود که در کنار آن سایپا هم می‌تواند بازدهی معقولی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد. این کارشناس بازار سرمایه افزود: ایران خودرو به دلیل میزان بالای افزایش سرمایه و نیز به لحاظ ساختار مالی از دیگر گروه‌ها بالاتر است و همچنین ایران خودرو سال‌هاست که تجدید ارزیابی انجام نداده است. وی افزود: سال ۹۴ که مصادف با تجدید ارزیابی بود، سایپا اجرای این اقدام را در دستور کار قرار داد و قیمت سهام این گروه از بازار سرمایه تا ۴ برابر افزایش پیدا کرد.

 

 

ارسال نظر