محرک‌های اصلی بازار سهام

۱۳۹۸/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۴۳۰

به‌طور طبیعی، رشد بالای نقدینگی و تداوم تورم، ارزش جایگزینی همچنین سود اسمی شرکت‌ها را افزایش داده و یکی از دلایل افزایش قیمت سهام شرکت‌ها محسوب می‌شود.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین گفت: با توجه به تخلیه آثار رشدهای بالای نقدینگی بر شاخص قیمت سهام و ثبات نسبی نرخ برابری ارز، توجه بازار در حال حاضر به سایر محرک‌ها نظیر قیمت‌های جهانی مواد خام، ریسک‌ها و توان فروش شرکت‌ها معطوف شده است.

به گزارش سنا، ولی نادی قمی در عین حال با بیان اینکه متوسط رشد اقتصادی کشور از ابتدای دهه ۹۰ شمسی تحت تاثیر شدت تحریم‌ها و کاهش انباشت سرمایه، زیر روند بلندمدت خود قرار گرفته است، اظهار داشت: تداوم این موضوع در بلندمدت می‌تواند برای کشور مشکلاتی را ایجاد کند.

وی افزود: با توجه به مجموع محدودیت‌های تحمیل شده به کشور به خصوص کاهش فروش نفت، رشد اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۸ منفی پیش‌بینی می‌شود . در چنین شرایطی قاعدتا بازار سهام به عنوان یکی از اجزای اقتصاد کلان، تحت تاثیر شرایط کلی اقتصاد قرار خواهد گرفت. البته با نگاهی به محرک‌های اصلی بازار سهام می‌توانیم چشم‌اندازی تا حدودی متناقض از آن داشته باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: محرک اصلی بازار طی یک و نیم سال اخیر، نوسان قیمت ارز (جهش قیمت ارز تحت تاثیر نقدینگی فزاینده و شدت تحریم‌ها) بوده است و سایر محرک‌های بازار سهام نظیر قیمت‌های جهانی مواد خام، ریسک‌های سیاسی و اقتصادی، قدرت تولید و فروش شرکت‌ها (توسعه بازار فروش) در سایه این محرک قرار گرفت.

 مدیرعامل تامین سرمایه نوین یادآور شد: قیمت محصولات فلزی، فولادی، سنگ آهن، محصولات پتروشیمی و نفت در بازارهای جهانی در شرایط قوی چند ماه قبل قرار ندارد و جنگ تجاری بین امریکا و چین به بدبینی‌ها در خصوص رشد اقتصاد جهانی دامن زده است.

نادی قمی سپس با طرح این سوال که آیا روند صعودی ماه‌های اخیر قیمت سهام طی هفته‌های آینده ادامه خواهد داشت یا متوقف خواهد شد، اظهار داشت: اگر چه تورش‌های رفتاری منجر به انحراف قیمت دارایی‌های مالی از ارزش‌های ذاتی آن می‌شود اما دلایلی را در جهت امیدواری به بازار سهام طی هفته‌های آینده می‌توان ارایه کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در تشریح این دلایل افزود: نخست اینکه با تداوم تورم و رشد نقدینگی، ارزش جایگزینی کارخانجات رشد کرده لذا بسیاری از شرکت‌های زیان ده (یا با سودآوری نه چندان راضی‌کننده) با این استدلال که دارای ارزش جایگزینی بالایی هستند و می‌توانند از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های شان افزایش سرمایه بدهند، زمینه افزایش قیمت را دارند.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه در شرایط تورمی، قیمت کالاهای مصرفی و خدماتی در مرحله پایانی تخلیه آثار نقدینگی افزایش می‌یابد، قیمت سهام این دسته از شرکت‌ها (مخصوصا برخی از شرکت‌های خدماتی) زمینه رشد قیمت را دارند. ضمنا متوسط P/E شرکت‌های بزرگ اندکی بیشتر از ۴ است که نسبت به متوسط بلندمدت P/E بازار، پایین‌تر است و به نظر می‌رسد شرایط رشد شاخص را فراهم می‌کند. البته در صورت تنزل قیمت‌های مواد خام در بازارهای جهانی یا بروز ریسک‌های سیاسی و اقتصادی بااهمیت، فضای خوش‌بینی از بازار خارج می‌شود.

وی در خصوص بازار بدهی نیز عنوان کرد: عمده ظرفیت این بازار طی یکی دو سال اخیر توسط دولت و شهرداری‌های و برخی شرکت‌های بزرگ استفاده شده و نرخ مورد قبول دولت برای هزینه مالی حول و حوش ۲۰ درصد است. این نرخ برای صندوق‌ها

به صرفه نیست لذا میزان تامین مالی دولت در نیمه نخست سال جاری چندان قابل توجه نبوده است.

 

ارسال نظر