روی خط خبر

۱۳۹۸/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۲۵۷

اجرای موفق مرحله نخست اوراق سلف نفت خام

مدیرعامل بورس انرژی ایران از پذیره نویسی و معامله موفق مرحله اول عرضه اولیه ۲۵۰۰۰ میلیارد ریالی اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام خبر داد و گفت: طی روز سه‌شنبه، پذیره‌نویسی ۱۳ هزار میلیارد ریالی اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام سبک داخلی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در بازار مشتقه بورس انرژی ایران و در نمادهای «سنفت ۹۹۱»، «سنفت ۹۹۳» و «سنفت ۹۹۵» آغاز و با مشارکت متقاضیان با موفقیت معامله شد. به گزارش سنا، سید علی حسینی، افزود: در این عرضه اولیه تعداد یک میلیون و ۷۳۹ هزارو ۲۳ اوراق به ارزش کل ۱۳۰۰ میلیارد تومان در بازار اوراق سلف استاندارد بورس انرژی ایران روانه میز فروش شد که همه این اوراق با موفقیت از سوی متقاضیان خریداری شد. این مقام مسوول با بیان اینکه امروز چهارشنبه (۱۳ شهریور) نیز مرحله دوم اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام سبک داخلی در تابلوی اوراق سلف استاندارد بورس انرژی عرضه اولیه می‌شود، عنوان کرد: این اوراق توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران به ارزش۱۲۰۰۰ میلیارد ریال در بازار مشتقه بورس انرژی ایران در نمادهای «سنفت ۹۹۲»، «سنفت ۹۹۴» و «سنفت ۹۹۶» عرضه خواهند شد. به گفته وی طی این دو روز مجموعا سه میلیون و ۳۴۴ هزار و ۲۷۵ قرارداد سلف موازی استاندارد نفت خام به ارزش ۲۵۰۰۰ میلیارد ریال با هدف تامین مالی فعالیت‌های دولت جمهوری اسلامی ایران عرضه اولیه خواهد شد. حسینی ادامه داد: مدت و سررسید قراردادهای مربوط به اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام سبک داخلی ۱۳ ماهه بوده و اوراق مذکور در نمادهای سنفت ۹۹۱، سنفت ۹۹۲، سنفت ۹۹۳، سنفت ۹۹۴، سنفت ۹۹۵ و سنفت ۹۹۶ به روش حراج ناپیوسته به عموم سرمایه‌گذاران عرضه می‌شوند. وی تصریح کرد: این اوراق منضم به اختیار خرید و فروش تبعی است و مهلت تسویه در دوره عرضه اولیه و معاملات ثانویه یک روز کاری پس از انجام معامله و تسویه نقدی در سررسید حداکثر سه روز کاری پس از آخرین روز معاملاتی خواهد بود.

بازار سرمایه در مرکز توجه سرمایه‌گذاران

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه اکنون در کانون توجه سرمایه‌گذاران بنیادی که به دنبال سرمایه‌گذاری در سهم‌های بزرگ بازار سرمایه هستند قرار گرفته است. به گزارش ایرنا، مهدی طحانی به رشد چند روز اخیر شاخص بورس اشاره و بیان کرد: جریان حرکت پول و رکود حاکم در سایر بازارها مهم‌ترین علت رشد بازار سرمایه در چند وقت اخیر بوده است. وی ادامه داد: دلار کاهش قیمت معناداری را که همه فعالان بازار در انتظار آن بودند، تجربه نکرد و در محدوده قیمتی متعادل که بین 11 تا 11 هزار و 500 تومان است قرار گرفت، این موضوع را می‌توان به عنوان یکی از اتفاقات مثبت در بازار تلقی کرد. طحانی با بیان اینکه در بازارهای موازی خبر خاصی که بتواند اقبال بازار را نسبت به سایر بازارها افزایش دهد وجود ندارد، افزود: بررسی‌های صورت گرفته از عملکرد بازارهای موازی حاکی از نبود نقدینگی در بازار طلا، سکه، مسکن و وجود رکود در این بازارها است. این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که ورود نقدینگی به سمت سهم‌های بزرگ از جمله عوامل تاثیرگذار در پیشی گرفتن بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارها است. وی با بیان اینکه اکنون شاخص بورس در حال طی کردن روندی منطقی و متعادل است، افزود: سهامداران تا سال دیگر همین موقع‌ها می‌توانند در انتظار سود 30درصدی سهم‌های بزرگ در بازار سرمایه باشند که این رقم بالاتر از نرخ سود سپرده در بانک‌ها و سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه خواهد بود.

طحانی با اشاره به صنایع برتر در بازار سرمایه گفت: در چند روز اخیر صنایع پالایشی، پتروشیمی و فلزات از جمله صنایع مطرح بازار بودند که در کنار آن خودرویی‌ها هم در حال نوسان هستند اما عمده سرمایه‌های موجود در بازار سرمایه، جذب این سه صنعت که بیش از 50 درصد از ارزش بازار را به خود اختصاص داده‌اند قرار گرفته است.

تطبیق با قوانین جدید بازار پایه به زمان نیاز دارد

قانون جدید بازار پایه، مانع فعالیت سوداگرانه و سفته بازی عده‌ای از فعالان بازار خواهد شد. همچنین در قوانین جدید، امکان دستکاری قیمت و رشد بدون پایه و اساس شرکت‌ها کاهش یافته است. حمیدرضا مهرآور عضو هیات‌مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار ایران ضمن بیان مطلب فوق گفت: اتخاذ چنین تصمیمی در این زمان کار صحیحی بوده که باید پیش از این اتفاق می‌افتاد، زیرا از ضرر و زیان افرادی که از تجربه و دانش مالی بالایی برخوردار نیستند و در بازار «تازه وارد» تلقی می‌شوند جلوگیری می‌کند. وی تصریح کرد: قانون جدید بازار پایه موجب می‌شود تا سهام داران تازه وارد و سرمایه‌گذاران خرد در بورس، مشکلات تلخ گذشته را مجددا تجربه نکنند. این در حالی است که بازار پایه، امکان معامله و نقدشوندگی برای سهام شرکت‌هایی را فراهم کرده است که الزامات پذیرش در بازارهای اصلی را ندارند. مهرآور دستورالعمل ارایه شده از سوی فرابورس را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: قانون جدید بازار پایه سهامداران شرکت‌ها را وادار می‌کند که با رعایت دستورالعمل‌ها و قوانین سعی در شفافیت داشته باشند. زیرا بسیاری از شرکت‌هایی که در بازار پایه حضور داشتند از طریق نبود شفافیت و افشای اطلاعات توانستند به رشد قیمتی چند درصدی برسند.

 

ارسال نظر