شاخص در آستانه فتح کانال 300 هزار واحدی

۱۳۹۸/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۵۱۴

گروه بورس|

در نخستین روز از معاملات هفته جاری، هجوم نقدینگی به نمادهای بورسی و فرابورسی تداوم یافت و به موجب افزایش تقاضا در بسیاری از نمادهای مورد معامله در این دو بازار شاهد رشد نماگرهای بازارهای مالی کشور بودیم. سنگینی کفه ترازوی معاملات طی روز یاد شده به نحوی بود که رشد تقاضا، در نماهای شیمیایی، خودرویی و فلزات اساسی موجب شد تا سه گروه یاد شده بیشترین ارزش معاملات را در میان گروه‌های مورد معامله در بورس تهران به ثبت برسانند.  

برآیند معاملات در این روز که به رشد شاخص بورس تهران به میزان 4 هزار و 423 واحد انجامید، سبب شد تا شاخص کل این بازار به سطح 294 هزار و 601 واحد برسد.

رشد 1.52 درصدی شاخص یاد شده همراه با افزایش 2.13 درصدی شاخص کل هموزن دلالت بر یک دست بودن تقریبی صعود قیمت‌ها در بازار سهام داشت. این به آن معنا است که در روز شنبه رشد قیمت‌ها محدود به یک یا چند صنعت خاص نبوده است. گفتنی است ارزش بورس تهران در پایان معاملات این روز هزار و 76 میلیارد تومان بوده است.

در پایان معاملات روز شنبه اکثر شاخص‌های بورس با رشد مواجه شدند بطوری شاخص‌ قیمت «وزنی - ارزشی» با ۱۱۸۸ واحد افزایش معادل ۱.۵۲ درصد به ۷۹ هزار و ۱۸۰ واحد، شاخص کل «هم وزن» با ۱۶۸۳ واحد رشد معادل ۲.۱۳ درصد به ۸۰ هزار و ۸۸۸ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با ۱۱۲۷ واحد افزایش، معادل ۲.۱۳ درصد به ۵۴ هزار و ۱۴۶ واحد، شاخص آزاد شناور با ۵۳۰۲ واحد رشد، معادل ۱.۶۱ درصد به ۳۳۵ هزار و ۳۷۹ واحد، شاخص بازار اول با ۳۶۸۲ واحد افزایش معادل ۱.۷۴ درصد به ۲۱۵ هزار و ۵۰۶ واحد و شاخص بازار دوم با ۶۸۹۳ واحد رشد معادل ۱.۱۸ درصد، به ۵۹۲ هزار و ۸۲۳ واحد رسید.

از سویی دیگر دیروز ۷ نماد فملی با ۳۲۰ واحد، شتران با ۳۰۸ واحد، کچاد با ۳۰۵ واحد، رمپنا با ۲۹۱ واحد، شبندر با ۲۸۴ واحد، کگل با ۲۰۰ واحد و پارسان با ۲۰۰ واحد رشد، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.

این گزارش می‌افزاید، در روز گذشته شاخص‌های صنایع تالار شیشه‌ای نیز با رشد مواجه شدند بطوری که شاخص صنایع «محصولات کاغذ با ۳۶۵۳ واحد صعود معادل ۴.۹۲ درصد به ۸۳ هزار و ۷۱۸ واحد، انتشار و چاپ با ۴۳۹۰۹ واحد افزایش معادل ۴.۱۳ درصد به یک هزار و ۱۰۷ واحد، قند و شکر با ۱۸۱۱ واحد رشد معادل ۳.۷۴ درصد به ۵۰ هزار و ۲۰۹ واحد، فنی مهندسی ۱۰۸ واحد افزایش معادل ۳.۷۲ درصد به ۳ هزار و ۲۵ واحد، مواد دارویی با ۱۱۴۵ واحد رشد، معادل ۳.۵۳ درصد به ۳۳ هزار و ۵۸۱ واحد، سایر مالی با ۱۴۳ واحد افزایش معادل ۳.۵۲ درصد به ۴ هزار و ۲۳۲ واحد، فرآورده نفتی با ۴۲۱۱۴ واحد رشد معادل ۳.۴۵ درصد به یک هزار و ۲۶۲ واحد» رسید.

در عین حال، نگاهی به آمارهای معاملاتی بازار سهام در این روز مشخص می‌کند: قیمت سهام نمادهای ولیز، بکام، حتاید، غنوش، غدشت، سیلام و دابور بیشترین افزایش قیمت و نمادهای حتوکا، فپنتا، کحافظ، کپشیر، چفیبر، وصنعت و زپارس بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند و در تابلوهای بورس به ثبت رسیدند. به این ترتیب، در پایان داد و ستدهای روز شنبه بورس تهران، در ۴۲۲ هزار نوبت معاملاتی، ۳ میلیارد و ۸۰۳ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۶ هزار و ۶۳۹ میلیارد تومان در بورس معامله شد. در فرابورس ایران شاخص کل 62 واحد رشد کرده و به رقم 3 هزار و 832 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از 213 هزار میلیارد تومان رسید. این به دان معناست که در پایان معاملات روز گذشته ارزش کل بازار سهام هزار و 289 هزار میلیارد تومان بوده است. دیروز معامله‌گران فرابورس بیش از 949 میلیون سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 171 هزار نوبت معامله و به ارزش 783 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

روز گذشته عمده نمادهای فرابورس مانند میدکو، ‌هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، فولاد هرمزگان، پتروشیمی مارون، پالایش نفت لاوان، پالایش نفت شیراز، سنگ‌آهن گهرزمین و پتروشیمی زاگرس همگی به ترتیب در تقویت شاخص فرابورس بیشترین اثر را داشته‌اند.

نمادهای پربیننده فرابورس مربوط به ذوب‌آهن اصفهان، ‌بانک دی، توسعه و عمران استان کرمان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، بیمه دی، صنایع کاغذ پارس و ریل‌پرداز سیر بوده‌اند.

 

ارسال نظر