روی خط خبر

۱۳۹۸/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۵۱۳

توقف رشد سهام شرکت‌های زیان ده ضروری بود

عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: تغییرات قوانین بازار پایه ممکن است به تغییر قیمت منجر شود اما ارتباطی با تغییر ارزش سهام ندارد.

به گزارش ایلنا، سعید اسلامی بیگدلی، عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار درباره اعتراضات اخیر برخی از سهام‌داران و شرکت‌های فرابورسی نسبت به تغییر قوانین بازار پایه گفت: تغییرات قوانین بازار پایه ممکن است به تغییر قیمت منجر شود اما ارتباطی با تغییر ارزش سهام ندارد. دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با بیان اینکه اصلاحات قوانین بازار پایه درآمدها و سودآوری شرکت‌ها را تغییر نمی‌دهد اما ممکن است نوسانات قیمتی را تحت تاثیر قرار دهد، اظهار داشت: بخشی از این نوسانات قیمت ناشی از این بود که تعداد زیادی از سهام بازار پایه انحراف زیادی از قیمت واقعی داشتند. اسلامی ادامه داد: ممکن است این انتقاد وجود داشته باشد که نقدشوندگی سهام کاهش یافته یا سیگنال‌هایی به بازار داده شده اما در نهایت ارزش سهام تحت تاثیر اصلاح قوانین نبود ه است. عضو شورای عالی بورس درباره احتمال بازنگری مجدد و اصلاح قوانین فرابورس تاکید کرد: تاکنون نشنیده‌ام که کارشناسی مدعی شود که شرایط قبل-پیش از اصلاح قوانین- شرایط درستی بوده البته متوجه هستیم که افرادی که از تغییرات قوانین زیان کرده‌اند طبیعتا از شرایط جدید خوشحال نیستند.

وی گفت: شرایط بازار پایه قبل از اصلاحات شرایط نا به هنجاری بود چراکه به دلیل خلاهای قانونی شرکت‌های زیان‌دهی داشتیم که در یک دوره‌ای زمانی ارزش آنها به چند برابر رسید. اسلامی با بیان اینکه امکان بازنگری در اصلاحات قوانین همچنان هم وجود دارد، اظهار داشت: پیش از انجام این تغییرات سازمان بورس و فرابورس اطلاع‌رسانی‌های بسیار گسترده‌ای داشتند تا کارشناسان نظرات خود را برای اصلاح هر چه دقیق‌تر قوانین بیان کنند در حال حاضر هم سازمان بورس و هم کانون‌ها آمادگی این را دارند که صحبت‌های سهام داران را بشنوند. دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری تاکید کرد: در این باره اطلاع‌رسانی کامل از سوی سازمان انجام شده بود البته به تمام پیشنهادهای ما گوش داده نشد اما وقتی نظرات متفاوت زیاد باشند نمی‌توان انتظار داشت که تمام این نظرات تامین شود اما باید به این فرایند احترام گذاشت که سازمان نظر سنجی کرده است، این راه باز است تا تغییرات دیگری هم انجام شود.

اصلاح قوانین بازار پایه سدی بر سوداگری‌ها

یک صاحب‌نظر در حوزه بازارهای مالی اعلام کرد که هر سیستم جدیدی دارای مخالفان و موافقانی است و همیشه یک عده با آن مخالفت می‌کنند؛ حال باید دید این مخالفت‌ها منظر کارشناسی دارد یا منافع شخصی افراد را شامل می‌شود. امین تفرشی ضمن مثبت ارزیابی کردن اصلاح قوانین بازار پایه گفت: پیش از این بازار پایه حد و مرز قابل قبولی نداشت به‌طوری‌که در هر مقطع زمانی هر شرکتی اجازه رشد سهام پیدا می‌کرد و از طرفی هم محدودیت خاصی برای معامله میزان سهام آن وجود نداشت. علی‌اکبر امین‌تفرشی افزود: این موضوع سبب شد تا برخی افراد در بازار سرمایه با اشراف به این مسائل با فعالیت در سهم‌های عمدتا کوچک و با درصد شناوری بالا (تغییرات قیمتی بالا)، روی این سهم‌ها کار کرده و با رساندن آنها به قیمت بالا، آنها را به فروش برسانند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری «پارس آرین» تصریح کرد: به نظر من مقررات جدید تکلیف را روشن کرده است؛ محدود شدن سقف افزایش و کاهش قیمت‌ها به سه درصد در مقایسه با این میزان در بازار اصلی (۵ درصد) منطقی به نظر می‌رسد؛ زیرا این بازار دارای ریسک زیادی است. این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: به نظر می‌رسد که مقررات جدید باید در یک دوره زمانی مورد آزمایش قرار بگیرد؛ البته ممکن است با دستورالعمل‌های تکمیل‌کننده بتوانیم بازار ایمن‌تر و شفاف‌تری ایجاد کنیم. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری «پارس آرین» ادامه داد: وضع مقررات جدید برای این گروه ایجاد مانع کرد، زیرا این قانون از سوداگری‌های موجود در بازار پایه جلوگیری می‌کرد؛ این گروه می‌توانستند در چند روز معاملاتی قیمت سهام را در شرکت‌های بازار پایه افزایش بی‌رویه دهند.

امین تفرشی اظهار کرد: در نظر داشته باشید که هر سیستم جدیدی دارای مخالفانی است و همیشه یک عده با آن مخالفت می‌کنند؛ حال باید دید این مخالفت‌ها منظر کارشناسی دارد یا منافع شخصی افراد را شامل می‌شود.

 

ارسال نظر