روند منطقی قیمت سهم با تعیین دامنه نوسان مناسب

۱۳۹۸/۰۶/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۳۴۶

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، در بازارهایی که شفافیت کاملی وجود ندارد، ایجاد دامنه نوسان مناسب در کنار مواردی در ریزساختار بازار مانند محدودیت تعدادی خرید یا فروش می‌تواند به جلوگیری از رشد غیرمنطقی قیمت‌ها کمک کند.

مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی امیر، در گفت‌وگو با سنا ضمن بررسی دستورالعمل جدید بازار پایه فرابورس به چیستی شرکت‌های این بازار اشاره کرد و گفت: ماهیت شرکت‌های حاضر بازار پایه عمدتا شرکت‌های غیرشفاف در کنار شرکت‌های زیان‌ده، غیرفعال یا ورشکسته است. حسینی اضافه کرد: هرچند برخی از شرکت‌ها با وجود سودآوری و وضعیت بنیادی مناسب به دلیل عدم تمایل سهامداران عمده به موجب ماده ۳۶ احکام دایمی قانون برنامه و ماده ۹۹ قانون برنامه در این بازار معامله می‌شوند، اما وقتی سخن از بازار پایه است، منظور شرکت‌های دسته اول است.

وی این شرکت‌ها را بسیار پرریسک دانست و افزود: از سال ۹۶ دسترسی معامله‌گران عادی از طریق سامانه آنلاین به این بازار میسر شده است، از این رو با الگوهای رفتاری و تهییج سهامداران و رفتار توده‌وار، شاهد رشد قیمت غیراصولی در برخی از این نمادها بودیم؛ این شرکت‌ها به دلیل کوچک بودن، تحت تاثیر فشار پول رشد کردند. موضوعی که با واقعیت‌های بخش واقعی اقتصاد کشور و همچنین وضعیت سودآوری و ارزش ذاتی شرکت‌ها سازگاری نداشت.

حسینی توضیح داد: در این شرایط شرکت‌هایی که زیان‌دهی عملیاتی دارند و هیچ بهبودی در وضعیت صنعت آنها رخ نداده و خالص ارزش روز دارایی‌هایشان منفی است، ارزش‌های چند هزار میلیارد ریالی یافتند. بر این اساس، ساماندهی بازار پایه گامی مناسب برای جلوگیری از روند غیرمنطقی قیمت سهام این شرکت‌ها است.

مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی «امیر» اظهار کرد: بنابر این دستورالعمل، شرکت‌هایی که سودآوری مناسب یا شفافیت بیشتری دارند، امکان ورود به بازارهای بالاتر را دارند که پیشنهاد می‌شود دستورالعملی برای تسریع و تسهیل این موضوع تصویب شود.

فرهنگ حسینی در خصوص دامنه نوسان تغییر یافته در دستورالعمل تازه و خطرات دامنه نوسان نامناسب در این بازار پرریسک، بیان کرد: دامنه نوسان پایین می‌تواند اثر ربایشی ایجاد کند، بنابراین برای جلوگیری از این موضوع، باید از دامنه نوسان مناسب استفاده شود. با این حال، در بازارهایی که شفافیت کاملی وجود ندارد، ایجاد دامنه نوسان مناسب در کنار مواردی در ریزساختار بازار مانند محدودیت تعدادی خرید یا فروش می‌تواند به جلوگیری از رشد غیرمنطقی قیمت‌ها کمک کند.

 

ارسال نظر