سقوط «داوجونز» و «نزدک»

۱۳۹۸/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۳۳۶
سقوط «داوجونز» و «نزدک»

گروه بورس|

از دو روز کاری قبل در بازارهای جهانی، تب جنگ تجاری میان چین و آمریکا بالا گرفته و شاخص ها رو به پایین حرکت می کنند. اولین نمود این حرکت را می توان در خود بورس های آمریکا مشاهده کرد که در نگاه اول،‌ریزش شدید شاخص داوجونز کمر سهامداران این بازار را خم کرده است. شاخص داوجونز که نماگر شرکت های صنعتی وال استریت است، در روز گذشته 767 واحد ریزش معادل 2.9 درصد را تجربه کرد.

ریزش 2.9 درصدی داوجونز در مقایسه با بازده یک ساله 3.5 درصدی آن و بازدهی 10 ساله 10.2 درصدی آن، ن‌ نقش یک بحران جدی را برای بازار مالی آمریکا ایفا می کند.

در سوی دیگر وال استریت، شاهد ریزش شاخص s&p500  بودیم. این نماگر نیز همانند داوجونز 2.9 درصد افول را تجربه کرد که البته حاصل 87 واحد ریزش است. ریزش نزدیک به 3 درصدی اس اند پی 500 در حالی رخ داده که بازده 1 ساله آن تنها 1.8 بوده و در واقع در عرض 1 روز، بیش از بازده 1 ساله آن از میان رفته است و بازده 10 ساله آن نیز 13.5 درصد است.

شاخص نزدک اما حالی نزارتر از 2 نماگر یاد شده دارد،‌ زیرا در روز گذشته با ریزش 278 واحدی خود در واقع 3.5 درصد افول کرده است. البته نماگر نزدک در یک سال روند نزولی منفی نیم درصدی داشته اما در ده سال گذشت 16.4 درصد بازدهی مثبت داشته و همین موضوع، ریزش 3.5 درصدی در عرض یک روز را ترسناک تر جلوه می دهد.

گفتنی است اوراق قرضه ۲ ساله آمریکا نیز ۸.۲ درصد منفی شد.

  هوای بورس اروپا معتدل است

در بازارهای اروپایی اما وضعیت به بغرنجی آمریکا نبود. شاخص یورو استاک 0.7 درصد رشد را تجربه کرد، در حالی که اس اند پی یورو، با 35 واحد نزول، 2.3 درصد ریزش داشت.

بخش زیادی از این ریزش بازارهای مالی را می توان مرهون ریزش قیمت نفت در بازار جهانی عنوان کرد اما روز گذشته، بازار نفت نفس کشید و طلای سیاه، اندکی رشد قیمت را تجربه کرد. البته باید توجه داشت که افزایش تنش های تجاری بین آمریکا و چین و نگرانی از کند شدن رشد اقتصادی جهان که می تواند موجب کاهش تقاضا برای نفت شود که همین موضوع، رشد قیمت ها را محدود می کند.

  صعود طلا

از سوی دیگر قیمت طلا نیز در معاملات روز گذشته با افزایش بسیار چشمگیری همراه شد در حالی که بازارهای آمریکا با افت شاخص های معاملاتی مواجه شدند،‌ قیمت جهانی طلا ۱.۳ درصد افزایش را به ثبت رساند و هر اونس به قیمت یک هزار و ۴۷۶ دلار رسید.

این در حالی است که، چین در اعتراض به اقدام ترامپ در اعمال تعرفه ۱۰درصدی بر واردات ۳۰۰ میلیارد دلاری کالای چینی، اعلام کرد که کلا واردات محصولات کشاورزی از آمریکا را متوقف خواهد کرد. از سوی دیگر، در بازار نفت، قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس با رشد ۰.۴ درصدی به ۵۴ دلار و ۹۲ سنت رسید و قیمت نفت برنت دریای شمال نیز با رشد ۰.۲ درصدی هر بشکه ۵۹ دلار و ۹۷ سنت داد و ستد شد.

  اقدامات زد و خوردی چین و آمریکا

در واکنش به اقدامات چینی ها مبنی بر کاهش ارزش یوان،‌ وزیر خزانه داری آمریکا، استیون منوچین، گفت که دولت آمریکا معتقد است چین ارز ملی خود را دستکاری می کند و به همین سبب واشنگتن سعی خواهد کرد تا رقابت غیرمنصفانه پکن را از طریق صندوق بین المللی پول به چالش بکشاند.

در این باره نوریهیرو فوجیتو، استراتژیست ارشد سرمایه گذاری در شرکت میتسوبیشی یو اف جی مورگان استنلی سیکیوریتیز، به رویترز گفت : این گونه برچسب زدن‌ها، آن هم به طور رسمی، به آمریکا این امکان را می دهد تا توجیه قانونی نیز برای اقدامات بیشتر علیه چین داشته باشد.

به گفته وی، حالا بازارها در این فکر هستند که نه تنها آمریکا ممکن است ۱۰ درصد تعرفه به کالاهای وارداتی چین اعمال کند، بلکه این تعرفه ممکن است تا ۲۵ درصد هم افزایش یابد. این موضوع دقیقا به معنای شعله ور کردن یک جنگ تجاری تمام عیار بدون هیچ راه حل سریع و در دسترسی برای آن است.

هفته گذشته رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ اعلام کرد که به ۳۰۰ میلیارد دلار کالای چینی که تا به حال تعرفه ای تعلق نگرفته بود ۱۰ درصد تعرفه اعمال خواهد کرد. وی اضافه کرد که امکان افزایش این تعرفه تا ۲۵ درصد نیز وجود دارد. برخی اقتصاددانان می گویند در صورتی که تعرفه ها به ۲۵ درصد برسند اقتصاد جهانی ظرف چند ماه وارد رکود خواهد شد.

در مقابل فشارهای آمریکا، چین نیز روز دوشنبه اجازه داد تا پول ملی آن کشور با ارزش کمتری نسبت به قبل در بازارها معامله شود.

  آسیایی ها در سقوط

پس از بررسی شاخص بورس های آمریکا و اروپا، خالی از لطف نیست که  نگاهی هم به وضعیت بازارهای آسیایی داشته باشیم. شاخص ام اس سی آی بازار آسیا-پاسفیک جز ژاپن روز سه شنبه ۰.۷۵ درصد پایین آمد و در ارتفاعی ایستاد که از ژانویه امسال به خود ندیده بود. این شاخص ظرف یک هفته گذشته ۳.۷ درصد

سقوط کرده است.

شاخص شانگهای چین، نیکی ژاپن و شاخص بازارهای استرالیا و کره جنوبی به ترتیب با ۱.۴ درصد، ۰.۷ درصد، ۲.۳ درصد و ۰.۹ درصد ریزش رو به رو شدند.

ماسانوری تاکادا، استراتژیست شرکت نومورا سیکیوریتیز، به رویترز گفت که صندوق‌ های سرمایه گذاری و دیگر فعالین بازار که نسبت به آینده بازار سهام امیدوار بودند، هنوز فرصت نکرده اند تا از معاملات خود خارج شوند. به محض اینکه این دسته از فعالین شروع به فروش کنند احتمالا بازارها دچار ریزشی مجدد خواهد شد.

وی گفت، نوسان شدید اخیر در بازارها به احتمال زیاد بازیگران ریسک گریز را ترغیب خواهد کرد تا حدود ۲۰ میلیارد دلار دیگر از بازارهای سهام و اوراق در سرتاسر جهان خارج کنند.

 

ارسال نظر