آشفتگی بازارهای جهانی با تصمیمات ترامپ

۱۳۹۸/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۶۷۲

شاخص‌های آتی امریکا در پی تصمیمات شگفتی آور رییس دولت این کشور با افت شدیدی همراه شد و قیمت اوراق قرضه دولتی این کشور نیز کاهش یافت.

به گزارش سنا، تصمیم ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه‌های وارداتی بر محصولات مکزیک بازارهای جهانی را به هم ریخت.انتظار وارد آمدن ضربه تعرفه‌ای دیگر بر بدنه اقتصاد جهانی، موجب افت شاخص‌ها در آخرین روز معاملاتی هفته شد.ترامپ به بهانه مهاجرین غیرقانونی، تصمیم دارد از ۱۰ روز دیگر تعرفه ۵ درصدی بر روی کلیه کالاهای وارداتی مکزیک به امریکا اعمال کند که در صورت عدم توافق به ۲۵ درصد نیز افزایش خواهد یافت.این در حالی است که، ارزش واردات کالاهای مکزیک به امریکا در حدود ۵۷۵ میلیارد دلار است و در واقع این کشور، دومین شریک تجاری امریکا بعد از چین است. واردات امریکا از مکزیک در سال گذشته در حدود ۳۴۶.۵ میلیارد دلار بوده است در حالی که با این تعرفه‌ها، اوضاع اقتصادی هر دو کشور آشفته خواهد شد.النور کرگ، تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری ساکزو کپیتال استرالیا در این خصوص بیان داشت: این حرکت ترامپ و تصمیمات کاملا کاسب کارانه وی، نشان از این دارد که تنها هدف رییس کاخ سفید، امتیازگیری است. به نظر می‌رسد این تصمیم رییس‌جمهور امریکا نشان از عدم توافق تجاری با مکزیک است.اما حرکت شاخص‌ها در بازارهای آسیایی کاملا نشان‌دهنده ترس از سرایت یک بحران تجاری دیگر است. در این بازارها، شاخص آسیا پاسفیک به غیر از ژاپن با افت ۰.۳ درصدی رو به رو شد و افت ماهانه خود را به ۷.۳ درصد رساند.شاخص بلوچیپ در چین با ادامه روند نزولی خود، افت ماهانه خود را به ۶.۸ درصد رساند.

 شاخص نیکی ژاپن با کاهش ۱.۳ درصدی رو به رو شد و شرکت‌های خودروسازی بیشترین میزان افت را در این متغیر به ثبت رساندند. به این ترتیب، افت ماهانه شاخص نیکی به ۷.۱ درصد رسید.شرکت‌های خودروسازی ژاپن که مسوولیت حمل و نقل کالا از مکزیک به امریکا را بر عهده دارند بیشترین میزان کاهش قیمت را در بازارهای ژاپن داشتند. در این بازار، قیمت سهام شرکت تویوتاموتور، نیسان و هوندا موتور با افت میانگین ۳ درصدی همراه شدند.  اما در بازار آتی امریکا، شاخص داوجونز با کاهش ۰.۷ درصدی همراه شد و قیمت اوراق قرضه دولتی ۱۰ سال هاین کشور نیز با افت ۲.۱ درصدی رو به رو شد.

 

ارسال نظر