خرید بیش از 4900 میلیارد تومان اوراق بهادار در بورس تهران

۱۳۹۸/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۶۶۹

در پایان معاملات هفته منتهی به 8 خرداد ماه، شاخص کل با4.3 درصد افزایش نسبت به هفته قبل، به رقم 224477 واحد رسید.

به گزارش «تعادل» در پایان معاملات هفته منتهی به 8 خرداد ماه 98، شاخص کل با 9308 واحد افزایش نسبت به هفته قبل، به رقم 224477 واحد رسید.

شاخص بازار اول با 6543 واحد افزایش به رقم 167686 واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با 20000 واحد افزایش عدد 436064 واحد را تجربه کرد و به این ترتیب شاخص بازار اول 4.06 و شاخص بازار دوم با 4.81 درصد افزایش نسبت به هفته قبل همراه شدند.در 5 روز کاری این هفته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به 49806 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل 6 درصد کاهش یافته است.

در ضمن تعداد 15718 میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از 1 میلیون و 177 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 9 درصد و 14 درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند.

این درحالی است که تعداد 204 میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 2320 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب حجم معاملات صندوق‌ها ثابت ماند اما ارزش کل معاملات آن

با 3 درصد کاهش نسبت به هفته گذشته همراه شد.

   رشد امسال بورس

به بیش از ۴۵ هزار واحد رسید

 شاخص کل بورس از ابتدای امسال تاکنون با ۴۵هزار و ۸۱۸واحد افزایش معادل ۲۵.۶ درصد رشد را به ثبت رسانده است. از ابتدای امسال تاکنون تعداد ۱۹۳ میلیارد و ۵۵۲ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۵۱۴ هزار و ۲۵۶ میلیارد ریال در ۱۲ میلیون و ۹۰۵ هزار و ۴۰۱دفعه مورد در بورس اوراق بهادار معامله قرار گرفته است.همچنین بررسی معاملات بازار سهام به تفکیک بازار نشان می‌دهد در این مدت ۱۳۶ میلیارد و ۹۸۹ میلیون سهم به ارزش ۳۰۲هزار و ۸۴۵ میلیارد ریال در ۶ میلیون و ۹۰۵هزار و ۲۴ نوبت در بازار اول؛ ۵۴ میلیارد و ۲۰۴میلیون سهم به ارزش ۱۸۱ هزار و ۳۸۴میلیارد ریال در ۵ میلیون و ۸۹۵هزار و ۹۱۲ نوبت در بازار دوم؛ ۴ میلیارد و یک میلیون برگه به ارزش ۴هزار و ۹ میلیارد ریال در ۴۱۴۴نوبت در بازار بدهی، ۱۸ میلیون و ۸۷ هزار قرارداد به ارزش ۲۴۶ میلیارد ریال در ۱۲هزار و ۶۳۸ نوبت در بازار مشتقه و ۲میلیارد و ۳۳۶میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش ۲۵هزار و ۷۷۲میلیارد ریال در ۸۷هزار و ۶۸۳نوبت مورد معامله قرار گرفته است.شاخص کل نیز که معاملات امسال بورس را از ارتفاع ۱۷۸هزار و ۶۵۹ واحد آغاز کرده است تاکنون با ۴۵هزار و ۸۱۸ واحد افزایش معادل ۲۵.۶ درصد رشد را به ثبت رسانده و به ارتفاع ۲۲۴هزار و ۴۷۷واحد رسیده است.شاخص بازار اول نیز در این مدت با ۳۳هزار و ۸۱۹ واحد رشد و شاخص بازار دوم با ۹۰ هزار و ۹۰۲واحد افزایش مواجه شده‌اند.

  بازدهی 24 درصدی

شاخص کل فرابورس از آغاز سال

فرابورس ایران نیز ضمن میزبانی از دادوستد 8 میلیارد و 142 میلیون ورقه بهادار به ارزش 26 هزار و 816 میلیارد ریال طی چهار روز کاری هفته منتهی به دهم خردادماه، رخدادهای متنوعی را نیز همچون عرضه اولیه سهام 20 درصد از سهام شرکت «تولید ژلاتین کپسول ایران» در بازار دوم، ادامه پذیره‌نویسی سهام در دست انتشار بیمه زندگی باران در بازار سوم و قطعیت عرضه عمده 3.49 درصد از سهام غیرمدیریتی شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه به ارزش 831 میلیارد ریال در بازار دوم تجربه کرد.به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، شاخص کل فرابورس که در روز انتهایی هفته گذشته در ارتفاع 2671 واحدی ایستاده بود، توانست در هفته جاری با ثبت بازدهی هفتگی 5 درصدی سقف‌شکنی کند و با صعود 129 واحدی از ارتفاع تاریخی 2800 واحدی عبور کند. بدین‌ترتیب بازدهی این نماگر از آغاز سال 98 به 24 درصد رسید.بازارهای اول و دوم فرابورس در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم به ترتیب میزبان دادوستد 457 و 5263 میلیون سهم به ارزش 1773 و 11 هزار و 145 میلیارد ریال بودند که با وجود کم شدن تعداد یک روز معاملاتی در مقایسه با هفته گذشته، بازار اول کاهش کمتر از 10 واحدی را در حجم و ارزش مبادلاتی تجربه کرد. بازار دوم نیز افزایش 100 و 5 درصدی این متغیرها را شاهد بود. در همین حال بازار پایه جابه‌جایی 2280 میلیون سهم به ارزش بیش از 7 هزار میلیارد ریال را تجربه کرد. از سوی دیگر در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط شاهد جابه‌جایی 2/. میلیون سهم به ارزش یک میلیارد و 410 میلیون ریال بودیم.در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس نیز اوراق بدهی با بیشترین استقبال از سوی معامله‌گران روبرو شد به گونه‌ای که نقل‌وانتقال این اوراق میان معامله‌گران به دادوستد 5 میلیون و 310 هزار ورقه به ارزش 4 هزار و 473 میلیارد ریال انجامید.

در این میان، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن، جایگاه‌های دوم و سوم را به لحاظ حجم و ارزش مبادلاتی در بازار ابزارهای نوین مالی به دست آوردند. بدین‌ترتیب 118 میلیون ورقه ETF به ارزش 2157 میلیارد ریال و 36/. میلیون ورقه تسه به ارزش 176 میلیارد ریال در طول هفته جاری خریدوفروش شد.از سوی دیگر ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات در بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME به 16 هزار و 356 میلیارد ریال رسید که از این میزان گروه «محصولات شیمیایی» با ارزش معاملاتی به میزان 2058 میلیارد ریال بیشترین سهم از ارزش کل معاملات را در میان صنایع فرابورسی به خود اختصاص داد. معاملات این گروه 13 درصد از ارزش کل مبادلات را در اختیار گرفت.

  پذیرش اسناد خزانه اسلامی در 7 نماد

بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران میزبان 7 سری از اسناد خزانه اسلامی در نمادهای«اخزا 719 تا اخزا 723» به ارزش جمعا بیش از 121 هزار و 891 میلیارد ریال بود.ناشر این اوراق وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت است که موضوع انتشار آنها تسویه بدهی‌های بندهای «ب»، «ه» و «م» تبصره 5 قانون بودجه سال 1397 کل کشور است.

شایان ذکر است که در میان اخزاهای پذیرش‌شده «اخزا719» دارای کمترین زمان باقی‌مانده تا سررسید این اوراق است و در آبان‌ماه سال جاری سررسید می‌شود. به جز این نماد معاملاتی، مابقی این اوراق در ماه‌های خرداد، تیر، مرداد، مهر و آبان سال 1400 سررسید خواهند شد.

 

ارسال نظر