مزایای عرضه سهام باشگاه‌های دولتی در بازار سهام

۱۳۹۸/۰۴/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۹۱۳

عضو هیات‌مدیره کانون کارگزاران شفافیت مالی را بزرگ‌ترین مزیت واگذاری باشگاه‌های دولتی از طریق بازار سرمایه عنوان کرد.

مهدی کاظمی‌اسفه در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به اینکه موضوع واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از طریق مزایده سال گذشته توسط دولت مطرح و این امر محقق نشد، گفت: بر این اساس نمایندگان مجلس در جریان بررسی بودجه سال ۹۸ کل کشور، مطابق بند «هـ» تبصره ۲ قانون بودجه وزارت ورزش و جوانان را مکلف کردند با همکاری سازمان بورس اوراق بهادار و سازمان خصوصی‌سازی حداکثر تا پایان شهریور سال ۹۸ شرایط پذیرش دو شرکت فرهنگی – ورزشی پرسپولیس و استقلال را در بازار پایه

فراهم کند.

عضو هیات‌مدیره کانون کارگزاران افزود: در پی این اتفاق نیز مقرر شد پس از پذیرش سهام این دو باشگاه در فرابورس و عرضه ۵ درصد سهام هر یک از این دو باشگاه جهت کشف قیمت، ۵۱ درصد سهام هر یک از آنها را نیز به‌صورت بلوکی و باقی سهام را به‌صورت خرد در بازار پایه فرابورس واگذار شود.

عضو هیات‌مدیره کانون کارگزاران ایران در پاسخ به این پرسش که آیا امکان تحقق این امر و واگذاری سهام این دو باشگاه از طریق فرابورس فراهم است یا خیر؟ اذعان داشت: اصل موضوع واگذاری سهام این دو باشگاه در بازار سرمایه موضوعی مهم و قابل دفاع است؛ اما عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در بازار فرابورس الزاماتی از جمله ارایه گزارشات و صورت‌های مالی شفاف دارد که با توجه به شرایط کنونی این دو باشگاه، واگذاری سهام آنها در کوتاه‌مدت در بازار سهام دور از ذهن به نظر می‌رسد.

کاظمی‌اسفه در خصوص مزایای عرضه سهام باشگاه‌های دولتی در فرابورس گفت: این روش از واگذاری موجب شفاف‌سازی دارایی‌ها و صورت‌های مالی و گزارشات و نیز دارایی و بدهی‌ها این دو باشگاه می‌شود.

ضمن اینکه با توجه به سازوکار عرضه سهام شرکت‌ها در بازار سهام، کشف قیمت مناسب برای سهام باشگاه‌ها و رقابت بهتر برای خریدار میسر می‌شود و موضوعاتی همچون ارزان یا گرانفروشی سهام باشگاه چندان قابل طرح نیست.

عضو هیات‌مدیره کانون کارگزاران ایران ادامه داد: یکی دیگر از مزایای بزرگ و با اهمیت عرضه سهام این دو باشگاه در فرابورس این است که نظارت‌های پیاپی سازمان بورس اوراق بهادار در تمامی مراحل واگذاری از جمله دریافت مدارک و اسناد جهت پذیرش و درج نماد باشگاه‌ها، فراهم شدن بستر قانونی برای برگزاری مزایده و عرضه سهام و لزوم رعایت الزامات سازمان بورس اوراق بهادار در راستای تداوم حضور باشگاه‌ها در بورس و فرابورس، همواره به عنوان اهرمی برای شفافیت بیشتر و رعایت قانون و نیز ارایه گزارشات شفاف و درست توسط باشگاه‌ها با استفاده از این روش وجود دارد.

وی اضافه کرد: البته با وجود این مزایا همان‌گونه که اشاره شد یکی از شرایط اصلی عرضه سهام باشگاه‌ها در فرابورس، ارایه صورت‌های مالی و گزارشات شفاف است که با توجه به اینکه میزان دارایی و بدهی‌های این دو باشگاه مشخص نیست، این امر تا پایان شهریور امسال امکان‌پذیر نیست.

 

ارسال نظر