مشارکت نیم میلیون نفری سهامداران بورس

۱۳۹۸/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۴۷۷
مشارکت نیم میلیون نفری سهامداران بورس

گروه بورس|محمدامین خدابخش|

روز گذشته برای اولین‌بار در تاریخ فعالیت بازار سرمایه در ایران، رکورد مشارکت سهامداران در بازار برای خرید یک عرضه اولیه شکسته شد. این عرضه، تعداد مشارکت را به 563 هزار کد رساند. به نظر می‌رسد که کم ریسک بودن و اقبال عمومی به عرضه‌ها سبب هجوم معامله‌گران تازه وارد به چرخه معاملات شده باشد. گزارش‌هایی که کارگزاری‌ها از افزایش ورود مردم برای اخذ کد سهامداری در هفته‌های اخیر می‌دادند، موید این بود که این عرضه که 1 سال بازار را در انتظار گذاشته، بتواند رکوردهای جدیدی از مشارکت را ثبت کند. معامله‌گران خرد که با وجود میزان چشمگیر فعالیت خود در خرید و فروش سهام، نیم نگاهی نیز به عرضه‌های اولیه دارند، در هر سفارش فروش ارزشی بالغ بر یک میلیون و 665 هزار تومان ثبت کردند. این در حالی است که میزان مورد نیاز برای خرید تمامی سهام مجاز برای هر کد سه میلیون و 125 هزار تومان بود. به نظر می‌رسد که در عرضه‌های بعدی نیز شاهد افزایش اختلاف ارزش سهام معامله شده در هر کد با ارزش مجاز باشیم. از این روز ناکامی متقاضیان در تملک میزان سهام تقاضا شده در عرضه‌های بعدی نیز امری غافلگیر‌کننده نخواهد بود.

  آینده بازار سهام پس از ورود ‌«نوری»

معاملات تیرماه همچنان ادامه دارد و قیمت‌ها در بورس تهران اگرچه دیگر رشد تند و تیز هفته‌های گذشته را ندارد با این حال با آهنگی کند‌تر به رشد خود ادامه می‌دهد. شاخص بورس تهران که از ابتدای سال تاکنون نزدیک به 72 هزار واحد رشد کرده است، دیروز نیز رشد 983 واحدی را به ثبت رساند.

رشد شاخص اصلی بازار سهام درحالی به ثبت رسید که توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران به خصوص سرمایه‌گذاران خرد بازار به ششمین عرضه اولیه سال جاری معطوف بود. در این روز بالاخره عرضه پر حاشیه پتروشیمی نوری به سر انجام رسید و این شرکت که سال گذشته به عنوان پانصد و بیست و چهارمین نماد در تابلوی معاملات بورس درج شده بود، به سبد سهام سهامداران آمد.

«نوری» و عرضه آن‌که بدون درج نماد شرکت حواشی زیادی را برانگیخته بود حتی تا همین چند روز قبل نیز در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. در حالی که قرار بود این عرضه بنا بر شنیده‌ها در هفته گذشته انجام شود، بار دیگر به تعویق افتاد و حتی صحبت از لغو عرضه آن به میان آمد. با این حال تعیین تکلیف تمامی مشکلات و مباحث یاد شده میان سازمان بورس و هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در روزهای اخیر سبب شد تا بالاخره این عرضه به‌سرانجام برسد.

به دنبال حل مسائل مربوط به عرضه پتروشیمی نوری دیروز 300 میلیون سهم از سهام این شرکت (معادل 10 درصد از کل سهام شرکت) با روش بوک بیلدینگ به سبد سهامداران راه یافت. با به‌ثمر رسیدن عرضه اولیه، این شرکت دومین نماد فعال در صنعت پتروشیمی است که در سال جاری به جمع نمادهای گروه شیمیایی راه پیدا می‌کند. با اینکه سقف مجاز تقاضا در عرضه نوری هزار سهم بود با این حال هر کد موفق به دریافت 533 سهم شد که دلیل آن تعداد بالای کدهای شرکت‌کننده بود.

در جریان عرضه 937 میلیارد تومانی دیروز پتروشیمی نوری که بزرگ‌ترین پتروشیمی آروماتیک ایران و یکی از مهم‌ترین شرکت‌های فعال در این زمینه در جهان است، در معرض تقاضای عموم قرار گرفت. شرکت یاد شده که مساحتی به وسعت ۶۱ هکتار فعالیت می‌کند ضمن داشتن دسترسی به آب‌های آزاد و منابع مطمئن تامین خوراک، مواد اولیه و انرژی از موقعیت خوبی برای تداوم فعالیت خود برخوردار است. در همین راستا معاونت مالی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در جلسه عرضه اولیه ضمن ابراز رضایت از رویه‌های ارزش‌گذاری و افشای اطلاعات مالی نوری، شرایط این شرکت را هم از حیث ریسک‌های پیش رو داخلی و هم آینده فعالیت شرکت را مثبت ارزیابی کرد و آینده نسبتا خوبی را برای شرکت عرضه شده ترسیم کرد.

  90 درصد از سود، تقسیم می‌شود

در همین راستا توانا، مدیر مالی پتروشیمی نوری در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار کرد: این شرکت برای سال 98 سودی 1600 میلیارد تومانی را پیش‌بینی کرده است که تاکنون توانسته بیش از 100 درصد از تولید پیش‌بینی شده برای سه ماه نخست امسال را محقق کند.

نوری که تمامی محصولات خود نظیر پارازایلن و بنزن را پس از انجام اورهال (تعمیرات، نگهداری و به روز رسانی تجهیزات) در سال گذشته در حد ظرفیت اسمی تولید می‌کند، سال 97 را در حالی به اتمام رسانده که بنابر صورت‌های مالی درج شده در تارنمای کدال به ازای هر سهم 705 تومان سود ساخته است. مطابق با آنچه از عرضه‌های دیگر همچون جم پیلن شاهد بودیم و آنچه مدیرمالی نوری به «تعادل» اعلام کرد، انتظار می‌رود که در مجمع عمومی سالانه این شرکت 90 درصد از سود محقق شده در سال گذشته بین سهامداران تقسیم شود.

  ترافیک سفارش‌ها و اختلال در پلتفرم معاملات

عواقب هجوم کدهای معاملاتی به عرضه پتروشیمی نوری، فقط به میزان سهام درخواست شده در سفارش خرید متقاضیان محدود نشد. افت کیفیت سامانه‌های معاملاتی کارگزاران نیز عامل دیگری بود که انجام بی‌عیب و نقص عرضه یاد شده را با مشکل مواجه کرد. یکی از شرکت‌هایی که پلتفرم معاملاتی آن با مشکل مواجه شد شرکت تدبیر پرداز بود که شنیده‌ها در روز جاری حاکی از بروز مشکلات در روند عادی عملکرد آن بوده است. در همین راستا دلیل این رویداد را از مدیرعامل شرکت جویا شدیم.

هانی شهری در مصاحبه با «تعادل» گفت: بروز چنین مشکلاتی در مواجهه با تعداد نیم میلیونی متقاضیان امری طبیعی است و پلت فرم معاملاتی تدبیر پرداز با مشکل جدی در خلال معاملات امروز مواجه نشده است.

  هجوم فروش سهام برای خرید «نوری»

البته پیامدهای عرضه اولیه نوری تنها محدود به سهامداران نبود. به واسطه انجام این عرضه نسبتا سنگین شاهد افت قیمت در برخی نمادها و رشد ضعیف در بسیاری از نمادهای دیگر نیز بودیم. در همین راستا اکبر حامدی معاون مدیرعامل کارگزاری ملل در گفت‌وگو با «تعادل» خاطرنشان کرد: در شرایطی که بسیاری از نمادها در هفته‌های اخیر دچار سکون شده‌اند، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند مبالغ مورد نیاز برای خرید سهام خود را از طریق فروش سهام موجود در پرتفوهای خود تامین کنند. این رویکرد در شرایطی اتخاذ می‌شود که بازارهای موازی شاهد رخوت قابل توجهی بوده به همین دلیل سرمایه‌گذاران در شرایط فعلی راه بهتری برای سرمایه‌گذاری ندارند. همین امر سبب شده تا با عدم ورود سرمایه جدید و سکون تقاضا در بسیاری از نمادها شاهد خروج سرمایه از چرخه معاملات بورس نباشیم.

وی در خصوص کاهش رشد شاخص بورس نسبت به هفته‌های اخیر خاطرنشان کرد: بسته بودن بسیاری از نمادها به دلیل برگزاری مجمع دیگر عاملی است که موجب افزایش رخوت در معاملات بورس تهران شده است. حامدی گفت: گزارش‌های تیرماه می‌تواند نقشی مهم در مشخص کردن مسیر پیش روی نمادها در روزهای آتی داشته باشد. به نظر می‌رسد بازار سهام در روزهای اخیر میل بیشتری به نمادهای با P/E پایین‌تر از خود نشان داده است. به همین دلیل است که در حال حاضر حجم معاملات در نمادهایی همچون نمادهای حاضر در گروه شیمیایی از وضعیت معاملات بهتری برخوردارند. بررسی‌های «تعادل» حاکی از آن است تابلوی معاملات که ماه‌های گذشته را با یکه تازی نمادهای فلزی-معدنی سپری کرده است، حالا نشانه‌های بیشتری از رونق معاملات در سهام شرکت‌های پتروشیمی را آشکار کرده است.

 

 

ارسال نظر