قیمت اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن کاهش یافت

۱۳۹۸/۰۴/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۱۴۰
قیمت اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن کاهش یافت

قیمت اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در فرابورس، امسال در روند کاهشی قرار گرفته و از ۵۰ هزار تومان فروردین به ۴۸ هزار و ۹۸۶ تومان در خردادماه رسید.

به گزارش فارس قیمت اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن که هر ورقه آن برای دریافت 500 هزار تومان وام مسکن است، از ابتدای امسال در یک روند کاهشی قرار گرفته است، به گونه‌ای که میانگین هر ورقه حق تقدم تسهیلات مسکن 489 هزار و 867 ریال شده است.

همچنین حجم انتشار اوراق حق تقدم مسکن که در خرداد 96 به میزان یک میلیون و 307 هزار و 597 برگه بوده و به میانگین قیمت هر ورقه 756هزار و 485 ریال معامله شده که حجم کل معاملات در خرداد 96 به میزان یک میلیون و 584 هزار و 248 ورقه حق تقدم تسهیلات مسکن و ارزش کل معاملات 120 میلیارد تومان بوده است.

نگاهی به رویه انتشار و قیمت حق تسهیلات مسکن نشان می‌دهد که روند کاهشی پیدا کرده است به‌گونه‌ای که در خرداد ماه 98 گرچه یک میلیون و 674 هزار و 101 ورقه حق تقدم تسهیلات مسکن منتشر شده، اما حجم کل معاملات در ماه خرداد امسال یک میلیون و 464 هزار و 792 ورقه به ارزش کل معاملات 72 میلیارد تومان بوده که میانگین قیمت هر ورقه برای دریافت وام 500 هزار تومانی، 489 هزار و 867 ریال بوده است.

قیمت اوراق تسهیلات مسکن از 75 هزار تومان در خرداد 96 به 77 هزار تومان در مرداد همان سال رسید و پس از آن روند کاهشی در پیش گرفت تا در بهمن 96 به 71 هزار تومان و در اسفند همان سال به 67 هزار تومان رسید و این روند کاهشی قیمت اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن ادامه پیدا کرد تا خرداد 97 به 66 هزار تومان و در تیر ماه هر ورقه حق تقدم وام مسکن به 68 هزار تومان رسید و بعد از آن روند کاهشی به خود گرفت. به گونه‌ای که دراسفند 97 هر ورقه اوراق مسکن 54 هزار و 896 تومان معامله شد و از فروردین 98 قیمت هر ورقه اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن از 50 هزار تومان شروع شد که در نهایت در خرداد ماه میانگین قیمت هر ورقه از تسهیلات48 هزار و 986 تومان معامله شده است.

نگاهی به آمار معاملات اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن که از سوی بانک مسکن منتشر و در فرابورس ایران توسط متقاضیان خرید مسکن، معامله می‌شود، هر ماه به‌طور میانگین یک میلیون و 600 هزار ورقه حق تقدم تسهیلات مسکن معامله می‌شود که اگر برای خرید هر واحد مسکونی حداقل 90 ورقه برای دریافت وام 45 میلیون تومانی در نظر بگیریم، هر ماه حدود 18 هزار واحد مسکونی با اوراق حق تقدم وام مسکن خریده می‌شود.

افزایش بی‌ضابطه قیمت مسکن که در پی افزیش نرخ دلار در سال 97 روی داد، از یک سو و نیز رکود حاکم بر اقتصاد کشور که سرمایه‌های کشور را به جای سوق دادن به بورس و بازارهای تولیدی، به سمت خرید ملک و املاک و مستغلات سوق می‌دهد، این امر از یک طرف باعث افزایش قیمت مسکن شده و از سوی دیگر با افزایش بی‌رویه قیمت، باعث کاهش قدرت خرید عامه مردم و کسادی خرید و فروش مسکن و رکود در تولید مسکن شده که نتیجه آن کاهش میزان فروش اوراق حق تقدم مسکن در فرابورس شده است.

 

ارسال نظر