روند حرکتی بازارسهام صعودی است

۱۳۹۸/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۶۷۰

در حالی که دو ماه از ابتدای سال را پشت سر گذاشته‌ایم، عملکرد واقعی بازار سرمایه نسبت به پیش‌بینی‌های انجام شده در پایان سال ۹۷ حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد بهبود پیدا کرده است.

حمیدرضا مهرآور، کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان مطلب فوق در خصوص روند یک ماه گذشته بورس و حرکت شاخص در روزهای آتی به سنا، گفت: عملکرد شاخص بورس در دو ماه ابتدایی سال نسبت به رقم‌هایی که پیش بینی می‌شد بیش از ۲۰ درصد بهبود داشت.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد بازار سرمایه همچنان فراتر از پیش بینی‌ها حرکت کند، گفت: بهبود عملکرد بازار سرمایه به چند دلیل محقق شد. اول آنکه بر اساس گزارش‌های مالی، درآمد فروش شرکت‌ها بیش از

پیش‌بینی‌های انجام شده افزایش داشت. موضوع دیگر که طی چند روز گذشته بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داد بحث ارز نیمایی است، این شرایط به افزایش صادرات و سودآوری شرکت‌ها کمک می‌کند. همچنین بورس کشور از ریسک‌های سیاسی عبور کرده و اثر اخبار و شایعات کمرنگ شده است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه کمرنگ شدن ریسک‌های سیاسی، نرخ ارز نیمایی و اطلاعات منتشر شده مثبت شرکت‌ها باعث شد تحلیلگران به این نتیجه برسند که قیمت‌های فعلی سهام مناسب است افزود: اکنون بازار سرمایه کشور به روند مثبت بازگشته و در مدار صعود قرار دارد. هرچند طی دو هفته گذشته بازار با نوسان روبرو بود اما بسیاری از کارشناسان در همان مقطع نیز بارها به سهامداران توصیه کردند از رفتارهای هیجانی دوری کنند و در فروش عجله نکنند. در حال حاضر نیز شاهدیم سهامدارانی که در هفته گذشته تصمیم گرفتند به هر دلیلی از بازار خارج شوند دوباره برگشته‌اند و خرید می‌کنند. وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین ریسک پیش روی بازار سرمایه تحریم‌ها و تنش‌های بین‌المللی بود، گفت: وضعیت شرکت‌ها نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده به نحوی که سودآوری آنها نسبت به دو سال قبل تقریباً سه برابر شده است.

وی ادامه داد: این نشان می‌دهد اقتصاد و شرکت‌های ما آن میزان اثر منفی که تصور می‌شد از تحریم‌ها نپذیرفته‌اند و هر کدام روشی برای عبور از شرایط تحریمی دارند. برخی از شرکت‌ها مصرف‌کننده داخلی دارند و اتفاقا با حذف رقبای خارجی رشد بالایی از فروش را تجربه می‌کنند. خوشبختانه صنایع

صادرات محور نیز توانسته‌اند روش‌هایی را برای ادامه فروش پیدا کنند.

مهرآور افزود: ما نگرانی خاصی در رابطه با تحریم‌ها نداریم و در سال‌های گذشته هم توانسته‌ایم به خوبی از این شرایط عبور کنیم و اتفاقا از آنجا که تجربه گذشته را داریم عبور ما از تحریم نسبت به سال‌های گذشته سریع‌تر است.

حمیدرضا مهرآور در ادامه به عملکرد آتی صنایع حاضر در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد صنایع صادرات محور به ویژه فولادی‌ها و پالایشی‌ها همچنان مورد اقبال سرمایه‌گذاران باشند. بانک‌ها نیز از ظرفیت خوبی برای رشد برخوردار هستند. همچنین چشم‌انداز عملکرد برخی شرکت‌های کوچک بورسی نیز بسیار روشن است. وی با تاکید بر اینکه نوسان بازار طی دو هفته گذشته صرفا به دلیل رفتارهای هیجانی رقم خورد و دلیل بنیادی نداشت عنوان کرد: سیاست مداران امریکایی صحبت‌هایی می‌کنند که سیاسی است و مختص جهت دهی افکار عمومی و جنبه عملی ندارد. توصیه ما به سرمایه‌گذارانمان این است که بر اساس این اظهارات تصمیم نگیرند.

این کارشناس ادامه داد: باید به سهامداران توصیه کرد بر اساس تحلیل سهام بخرند. برخی از سرمایه‌گذاران نیز که از اطلاعات لازم برخوردار نیستند از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری به بازار سرمایه وارد شوند. مدیران صندوق‌ها ثابت کرده‌اند که افراد توانمندی هستند و بطور کلی در ماه بازدهی قابل قبولی دارند.

 

ارسال نظر