عملکرد مثبت مجامع با وجود تحریم‌ها

۱۳۹۸/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۰۹۹

«با وجود تحریم‌ها، اوضاع گزارش‌های شرکت‌ها و بررسی عملکردشان برای مجامع مثبت است، به‌طوری‌که برخی شرکت‌ها در تولید خود به لحاظ ریالی و نیز تناژی رکورد زده‌اند.» امیر تقی خان تجریشی، کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان مطلب بالا به سنا گفت: این موارد نکات مثبتی است که در مجامع سال جاری اثرگذار بوده و نیز دلیل بخشی از افزایش قیمت‌ها در بازار سرمایه است. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: افزایش قیمت سهام قبل از مجامع نشان می‌دهد که برآیند نظرات سهامداران به سمت حضور در مجمع و دریافت سود است؛ هرچند بطور حتم این موضوع، ثابت نیست، به‌طوری‌که اگر قیمت‌ها از یک حدی بالاتر برود، ممکن است که بخشی از این شناسایی سود منطقی به نظر برسد؛ ولی به هر حال در شرایط کنونی با گزارش‌های خوبی مواجهیم که نویدبخش مجامع خوبی هستند.

تقی خان تجریشی اضافه کرد: کماکان با درگیری‌های سیاسی منطقه مواجه هستیم، البته اخیرا سیگنال‌های مثبتی از طرف برخی از کشورها (بطور خاص امریکا) ارسال شده، اما واضح است اگر این سیگنال‌ها در حد صحبت باشند، اعتباری برای آنها نمی‌توان قائل بود و باید بطور عملی نشان داده شوند. از طرفی، شروع فرایند مذاکره هم به معنی رسیدن به نتیجه و جمع‌بندی و راه‌حل نیست.

وی در خصوص ریسک‌ها و ابهام‌های بازار اظهار کرد: ریسک‌های سیاسی از مهم‌ترین ریسک‌هایی هستند که ما با آن روبه‌رو هستیم.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: بحث جنگ تجاری بین امریکا و از سمتی دیگر چین و تعرفه‌ای که به تازگی روی محصولات کشور مکزیک گذاشته شده، عامل مهمی در نوسانات اخیر بازارهای جهانی بوده است؛ به‌طوری‌که شاهد افت در قیمت‌های جهانی بودیم. تقی خان تجریشی ادامه داد: در کنار بحث‌های سیاسی خاص ایران، افت قیمت کالاهای عمومی هم تاثیر زیادی در بازار سرمایه ما دارد، زیرا بازار مالی تا حد زیادی وابسته به این اقلام است.

این عضو هیات‌مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری، اضافه کرد: افزایش نرخ دلار محرکی برای بالا بردن قیمت محصولات و کالاهاست و از این محل و حاشیه سود مثبتی که قیمت تمام شده محصولات به دست آوردند سبب شد تا برخی از این شرکت‌ها سودآورتر شوند و رشد کنند و حتی برخی از شرکت‌های زیانده هم سودآور شوند.

تجریشی افزود: این نکته زمانی خود را پررنگ‌تر نشان می‌دهد که قیمت دلار کاهشی شده باشد، اما بسیاری از محصولات با نرخ دلار بالاتر در بازار معامله شوند.

وی بیان کرد: علاوه بر این، حرکت به سمت بالای دلار نیمایی نشان داد این روند عملکرد دولت‌ها را بهبود می‌دهد. این موضوع در حالی است که دلار آزاد در حال کم شدن نرخ خود است، اما دلار نیمایی با افزایش خود در حال نزدیک شدن به نرخ دلار در بازار آزاد است که نکته مثبتی است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه توضیح داد: اگر ریسک‌های سیاسی منجر به ایجاد مشکلات خاص و جدی برای صنایع و شرکت‌ها نشوند، این روند مثبت تا جایی‌که قیمت‌ها، خود را با افزایش قیمت دلار تنظیم کند ادامه خواهد داشت و وقتی که به آن مرحله برسد اوضاع تثبیت می‌شود.

 وی در پایان گفت: در این شرایط رشدهایی که از ابتدای سال گذشته شاهد آن بودیم، تکرار نخواهد شد، اما در نظر داشته باشید که هر کدام از ریسک‌های سیاسی ممکن است معادلات موجود را به هم بزند.

 

ارسال نظر