معامله نیمی از دومین محموله فروش خارجی بنزین

۱۳۹۸/۰۵/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۱۶۰
معامله نیمی از دومین محموله فروش خارجی بنزین

روز گذشته،‌ 2 محموله بنزین اکتان 91 و اکتان 95 در رینگ صادراتی بورس انرژی عرضه شد.

محموله اکتان 95 که محصول شرکت پالایش نفت تبریز بود، توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران عرضه شد که پس از رقابت دو خریدار خارجی در نهایت به قیمت ۶۳۰ دلار و ۶۳ سنت به ازای هر تن معامله شد.

گفتنی است بنزین اکتان ۹۵ شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به مقصد سه کشور افغانستان، ارمنستان و اقلیم کردستان عراق پس از رقابت ، به قیمت میانگین هر تن ۷۵ میلیارد و ۹۶ میلیون و ۶۸۱ هزار و ۶۶ ریال معادل با ۶۳۰ دلار و ۶۳ سنت معامله شد. ارزش این معامله ۳۷۵ میلیارد و ۴۸۳ میلیون و ۴۰۸ هزار و ۳۰۰ ریال است.

از نکات قابل توجه در عرضه این محصول وجود تقاضای ۱۵ هزار تن در برابر عرضه ۵۰۰۰ تن در سامانه معاملات رینگ صادراتی بورس انرژی بود. این معامله یکی از مهم ترین رویدادهای بازار نفت ایران برای بنزین سوپر تولیدی کشور در بازار های صادراتی است که با رقابت دو خریدار خارجی بلافاصله خریداری شد.اما محموله اکتان 91 که تولید شرکت پالایشگاهی ستاره خلیج فارس است، نتوانست مشتری جذب کند و این محموله 10 هزار تنی که با قیمت پایه 581 دلاری عرضه شده بود، بی مشتری ماند. البته باید توجه داشت که تا زمان 17 بعد از ظهر،  سامانه معاملات مدیریت فناوری هیچ اطلاعاتی از این معاملات درج نکرده بود و اطلاعات درج شده در این گزارش، از سایت بورس انرژی برداشته شده که البته سایت بورس انرژی در ارائه اطلاعات و با کم و کسر فراوانی مواجه است.

 

ارسال نظر