سهم بنیادی فقط از طریق «کدال» قابل تشخیص است

۱۳۹۸/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۲۳۰

در شرایط کنونی معافیت مالیاتی را می‌توان یک ابزار حسابداری برای شرکت‌هایی دانست که به نوعی توان کنترل بهینه عملیات خود را در سال‌های اخیر نداشته‌اند؛ یعنی گویا این روش برخلاف اهداف اولیه و حسابداری که برای آن تدوین شده است، بیشتر مورد استقبال شرکت‌هایی قرار گرفته است که در تلاشند به منظور تعویق ورشکستگی خود از آن استفاده کنند.

معصومه ترکمان احمدی، کارشناس بازار سرمایه با بیان مطلب بالا در گفت‌وگو با سنا گفت: یکی از موضوعات اصلی در مباحث اقتصادی مبحث مرتبط با مالیات‌ها است و این روش یکی از راه‌های اصلی کسب درآمد شرکت‌ها محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: این نوع درآمد برای دولت‌ها جذابیت دارد و از سوی دیگر هرگونه کاهش، تخفیف یا معافیت در خصوص مالیات‌ها برای پرداخت‌کنندگان آن امتیاز محسوب می‌شود؛ البته درنظر داشته باشید که با توجه به موارد کاربردهای متفاوت معافیت مالیاتی در این خصوص اختلاف نظر فراوانی وجود دارد.

ترکمان احمدی ادامه داد: به‌طور قطع، این مهم برای شرکت‌های با زیان انباشته بالا و حقوق صاحبان سهام منفی و دارایی‌های فراوان جذابیت بیشتری دارد، زیرا با معافیت مالیاتی که از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای شرکت فراهم می‌شود، طرفداران به خصوصی هر چند در کوتاه‌مدت برای سهم ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: اما اگر شرکتی زیان انباشته نداشته و اقدام به تجدید ارزیابی کند، نمی‌توان گفت که این اقدام از بُعد تغییرات قیمتی در بازار سهام به نفع سهامداران باشد، بنابراین لازم است روی جذابیت‌های آتی برای این‌گونه سهام با حقوق صاحبان سهام مثبت بیشتر کار شود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: به نظر می‌رسد در شرایط فعلی این معافیت‌ها صرفا یک ابزار حسابداری برای شرکت‌هایی است که توان کنترل بهینه عملیات خود را نداشته اند؛ درواقع آنها از این روش استفاده می‌کنند تا ورشکستگی که در حال حاضر گریبان آنها را گرفته است را به تعویق بیندازند.

وی توضیح داد: اگر شرکت‌هایی که از این معافیت استفاده می‌کنند، نتوانند در ادامه، دخل و خرج خود را کنترل کنند و وضعیت خود را بهبود ببخشند، قطعا در سال‌های بعد با مشکل مواجه خواهند شد و دیگر دارایی ندارند که بخواهند تجدید ارزیابی‌اش کنند.

ترکمان احمدی در خصوص نحوه تشخیص سهام بنیادی تصریح کرد: به نظر من انتخاب سهام بنیادی تنها از طریق سایت کدال امکان‌پذیر است. به این معنی که با مطالعه دقیق و پیوسته کدال می‌توان حتی از داخل صنایع نامناسب نیز سهام خوب و ایده آل را برای سرمایه‌گذاری پیدا کرده و بازده شیرینی کسب کرد، بنابراین کدال و صورت‌های مالی ابزارهای مناسبی برای تشخیص سهام بنیادی است؛ همچنین با چاشنی تکنیکال می‌توانید نقاط مناسب ورود و خروج به سهام را برای انجام بهتر معاملات به‌طور مناسب‌تری تشخیص داد. وی در خصوص صنایع قابل اعتمادتر اظهار کرد: به نظر من، در این خصوص می‌توان به سهام فولادی و پتروشیمی اشاره داشت؛ این صنایع با توجه به میزان سودآوری و گزارش‌های خوبی که به بازار روانه کرده‌اند، از بسیاری صنایع در بازار عقب هستند، هرچند رشد آنها نیازمند ورود نقدینگی خواهد بود. این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: بر این اساس به سهامداران این شرکت‌ها توصیه می‌کنم با اطمینان در مجامع حضور یافته و از سهامداری در این مقطع به هیچ‌وجه هراسی نداشته باشند. صنعت دارو نیز هنوز به‌طور کامل دلار نیمایی را در صورت‌های مالی خود ندیده است و از بعد سودآوری و کسب بازده قابلیت بررسی دارد.

 

 

ارسال نظر