نقش موثر انتظارات روانی در معاملات

۱۳۹۸/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۵۹۴

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه مولفه‌های مختلفی در سطح داخلی و بین‌المللی بر روی معاملات بازار سهام اثرگذار هستند گفت: یکی از این موضوعات با اهمیت، انتظارات روانی است.

علی سلطانی با بیان این مطلب که این روزها شاخص بورس کف مناسبی را در ارتفاع ۲۵۰ هزار ساخته است گفت: هر چند که در بازار سرمایه مولفه‌هایی همچون سودآوری شرکت‌ها، وضعیت صنایع و کالاها در سطح داخلی و بین‌المللی، قیمت جهانی نفت و کالاها، مناسبات سیاسی در سطح داخلی و بین‌المللی و... بسیار مهم بوده و تاثیر مستقیمی روی معاملات این بازار و همچنین کلیت بازار سهام دارد، اما یکی دیگر از موضوعات بسیار با اهمیت که تاثیر مستقیمی بر تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران بورسی دارد، انتظارات روانی است.

به گزارش ایبنا، این کارشناس بازار سرمایه افزود: نمونه این انتظارات روانی را می‌توان در سایر بازارها از جمله خودرو، ارز، طلا و مسکن نیز مشاهده کرد. به عنوان مثال زمانی که مردم بر این باور هستند و احتمال می‌دهند که قیمت خودروی پراید تحت شرایط و موارد مختلف از ۵۰ میلیون تومان نیز عبور خواهد کرد، اقدام به ثبت‌نام و خرید این خودرو می‌کنند، اما زمانی که این انتظارات فروکش کرد، دیگری کسی حاضر به خرید این خودرو به قیمت اشاره شده نیست.

وی اضافه کرد: بر این اساس در بازار سهام نیز انتظارات روانی نقش مهمی در معاملات و افزایش و کاهش قیمت سهام و در نتیجه شاخص بورس دارد. این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: بر این اساس به نظر می‌رسد با توجه به رشدهای اخیر قیمت سهام و شاخص بورس و همچنین ماندگاری شاخص بورس در کانال ۲۵۰ هزار واحد، معامله‌گران این انتظار روانی را در تالار شیشه‌ای دارند که شاخص بورس از این ارتفاع پایین نیاید، البته مگر اینکه اتفاق خیلی خاصی در اقتصاد و روابط سیاسی در سطح داخلی و نیز بین‌المللی بروز دهد.

سلطانی در پاسخ به این پرسش که آیا شاخص بورس می‌تواند ملاک خوبی برای ورود و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه باشد نیز اظهارداشت: شاخص بورس یکی از این ملاک‌ها است که البته به تنهایی برای جهت‌دهی به تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران در بازار سهام کافی نیست؛ چرا که شاخص بورس برآیندی از رشدها و افت‌های قیمت سهام شرکت‌ها در تالار شیشه‌ای است. بدین مفهوم که به عنوان مثال اگر فردی از تمامی نمادهای شرکت‌های حاضر در بورس سهام داشته باشد، در پایان آن روز متناسب با حرکت شاخص بورس به چه میزان سود یا کاهش را در سرمایه خود شاهد است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به افق مثبت بازار سهام تا پایان سال افزود: بر این اساس به سهامداران ویژه تازه‌ واردان به این بازار توصیه می‌شود موارد متعدد از جمله وضعیت تولید، سودآوری یا ضرر شرکت‌ها، وضعیت صنعت، وضعیت کالاهای جهانی، قیمت جهانی نفت، مناسبات سیاسی در سطح داخلی و بین‌المللی و همچنین روانشناسی بازار را برای معاملات خود و تعیین استراتژی خرید و فروش‌ها در نظر بگیرند و با مطالعه و استفاده از تجربیات دیگران اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سهام کند.

 

ارسال نظر