سپرده‌گذاری مرکزی ایران دوباره عضو هیات رییسه ACG شد

۱۳۹۸/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۲۴۸

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ایران برای دومین دوره متوالی عضو هیات رییسه گروه شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی آسیا و اقیانوسیه (ACG) شد. به گزارش سمات، هیات رییسه گروه شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی آسیا و اقیانوسیه متشکل از ۹ عضو است که ۶ عضو آن دبیران کارگروه‌ها بوده و سه عضو باقی مانده از طریق رای‌گیری بین 35عضو دارای رای مجمع عمومی انتخاب می‌شوند.

در جلسه هیات رییسه گروه که در خردادماه گذشته برگزار شد، مقرر شد انتخابات این دوره با توجه به برنامه و دستور جلسه فشرده مجمع عمومی عادی که در شهریور ماه سال جاری در کشور نپال برگزار می‌شود، انتخابات این دوره به صورت غیرحضوری و با توزیع فرم رای‌گیری الکترونیکی بین نمایندگان شرکت‌های عضو انجام شود. در نتیجه این رای‌گیری که با مشارکت ۱۹ شرکت دارای حق رای انجام شد، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ایران با قاطعیت و کسب ۱۸ رای برای یک دوره سه ساله دیگر به عنوان عضو هیات رییسه برگزیده شد.

بعد از سمات، شرکت سپرده‌گذاری هند (CSDL) بر کرسی هیات رییسه ابقا شد و شرکت سپرده‌گذاری سنگاپور موفق شد با کسب رای بیشتر نسبت به شرکت تسویه وجوه ملی پاکستان، جایگزین این شرکت در هیات رییسه گروه شود.

کسب این مهم در حالی است که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ایران که در سال ۲۰۱۳ میلادی به گروه شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی آسیا و اقیانوسیه پیوست و در سال ۲۰۱۶ و طی مجمع عمومی این گروه که در تهران برگزار شد برای نخستین‌بار به عنوان عضو هیات رییسه ACG انتخاب شد.

سمات در سال ۲۰۱۸ و در بیست و دومین دوره مجمع عمومی گروه شرکت‌های سپرده‌گذاری‌های مرکزی آسیا و اقیانوسیه (ACG) که در کشور سریلانکا برگزار شد، با اکثریت آرا به عنوان نایب‌رییس این گروه برگزیده و توانست این کرسی مهم بین‌المللی را نیز بر دستاوردهای بزرگ بازار سرمایه ایران اضافه کند. کسب این جایگاه از جهت حضور سمات در هیات رییسه انجمن سپرده‌گذاری مرکزی جهان (WFC) به نمایندگی از گروه شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی آسیا و اقیانوسیه که به صورت رسمی در اجلاس عمومی سال ۲۰۱۹ این انجمن در کشور مراکش اعلام شد، از اهمیت مضاعفی برخوردار است.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در این سال‌ها با حضور فعال در مجامع عمومی، کمیته‌ها، کارگروه‌ها و نشست‌های تخصصی برگزار شده از سوی این دو نهاد مهم بین‌المللی در صنعت CSD، ضمن مشارکت در ایجاد استاندارد‌ها و ابزارهای توسعه کسب و کار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی جهان بالاخص قاره آسیا و اقیانوسیه، با آشنایی با آخرین تحولات و دستاوردهای شرکت‌های فعال در این حوزه، از دانش، تجربیات و نوآوری‌های اعضای این دو نهاد بین‌المللی تاثیرگذار در عرصه زیرساخت بازارهای سرمایه دنیا، برای فراهم نمودن بسترهای به روز و مناسب جهت توسعه بازار سرمایه ایران بهره برده است.

هم‌اکنون سمات با عضویت در کارگروه‌های تبادل اطلاعات، حقوقی، ابتکار کسب و کارهای جدید، مدیریت ریسک و بازیابی، فنی و خدمات به سرمایه‌گذاران گروه ACG در زمره شرکت‌هایی قرار گرفته که در تمام 6 کارگروه فعال در این گروه عضویت دارند.

خاطرنشان می‌شود ACG با هدف همفکری و تبادل تجربه در حوزه‌های تخصصی ثبت، سپرده‌گذاری و تسویه و پایاپای، با عضویت کنونی ۳۵ نهاد ثبتی و تسویه و پایاپای از کشورهای موجود در قاره آسیا و اقیانوسیه از جمله ایران، چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، استرالیا، نیوزلند، اندونزی، مالزی، بنگلادش، هنگ‌کنگ، قزاقستان، مالدیو، مغولستان، سنگاپور، فیلیپین، سریلانکا، تایوان، تایلند، ازبکستان، و... ایجاد شده و از معتبرترین نهادهای بین‌المللی آسیا و اقیانوسیه به شمار می‌رود.

 

ارسال نظر