نقدینگی جدید، پیشران بازار است

۱۳۹۸/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۶۷۸

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که تجدید ارزیابی دارایی‌ها از نظر فنی تاثیری در افزایش قیمت یا ارزش سهام ندارد. ارزش سهام با توجه به ساختار مالی، وضعیت سودآوری، وضعیت فروش و تولید احتمالی و بسیاری از اتفاق‌های مالی شرکت و گردش نقدینگی تغییر می‌کند.  رسول رحیم‌نیا، کارشناس بازار سرمایه در مورد دلایل اصلی روند صعودی شاخص بورس به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: روند صعودی بازار عوامل مختلفی دارد، اما بیش از هر عامل دیگری متاثر از جریان ورود نقدینگی جدید به بورس است؛ با توجه به راکد بودن بازارهای موازی (بانک، طلا، ارز و...) نقدینگی سرگردان در بازار سرمایه، نرخ بازده مناسب و حتی فراتر از انتظار داشته است. رحیم‌نیا در مورد دلایل دیگر روند صعودی بازار ضمن اشاره به عوامل مهم دیگر مانند تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها تصریح کرد: عوامل مهم دیگری از جمله تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها در این روند نقش داشته‌اند، اما سهم این موضوع باز هم کمتر از ورود نقدینگی به بازار است. وی اضافه کرد: تجدید ارزیابی دارایی‌ها از نظر فنی تاثیری در افزایش قیمت یا ارزش سهام ندارد. ارزش سهام با توجه به ساختار مالی، وضعیت سودآوری، وضعیت فروش و تولید احتمالی و بسیاری از اتفاق‌های مالی شرکت و گردش نقدینگی تغییر می‌کند.

مدیر سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری اندوخته ملت در ادامه گفت: این قانون بیشتر در شرکت‌هایی تاثیر دارد که سال‌هاست ارزش دارایی‌های خود را به روز نکرده‌اند و ساختار خود را نیز تغییر نداده‌اند. باتوجه به اینکه بیشتر فعالان بازار تخصص و علم کافی در بررسی و تحلیل بازار دارند به همین دلیل هم این اتفاق تاثیر خیلی زیادی در روند صعودی نداشته است. وی اضافه کرد: در شرایط فعلی تحلیل‌گران که بیشتر جزو تحلیل‌گران حرفه‌ای بازار هستند، پیش‌بینی می‌کنند که بازهم میزان نقدینگی بیشتری وارد بازار شود، اما به دنبال این ورود نقدینگی، یک نزول یا حتی ایستایی برای بازار سرمایه نیز وجود خواهد داشت. رحیم‌نیا افزود: دلیل ورود بیشتر نقدینگی و پس از آن نزول بازار، فشار دولت برای فروش شرکت‌های دولتی است. در حال حاضر دولت با کمبود نقدینگی و کسری بودجه مواجه است، بنابراین فشار بیشتری برای به دست آوردن نقدینگی می‌کند.

رحیم‌نیا اظهار کرد: بنابراین محتمل است که دولت از طریق فروش سهام خود در شرکت‌ها، انتشار اوراق (مشارکت، خزانه و...) فشار بیشتری وارد کند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در چنین شرایطی بهترین راه برای فعالیت در بازار سرمایه، توجه به دو نکته مهم است، توضیح داد: در شرایط فعلی باید سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار سهام به دو نکته مهم توجه کنند. نخست آنکه متقاضیان ورود به بازار سرمایه، مانند همیشه از خرید خرد و ورود بدون بررسی و به دست آوردن تجربه کافی خودداری کنند؛ همچنین به تحلیل و بررسی تحلیل‌گران حرفه‌ای بیشتر توجه کنند.

وی تاکید کرد: برخی از تحلیل‌گران کم‌تجربه‌تر و جوان‌تر بیشتر بررسی‌های خود را معطوف به لیدرهای بازار کرده و به عوامل دیگر کمتر توجه می‌کنند؛ همین موضوع نیز سبب می‌شود که مشاوره گرفتن از آنها ریسک بالاتری را به سهام‌دار خرد و تازه وارد تحمیل کند. این اتفاق ممکن است بیشتر در مورد بررسی سودآوری سهام و قانون جدید بازار یعنی تجدید ارزیابی دارایی‌ها رخ بدهد.

 

ارسال نظر