آینده فولادی‌ها شکننده به نظر می‌رسد

۱۳۹۸/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۵۰۹
آینده فولادی‌ها شکننده به نظر می‌رسد

گروه بورس|

فعالان بازار سهام طی روزهای اخیر دچار حرکت مبهم و گاهی رو به افول بازار شده‌اند. حرکتی که در پس روزهای صعودی بازار، طبق برخی از نقل قول‌های کارشناسان، شبیه به اصلاح بازار است و از نگاه برخی دیگر، می‌تواند آستانه‌ای بر شروع استراحت طولانی برای بازار باشد. اما اگر نگاه منطقی و فارغ از هیجانات جاری به بازار بیندازیم، متوجه می‌شویم که فارغ از اخبار سیاسی، وضعیت عملکرد قیمتی کالاهای جهانی می‌تواند تاثیر‌گذاری زیادی بر روند گروه‌های معدنی و فلزات اساسی داشته باشد.

رصد بازار داخلی حاکی از آن است که روند نزولی ورق فولادی در بازار ادامه دارد و دلیل عمده آن، ارایه تخفیفات ناهنجاری است که در برخی از این مبادی افزایش پیدا کرده و در کل معاملات بیشتر به نفع خریدار و توافقی صورت می‌گیرد. بر این اساس، دامنه قیمتی این حوزه عمدتا بین ۵۷۰۰ تا ۵۹۰۰ تومان در روزهای قبل بوده است ‌. از طرف دیگر، رصد وضعیت بازار و پیش بینی‌هایی که کارشناسان این حوزه ارایه می‌دهند، در بهترین و خوشبینانه‌ترین حالت، گواه تثبیت قیمت‌ها در حوالی فعلی را دارد و چنانچه بخواهیم واقعبینانه‌تر به موضوع نگاه کنیم، این احتمال وجود دارد که تا صلح تجاری کامل میان چین و امریکا یا افزایش نرخ دلار نیمایی، تغییری در وضعیت قیمتی این کالاها رخ ندهد. بنابراین افزایش 14 درصدی تولید فولاد‌سازان که در سال گذشته به دلیل افزایش نرخ و افزایش تقاضا رخ داد، در سال جاری، به‌طور منطقی نمی‌تواند محلی از اعراب داشته باشد. حتی اگر تمام فولاد‌سازان و معادن، محصولات خود را پیش فروش هم کرده باشند.

   کاهش 4 درصدی صادرات فولاد

شرکت‌های بزرگ فولادساز طی 5 ماهه نخست 98 بیش از 2 میلیون و 904 هزار و 366 تن فولاد صادر کردند که در مقایسه با میزان صادرات مدت مشابه پارسال، حدود 2 میلیون و 792 هزار و 660 تن (4درصد کاهش) را نشان می‌دهد. بررسی آمار منتشر شده از سوی این شرکت‌ها، نشان می‌دهد که شرکت‌های بزرگ فولادساز کشور طی مرداد 98، حدود 633 هزار و 50 تن فولاد صادر کردند. این رقم طی مدت مشابه سال گذشته، 462 هزار تن بود. از میزان فوق، شرکت‌های فولاد خوزستان 174 هزار و 772 تن، فولاد کاوه جنوب152 هزار و 150 تن، ذوب آهن اصفهان 103 هزار و 830 تن، فولاد مبارکه 91 هزار و 265 تن، فولاد هرمزگان 79 هزار و 214 تن، چادرملو 18 هزار و 775 تن، فولاد خراسان5 هزار و 11 تن و فولاد آلیاژی ایران نیز 510 تن صادر کردند.

   تغییر عادت قراضه در چین

بررسی داده‌های گمرک چین در ماه آگوست نشان می‌دهد که در این کشور برای اولین‌بار طی 20 سال گذشته، هیچ قراضه‌ای وارد نشده و عادت سنتی بازار قراضه که چین را مقصد قراضه جهان می‌داند، تغییر داده است این موضوع باعث شده تا قیمت قراضه فولاد در چین روندی صعودی شده و با جهش 18دلاری نسبت به سال قبل به محدوده 387 دلاری برسد. دلیل این اتفاق را می‌توان در تصمیمات دولت چین پیگیری کرد که سرسختانه در خصوص واردات این کالا مقاومت می‌کند و تنها مجوز واردات 20 هزار تن قراضه را داده است. این موضوع در ادامه می‌تواند برای صادرکنندگان آهن اسفنجی و بریکت ایران ایجاد فرصت صادرات کند. در وصف سر و کله چینی‌ها از هم‌اکنون به منظور خرید آهن اسفنجی تولید ایران، پیدا شده است.

برای درک اتفاقی که در خصوص واردات چین افتاده، می‌توان به این آمار اکتفا کرد که مصرف قراضه چین در نیمه اول 2019 به 101 میلیون تن رسیده که جهش 15.3 درصدی سالانه دارد. لازم به ذکر است که عامل رشد مصرف قراضه، محدودیت‌های زیست محیطی به روی فولادسازان بوده که با وجود مارجین پایین فولادسازی به روش قوس الکتریکی EAF، محرک تقاضا است.

   از بیلت ترکیه تا تقاضا در شمال آفریقا

بررسی آمار قیمت معاملات محصولات فولاد در بازارهای بین‌المللی دیگر نیز نشان می‌دهد که بیلت صادراتی ترکیه نسبت به قیمت‌های CIS به خصوص در بازار شمال آفریقا قدرت رقابت خوبی دارد. پیشنهادها برای حمل نوامبر ۳۵۵ تا ۳۶۰ دلار هر تن فوب شنیده شده و الجزایر در ۳۷۵ دلار هر تن سی اف آر معادل ۳۵۰ تا ۳۵۵ دلار هر تن فوب خرید داشته است. در بازار داخلی ترکیه نیز بیلت ۱۵ دلار افت داشته و ۳۶۵ تا ۳۷۵ دلار هر تن درب کارخانه شده است. البته بازار داخلی بیلت به دلیل رکود بازار میلگرد در سکوت است. قابل ذکر است میلگرد صادراتی ترکیه ۳۹۵ تا ۴۰۵ دلار هر تن فوب است و با توجه به ثبات بازار قراضه انتظار می‌رود روزهای آتی قیمت بالاتر هم برود. گرچه تقاضا ضعیف است و معامله چندانی صورت نمی‌گیرد.

   وضعیت فلزات در روزهای آتی بازار سهام

در همین رابطه علی اصغر بهرامی، کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: از فاکتورهای موثر در بازار فلزات می‌توان به قیمت‌های جهانی، اشاره داشت که در این میان کشمکش‌های تجاری میان امریکا و چین امید به افزایش قیمت را در بازارهای جهانی از بین برده است. به همین دلیل می‌توان گفت این فاکتور موثر، در حال حاضر روند با ثبات یا کاهشی دارد.

وی در خصوص دیگر فاکتور موثر گفت: یکی از فاکتورهای موثر در قیمت فلزات در بازار داخلی، نرخ ارز نیمایی است. اگر خوش‌بینانه نگاه کنیم و قیمت ارز را با ثبات بگیریم در سه الی چهار ماه آینده افزایشی در قیمت محصولات این صنعت نخواهیم داشت .

به گزارش سنا، بهرامی با اشاره به سومین فاکتور تأثیرگذار در صنعت فلزات بازار داخلی تصریح داشت: سومین فاکتور بحث رونق و رکود بازار است که در فصل زمستان در بحث ساخت وساز که مصرف بالای آلومینیوم، تیرآهن، میلگرد و مس را دارد با مقداری رکود مواجه هستیم . وی گفت: این رکود نسبی در بخش ساخت و ساز همراه با عدم کشش قیمت‌ها در بازار موجب کاهش قیمت فلزات شده است. اما اگر تمام این روند تأثیرگذار در بازار فلزات را در کنار هم بگذاریم می‌توانیم بازار این محصولات را با ثبات ارزیابی کنیم.

بهرامی خاطرنشان ساخت: اگر از لحاظ سیاسی در روابط بین‌المللی ثبات داشته باشیم و نرخ ارز فراتر از ۱۲ هزار تومان پیش نرود و در بازارهای جهانی نیز، یا روند کنونی میان امریکا و چین ادامه یابد، بازار این محصولات با ثبات نسبی همراه خواهد بود.

مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید در ادامه گفت: اگر صلح تجاری میان امریکا و چین برقرار شود، زمینه‌های رشد محصولات فلزی نیز هموار خواهد شد و با افزایش قیمت‌ها رو به رو خواهیم شد.

 

ارسال نظر