سرمایه‌گذاری کوتاه مدت در هیچ بازاری مناسب نیست

۱۳۹۸/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۵۱۱

یک کارشناس بازار سرمایه با تشریح برخی دغدغه‌های شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، به بررسی بازارها و مسیر حرکت نقدینگی به عنوان مهمترین فاکتور تصمیم ساز این شرکت‌ها پرداخت.

به گزارش سنا، مونا حاجی علی اصغر در خصوص روش اهمیت تشخیص جهت حرکت نقدینگی گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شرکت‌های فعال در بازار سرمایه تشخیص مناسب این جهت گیری است تا بدانند در هر مقطع زمانی کدامیک از بازارها منابع بیشتری را جذب نموده‌اند و چرا؟ این سوال برای شرکت‌های تامین سرمایه، مشاور سرمایه‌گذاری، سبدگردان و کارگزاری مهم است تا بتوانند با تشخیص درست، خدمات مناسب‌تری ارائه نمایند.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری پرتوآفتاب کیان برای تشریح بهتر این دغدغه افزود: ابتدا باید موضوع را به دو قسمت تامین مالی و سرمایه‌گذاری تقسیم کنیم. در برخی از مقاطع زمانی مشاهده کردیم نرخ موثر اوراق بهادار با درآمد ثابت در بازار به بیش از ۳۱ درصد رسیده است. (این نرخ در مرداد ماه سال ۱۳۹۷ در بازار معامله شده است). برای پاسخ دادن به سوال مهم اغلب شرکت‌های درخواست کننده تامین مالی مبنی بر «بهای تمام شده تامین مالی از طریق بازار سرمایه»  بتوانیم فرمول ساده‌ای ارائه کنیم، عملا این نرخ از مجموع نرخ بازده اوراق بهادار بادرآمد ثابت قابل معامله در بازار به اضافه مجموع کارمزد ارکان اوراق (متعهدپذیره‌نویس، بازارگردان و ضامن) بدست می‌آید.

مونا حاجی علی اصغر یادآور شد: لازم به ذکر است در برخی از اوراق به دلایلی ممکن است یک یا چند رکن از ارکان نام برده شده تعریف نشود؛ بنابراین در مقطع زمانی اشاره شده که نرخ موثر اوراق بهادار بادرآمد ثابت به بیش از ۳۱ درصد رسیده است و عملا زمان مناسبی برای تامین مالی نیست، چون ریسک تامین مالی با نرخ بالا و احتمالا عدم توجیه‌پذیری سودآوری پروژه در مقابل بهای تمام شده قرار می‌گیرد. برعکس این حالت زمانی رخ می‌دهد که نرخ بازده موثر اوراق بهادار بادرآمد ثابت به ۱۵ درصد رسیده است (این نرخ در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ در بازار معامله شده است)، در این حالت با توضیحات مطرح شده زمان مناسبی جهت تامین مالی خواهد بود.

نائب رئیس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری پرتوآفتاب کیان سپس به مقایسه گزینه‌های سرمایه‌گذاری و بررسی روندها پرداخت و خاطرنشان کرد:شاید ملموس‌تر باشد گزینه‌های سرمایه‌گذاری که برای آن‌ها ابزارمالی در بازار سرمایه تعریف شده است. مورد بررسی قرار دهیم. اگر گزینه‌های اصلی سرمایه‌گذاری را سهام شرکت‌های لیست شده در بورس و فرابورس، اوراق بهادار بادرآمد ثابت و سپرده بانکی، طلا و مشتقات آن، ارز، املاک و مستغلات درنظر بگیریم برای همه گزینه‌ها بجز املاک و مستغلات و ارز بصورت مستقیم می‌توانیم سرمایه‌گذاری کنیم. (برای برخورداری از بازده ارز می‌توان در سهام شرکت‌های لیست شده که محصولات خود را صادر می‌کنند یا طلا سرمایه‌گذاری نمود).

وی تصریح کرد: شاید بتوان در هر مقطع زمانی با توجه به تغییر پارامترهای اقتصادی مانند تغییر نرخ سود بدون ریسک یا نرخ ارز مدل مناسب‌تری برای تخصیص دارایی‌ها بین گزینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری مطرح کرد، اما در حال حاضر با توجه به مقایسه نرخ تورم و نرخ سود بدون ریسک به نظر می‌رسد سپرده‌گذاری در بانک و سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار بادرآمدثابت می‌تواند در اولویت اصلی نباشد. در کنار آن مقایسه قیمت دلار که در ارزش گذاری سهام شرکت‌های لیست شده استفاده می‌شود با دلار قابل معامله در بازار نقد توجیه این سرمایه‌گذاری را بیشتر از گزینه اول نشان می‌دهد.

این کارشناس بورسی در خصوص سرمایه گذاری در طلا نیز گفت: در خصوص طلا نیز بررسی وضعیت قیمت جهانی انس و قیمت دلار تعیین‌کننده مناسب بودن سرمایه‌گذاری در این گزینه خواهد بود. لازم به یادآوری است برای بیشتر گزینه‌های سرمایه‌گذاری مطرح شده دوره سرمایه‌گذاری کوتاه مدت مناسب نیست. همچنین در هر مقطع زمانی لازم است از مشاوره افراد مطلع در بازارهای مالی برای بهره‌گیری از شرایط مناسب استفاده کرد.

 

ارسال نظر