روی خط شرکت‌ها

۱۳۹۸/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۱۷۵

 عرضه اوراق سلف موازی استاندارد نفت: مدیرعامل بورس انرژی ایران از آغاز عرضه اولیه ۲۵۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام از روز سه‌شنبه این هفته خبر داد و گفت: این اوراق از تاریخ دوازدهم شهریور و تحت عنوان اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام سبک داخلی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران به ارزش ۱۳ هزار میلیارد ریال در بازار مشتقه بورس انرژی ایران در نمادهای «سنفت ۹۹۱»، «سنفت ۹۹۳» و «سنفت ۹۹۵» عرضه خواهد شد.

به گزارش سنا، سیدعلی حسینی مدیرعامل بورس انرژی ایران، افزود: همچنین روز چهارشنبه سیزدهم شهریور اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام سبک داخلی عرضه شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران به ارزش ۱۲ هزار میلیارد ریال در بازار مشتقه بورس انرژی ایران در نمادهای «سنفت ۹۹۲»، «سنفت ۹۹۴» و «سنفت ۹۹۶» عرضه خواهد شد.

مدیرعامل بورس انرژی ایران با اعلام این خبر افزود: روز سه شنبه و چهارشنبه مجموعاً ۳، ۳۴۴، ۲۷۵ قرارداد سلف موازی استاندارد نفت خام با هدف تامین مالی فعالیت‌های دولت جمهوری اسلامی ایران عرضه اولیه خواهد شد.به گفته وی، مدت و سررسید قراردادهای مربوط به اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام سبک داخلی ۱۳ ماهه بوده و اوراق مذکور در نمادهای سنفت ۹۹۱، سنفت ۹۹۲، سنفت ۹۹۳، سنفت ۹۹۴، سنفت ۹۹۵ و سنفت ۹۹۶ به روش حراج ناپیوسته به عموم سرمایه‌گذاران عرضه می‌شوند.حسینی تصریح کرد: این اوراق منضم به اختیار خرید و فروش تبعی است و مهلت تسویه در دوره عرضه اولیه و معاملات ثانویه یک روز کاری پس از انجام معامله و تسویه نقدی در سررسید حداکثر سه روز کاری پس از آخرین روز معاملاتی خواهد بود.

 سه عامل تداوم رشد بورس: یک کارشناس بازار سرمایه از عواملی چون رکود حاکم بر سایر بازارها، خوش‌بینی ایجاد شده نسبت به مذاکرات سیاسی و حمایت دولت از بورس به عنوان عوامل تداوم رشد بورس و قیمت سهام شرکت‌ها نام برد.

منصور کریمی با اشاره به تداوم رشد شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها در روزهای گذشته گفت: تا زمانی که نقدینگی در بازار سرمایه حضور داشته باشد، شرایط کنونی این بازار ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایبنا، این کارشناس بازار سرمایه در خصوص اقبال نقدینگی برای حضور در بازار سهام افزود: رکود حاکم بر سایر بازارها از جمله عوامل اصلی این اتفاق است که نمود بارز آن را می‌توان در افزایش کدهای معاملاتی بورس به بیش از ۱۱ میلیون کد معاملاتی مشاهده کرد.

وی اضافه کرد: بطور معمول نقدینگی هوشمند است و به سمت بازاری می‌رود که سود خوبی را نصیب خود کند، از این رو با توجه به شرایط کنونی بازار سرمایه و نیز رکود سنگینی که بر سایر بازارها از جمله مسکن، ارز، خودرو و طلا حاکم است، بازار سهام از ظرفیت لازم برای جذب این نقدینگی برخوردار است.

این کارشناس بازار سرمایه از خوش‌بینی‌های ایجاد شده در زمینه مذاکرات سیاسی و برجام به عنوان عاملی دیگر برای رشد شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها یاد کرد و افزود: یکی از موضوعات مهم و اثرگذار بر بازار سهام در سال جاری مذاکرات سیاسی است که جو روانی مثبتی در این زمینه وجود دارد. از این رو با توجه به اینکه در صورت رسیدن به توافق در برجام قیمت ارز کاهش می‌یابد، این موضوع اثر منفی خود را بر سایر بازارها از جمله بازار خودرو، مسکن و طلا می‌گذارد.

بنابراین تنها بازاری که از این موضوع در کوتاه‌مدت اثر مثبت می‌پذیرد بازار سرمایه است و این روزها شاهد این موضوع هستیم که بخشی از رشد شاخص بورس و قیمت‌ها بر پایه این موضوع استوار است.وی در ادامه گفت: از سوی دیگر حمایت‌هایی که از بازار سرمایه از سوی مقامات کشور از جمله وزیر اقتصاد و معاون اول رییس‌جمهور می‌شود نیز موجب شده تا نقدینگی با انگیزه بیشتری به سمت این بازار حرکت کند و در پی آن رشد شاخص بورس و قیمت‌ها اتفاق بیفتد.

 بورس به دنبال توافق با منتشرکنندگان توکن با پشتوانه: مدیر گروه بازارها و ابزارهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سازمان بورس به دنبال توافقی مشترک با منتشرکنندگان توکن با پشتوانه است.

میثم حامدی در خصوص وضعیت تصمیم‌گیری سازمان بورس برای توکن‌های دارای پشتوانه گفت: تصمیم‌گیری در خصوص توکن‌های دارای پشتوانه مشهود یا غیر مشهود بر عهده سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام شده و در همین راستا نیز این سازمان نظراتی را در جلسات مختلف از جمله کمیسیون اقتصادی دولت و وزارت اقتصاد عنوان کرده است؛ هم‌اکنون در سازمان بورس به دنبال توافقی مشترک با منتشرکنندگان توکن با پشتوانه هستیم و این امکان وجود خواهد داشت تا در صورت درخواست‌های مناسب و منطقی سند باکس (فضای آزمایشی فعالیت) برای انتشار اوراق با ظرفیت محدود به منتشرکنندگان توکن‌ها ارایه شود، اما این در حالی است که برخی از درخواست‌ها برای انتشار توکن با پشتوانه مشهود یا غیر مشهود ارقامی میلیاردی است که مورد پذیرش سازمان نیست.

به گزارش ایبنا، مدیر گروه بازارها و ابزارهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تصمیمات بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی مهم‌ترین نهاد پولی و مالی کشور است و روند تصمیمات بانک مرکزی روی سایر سازمان‌ها از جمله سازمان بورس تاثیرگذار است و باید بانک مرکزی نیز در این بخش نظرات قطعی خود را اعلام کند؛ ما از این موضوع که در آینده ممکن است مردم معترض شوند و خسارت ایجاد شود نگران هستیم که باید این نگرانی‌ها با برنامه‌ریزی تحت پوشش قرار گیرد.

 

ارسال نظر