بازدهی معقول صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بلندمدت

۱۳۹۸/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۲۴۴

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دراز مدت بازدهی معقولی را با خود به همراه خواهد داشت و تاکنون بازدهی آن با دوام‌تر و طولانی‌تر از دیگر سرمایه‌گذاری‌ها بوده است.

سرمایه‌گذاری در بورس از جمله سرمایه‌گذاری‌هایی است که در صورت وجود اطلاعات و مهارت لازم می‌تواند بازدهی و سود متناسب با سرمایه‌های وارد شده در بورس را برای سرمایه‌گذاران با خود به همراه داشته باشد، این در حالی است که بسیاری از این سرمایه‌گذاران به دلیل نبود مهارت و اطلاعات برای سرمایه‌گذاری در بورس، ضررهای سهمگینی را در این بازار متقبل شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که بهتر است تا افراد تازه وارد در بورس به منظور جلوگیری از این ضررها، ورود خود به بورس را با سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری که مجموعه‌ای از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار است و به عنوان یکی از راه‌های غیرمستقیم سرمایه‌گذاری در بورس محسوب می‌شود، آغاز کنند.

مدیریت این صندوق‌ها توسط کارشناسان خبره باعث شده تا علاوه بر کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، مدیریت دارایی و افزایش میزان نقدشوندگی را با خود به همراه داشته باشد اما متاسفانه با وجود همه مزایایی که این صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاران به همراه دارد اما اقبال افراد نسبت به ورود سرمایه‌های خود در این صندوق کم بوده و بیشتر افراد به سمت سرمایه‌گذاری در سهم‌هایی که با ریسک بیشتری همراه هستند می‌روند. در این زمینه مصطفی امید قائمی، کارشناس بازار سرمایه امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با ایرنا به علت توجه اندک سرمایه‌گذاران به این صندوق‌ها اشاره و بیان کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری به لحاظ تشکیل یک پرتفوی، ریسک را بین سهام و دارندگان مختلف سهام توزیع می‌کنند که این امر باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران با ریسک متعادل و گزینه‌های مناسب‌تری وارد سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار شوند. وی ادامه داد: در دراز مدت سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازدهی معقولی را خواهند داشت و تاکنون بازدهی آن با دوام‌تر و طولانی‌تر از دیگر سرمایه‌گذاری‌ها بوده است. امید قائمی معتقد است، در صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توان نسبت به شرکت‌های پرنوسان بازدهی بهتری را کسب کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران از طریق مطالعه امیدنامه و اطلاعات دقیق از این صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری را نسبت به سرمایه‌گذاری در سهام در اولویت قرار دهند و سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار خواهند داد.

به گفته امیدقائمی، صندوق سرمایه‌گذاری نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم در شرکت‌های حاضر در بورس اولویت بیشتری دارد. وی با بیان اینکه بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دراز مدت نسبت به تک سهم‌ها بیشتر خواهد بود، افزود: اکنون صندوق‌های سرمایه‌گذاری جوان هستند و فرهنگ آن همچنان در کشور جا نیفتاده است بنابراین باید بطور حتم اقدامی صورت گیرد تا این صندوق‌ها در بورس مورد تجربه قرار گیرند. امید قائمی با تاکید بر اینکه جا افتادگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه زمان بر است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سابقه زیادی برخوردار نیستند بنابراین نمی‌توان آنها را از نظر بازدهی با سهام مورد مقایسه قرار داد و در انتها صندوق یا سهام را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرد.

این کارشناس بازار سرمایه به اقداماتی که باید در راستای بهبود وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دستور کار قرار گیرد اشاره و بیان کرد: علاوه بر افزایش تعداد این صندوق‌ها، باید مجوز آن به افراد خبره‌تری داده شود و همچنین نهادهای مالی نسبت به رضایت سرمایه‌گذاران از این صندوق‌ها کمک و تلاش بیشتری کنند. وی به افزایش فرهنگ سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها تاکید کرد و گفت: باید اقدامات فرهنگی بیشتری برای این صندوق‌ها صورت گیرد و همچنین تحلیلگران باید تحلیل‌های بیشتری را در خصوص این صندوق‌ها ارایه دهند.

 

ارسال نظر