سهامداران آگاهانه در بورس سرمایه‌گذاری کنند

۱۳۹۸/۰۶/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۶۰۳

یک کارشناس بازار سرمایه در توصیه به سهامداران به ویژه تازه‌واردان به بازار سهام تاکید کرد: از سرمایه‌گذاری و خرید و فروش مستقیم سهام در این بازار خودداری کنند.

علیرضا تاجبر در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به شرایط مثبت بازار سرمایه در سال جاری گفت: در ماه‌های گذشته به دلیل رونق معاملات این بازار، شاهد ورود اقشار مختلف جامعه به بازار سهام هستیم که این اتفاق آرزوی دیرینه فعالان بازار سرمایه بوده است؛ چرا که در تمام کشورهای توسعه‌یافته این اتفاق افتاده است و بورس واسطه‌ای بوده میان وجوه مردم و بخش تولید.

مدیرعامل شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین افزود: مسلما هدایت درست نقدینگی به سمت تولید به واسطه بورس، هم به نفع سرمایه‌گذار است و هم به نفع تولیدکننده و اقتصاد ملی؛ و اثرات مثبت این اقدمات را بر اقتصاد و صنایع مختلف در آینده شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: بازار سهام یک فضای تخصصی و حرفه‌ای برای کسب درآمد است و باید برای این تخصص احترام قائل بود و همان‌گونه که در زمان بیماری اقدام به خوددرمانی نمی‌کنیم و به پزشک مراجعه می‌کنیم، در بازار سهام هم باید از سرمایه‌گذاری مستقیم و خرید و فروش مستمر در این بازار خودداری کنیم و توصیه می‌شود سرمایه‌گذاران به ویژه تازه‌واردان به بازار سهام به یک واسط متخصص در این بازار مراجعه کنند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: در بازار سرمایه برای این منظور نهادها و ابزارهای مختلفی طراحی شده است تا واسط بین افراد غیرحرفه‌ای و بازار سرمایه باشند. این نهادها و ابزارها از جمله مشاورین سرمایه‌گذاری، سبدگردان‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که از بالاترین رکن بازار سهام یعنی سازمان بورس اوراق بهادار مجوز فعالیت دارند و با احراز شرایط بسیار سخت و کاملا معتبر و قانونی مجوز خود را دریافت کرده و در حال فعالیت می‌کنند و در این زمینه سرمایه‌گذاران می‌توانند به این نهادها اعتماد داشته باشند.

وی اذعان داشت: مشاورین سرمایه‌گذاری مشاورانی هستند که راهنمایی و تحلیل‌های مختلفی را در خصوص بازار سهام، صنایع و شرکت‌ها به سرمایه‌گذاران ارایه می‌دهند و سبد سرمایه‌گذاری نیز توسط یک شرکت سبدگردان به سهامداران ارایه می‌شود و این نهادها به نمایندگی از سرمایه‌گذاران نقدینگی و وجوه را در سهام منتخب سرمایه‌گذاری می‌کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز که معروف‌ترین نهاد در این زمینه هستند وجوه و نقدینگی سرمایه‌گذاران را تحلیل و بررسی کرده و پس از آن این وجوه را در بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند.

تاجبر با اشاره به اینکه ابزارهایی که از آنها نام برده شد در راستای مدیریت ریسک و سودآوری سهامداران به ویژه تازه‌واردان به بازار سهام طراحی شده و در حال فعالیت هستند، تاکید کرد: به سهامداران توصیه می‌کنم از سرمایه‌گذاری در بازار سهام بر اساس شایعه پرهیز کنند و صرفا با تحقیق و مطالعه اقدام به دادوستد سهام در این بازار کنند، ضمن اینکه ابزارهایی که به آنها اشاره شد نیز یکی از روش‌های قابل اعتماد برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه هستند.

وی گفت: عملکرد این نهادها در وب‌سایت‌های رسمی بورس موجود و قابل رصد برای سرمایه‌گذاران است و این دسته از افراد می‌توانند با صرف اندک زمانی، بهترین و سودآورترین نهاد را انتخاب کنند و از این طریق در بازار سرمایه حضور داشته باشند.

 

ارسال نظر