شاخص کل بورس به 300 هزار واحد می‌رسد

۱۳۹۸/۰۴/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۱۳۷
شاخص کل بورس به 300 هزار واحد می‌رسد

گروه بورس|سمیرا ابراهیمی|

طی روزهای اخیر، شاخص بورس چندین بار تا مرز 250 هزار واحد رسیده، اما دوباره به عقب برگشته. این حرکت دوباره تکرار شده اما تا پایان ساعت معاملات روز دوشنبه، نتوانست این سقف تاریخی را بشکند و در واقع به سقف سختی برخورد کرده است. این سقف تاریخی در شرایطی مانع از صعود می‌شود که در بازارهای جهانی، قیمت فلزات روند نسبتا نزولی را تجربه کرده است. دلار در کانال 12 هزار تومانی جولان می‌دهد و با وجود تمام مشکلات سیاسی، ‌قصد صعود ندارد. گروه‌های جدیدی فرمان صعود بازار را در دست گرفته‌اند و دیده می‌شود که این روزها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، بانک‌ها و لیزینگ‌ها، خدمات عمرانی مانندانبوه‌سازان، کاشی و سرامیک و سیمانی‌ها در حال رشد هستند و پتروشیمی‌ها نیز با وجود آنکه سود مجمع خوبی تقسم کردند و سهامشان هنوز ارزندگی دارد، اما دیگر لیدر بازار نیستند. از طرف دیگر شاهد آن هستیم که استقبال از بازار سهام در ماه‌های اخیر نسبت به بازارهای موازی افزایش داشته و همین موضوع با توجه به تحولات و رویدادهایی نظیر محدود شدن نرخ سود بانکی و تعادلی شدن قیمت ارز و طلا، باعث استقبال مضاعف سرمایه‌گذاران از بورس شده است.

از طرف دیگر گسترده‌شدن تحریم‌های امریکا علیه ایران شاید در ظاهر براساس تبلیغات همه‌جانبه خیلی پیچیده و سخت به‌نظر آید اما از آن جایی که در سال‌های گذشته تحریم به صورت کلی اقتصاد ایران را درگیر خود کرده و صنایعی همانند نفت، پتروشیمی، کانی‌ها و... را دربرگرفته این تحریم‌های تازه از اثربخشی‌های تازه‌تری برخوردار نیستند و عملا بازار سرمایه نسبت به آن در حالت بی‌واکنشی قرار دارد چرا که پیش از این فشارهای واردشده تحریم‌ها را تجربه کرده است و مساله مهم‌تر اینکه ایران هم در واکنش به این تحریم‌ها راه‌های مقابله را به خوبی عملیاتی می‌کند که این واکنش باعث می‌شود حرکت اقتصاد ایران هر چند با سرعت کم ادامه داشته باشد و صنایع به حیات خود ادامه دهند.

در این اوضاع و احوال گفته می‌شود رشد بازار در دست سهام ریالی قرار گرفته و به عبارتی دلاری‌ها از سکه افتادند، سقف تاریخی 250 هزار واحدی نیز مزید بر علت شده که مانع از رشد می‌شود. برای بررسی بهتر وضعیت بازار و پیش بینی آینده کوتاه‌مدت آن، با دو تحلیلگر بازاز به گفت‌وگو نشستیم. همچنین نمایی از نمودار تکنیکالی شاخص نیز در ادامه این گزارش آمده است.

   مقاومت سخت شاخص در 270 هزار واحد

نوید اختری زاده، تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص وضعیت حرکت فعلی شاخص و برخورد آن با سقف مقاوم 250 هزار واحدی به «تعادل» گفت: به نظر می‌رسد که مقاومت 250 هزار واحدی، یک مقاومت مینوری و کوچک است. در واقع مقاومت اصلی شاخص کل در محدوده 270هزار است.

وی افزود: بر این اساس احتمال دارد که در یکی، دو ماه آتی، شاخص کل به سمت 270 هزار واحد میل کند و احتمالا تا پایان سال جاری، شاخص کل به 300 هزار واحد می‌رسد. اما اکنون شاخص کل نزدیک به سقف تاریخی 250 هزار واحد است. هر زمانی که شاخص از این سقف تاریخی عبور کند، به معنای آن است که دوره رشد جدیدی در بورس آغاز می‌شود.

به گفته این تحلیلگر بازار، با توجه به اینکه اکنون معاملات دارای پویایی هستند و همچنین حجم معاملات به بیش از 2 هزار میلیارد تومان رسیده، احتمال عبور شاخص از سقف 250 هزار واحد در 2 الی 3 روز آینده محتمل است. نمودار رشد شاخص کل نشان می‌دهد که به احتمال زیاد این شاخص می‌تواند روند رشد خود را ادامه دهد و به 270 هزار واحد به عنوان یک مقاومت اصلی در شاخص کل برسد.

اختری‌زاده خاطرنشان کرد: رسیدن به سقف تاریخی 270 هزارواحدی در بازه 1 ماه الی 2 ماه و نیم آینده رخ خواهد داد.

   لیدر بازار عوض می‌شود

این تحلیلگر همچنین در خصوص صنایعی که تاثیر بیشتری در ادامه رشد شاخص خواهند داشت، گفت: با توجه به باثبات شدن دلار و روند ریزشی اندک آن، به نظر می‌رسد که صنایع از دلاری محور به ریالی محور می‌روند و بانک، خودرو، لیزینگ و گروه محصولات فلزی مستعد رشد خواهند بود. البته دلاری محورها هم رشد می‌کنند اما دیگر لیدر بازار نخواهند بود.

   سایه سنگین ریسک  سیاسی

بهزاد صمدی، دیگر تحلیلگر بورسی در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار کرد: اکنون نمی‌توان به صورت انحصاری و مطلق راجع به وضعیت تکنیکالی شاخص صحبت کرد، اما در شرایط فعلی با پتانسییل واگرایی منفی در تمام تایم فریم‌ها روبه‌رو هستیم.

در واقع شاخص به لحاظ زمانی باید یک استراحت 2 الی 3 ماهه داشته باشد که این استراحت پس از گزارش‌های 3 ماهه خواهد بود.

وی افزود: باید توجه داشت که اکنون تنش‌های سیاسی به اوج رسیده است و این ریسک در بازار وجود دارد. اما اگر به لحاظ بنیادی، شرکت‌ها را بررسی کنیم، می‌بینیم که شرکت‌های شاخص ساز هنوز مستعد رشد هستند. اگر دید سهامداران نسبت به سهام سودده بلند‌مدت باشد، احتمالا شاخص تا 300 هزار واحد حرکت می‌کند.

   استعداد رشد شاخص، بنیادی است

صمدی همچنین در خصوص رشد آتی شاخص اظهار کرد: مقایسه گزارش‌های سالانه و 3 ماهه شرکت‌ها با گزارش‌های مشابه در سال‌های قبل، نشان می‌دهد که بازار وضعیت خوبی را خواهد داشت. بنابراین در روزهای آینده رشد شاخص را خواهیم داشت که این نماگر را به بالای 250 هزار واحد می‌رساند و در آن زمان شاخص برای مدتی استراحت را تجربه می‌کند.  سپس در هفته اول مرداد که گزارش‌های ماهانه منتشر می‌شوند، احتمالا شاخص دوباره رشد خواهد داشت. اما به‌طور کلی از لحاظ بنیادی بازار نسبت به سال‌های قبل، متفاوت است و رشد مناسبی را تجربه خواهد کرد.

Taadol-05-2

ارسال نظر