تاثیر تب تحولات بر شاخص‌های بازار سهام

۱۳۹۸/۰۲/۲۲ - ۰۰:۳۶:۲۴
کد خبر: ۱۴۴۲۸۴

گروه بورس|‌

معاملات روز گذشته در بورس در ساعات ابتدایی به صورت مثبت و بالارونده شاخص‌ها بود اما در نیمه دوم ساعت بازار، ‌روند شاخص‌ها منفی شد و با 2189 واحد افت، دررقم 209 هزار و 154 واحدی به کار خود پایان داد.  مشخص است که بازار به‌طور جدی نسبت به ریسک سیاسی واکنش نشان داده است و تحریم‌های دوچندان فلزات، به ترس بازار افزوده است.  به‌طوری که رصد جزییات داد و ستدهای بازار سهام بر اساس آمارهای ثبت شده نشان می‌دهد که همه شاخص‌های معاملاتی در بازار سهام با کاهش مواجه شدند این اتفاق در حالی رخ داد که بازار سهام در ساعات ابتدایی با حمایت چند شرکت در وضعیت مثبت قرار داشت اما در ادامه با تشدید فشار عرضه‌های سهام، معاملات افت کرد که باعث شد بورس در یک سرازیری قرار گیرد. بر اساس آمارهای معاملاتی، دیروز اکثر شاخص‌های بورس با ریزش دسته جمعی مواجه شدند به‌طوری که شاخص کل با (۲۱۸۹) واحد ریزش معادل (۱.۰۴) درصد به ۲۰۹ هزار ۱۵۵ واحد، شاخص قیمت «وزنی - ارزشی» با (۶۲۸) واحد افت معادل (۱.۰۴) درصد به ۶۰ هزار ۴۴ واحد، شاخص کل «هم وزن» با ۵۹۰ واحد رشد معادل ۱.۳۶ درصد به ۴۳ هزار و ۹۲۷ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با ۴۱۰ واحد افزایش، معادل ۱.۳۶ درصد به ۳۰ هزار و ۵۶۲ واحد رسید. از سویی دیگرجزییات داد و ستدها مشخص می‌کند که امروز ۷ نماد «فولاد با (۴۲۰) واحد، کگل با (۲۶۳)، فملی با (۲۴۵)، شبندر با (۲۲۴)، فارس با (۲۱۲)، شپنا با (۲۰۷) واحد و تاپیکو با (۱۶۷) واحد» افت، بیشترین تاثیر منفی را در کاهش شاخص کل بورس بر جای گذاشتند. در عین حال، نگاهی به آمارهای معاملاتی بازار سهام مشخص می‌کند که قیمت سهام نمادهای «فلوله، بنیرو، خلنت، بکاب، فنورد، ثاباد و ونوین» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «سقاین، سیدکو، سیلام، کاوه، وایران، شبندر و شپنا» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند. به این ترتیب، در پایان اولین روز معاملاتی بورس در هفته جاری، در ۳۳۳ هزار و ۲۷۴ نوبت معاملاتی، ۴ میلیارد و ۳۳۴ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۱ هزار و ۷۶۹ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۸۰۲ هزار و ۵۶ میلیارد تومان رسید.

    تب منفی 16 آیفکس

شاخص کل فرابورس ایران با 16 واحد کاهش در پایان معاملات در سطح 2589 واحدی قرار گرفت که معاملات منفی در نماد‌های «مارون»، «ذوب» و «هرمز» بیشترین تاثیر را بر اُفت آیفکس بر جای گذاشت. بازار‌های نُه‌گانه فرابورس ایران در آغاز این هفته کاری در اردیبهشت‌ماه 98 شاهد دست‌به دست شدن بیش از یک میلیارد و 776 میلیون ورقه به ارزش نزدیک به 7 هزار و 60 میلیارد ریال بودند که این حجم از معاملات در بیش از 180 هزار نوبت معاملاتی رقم خورد و متغیر حجم و ارزش میزانی از افزایش را نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته ثبت کردند.

معاملات سهام در بازار اول روز شنبه 21 اردیبهشت 98 با داد‌وستد 150 میلیون سهم به ارزش 502 میلیارد ریال پیگیری شد و 790 میلیون سهم به ارزش 2 هزار و 573 میلیارد ریال نیز در بازار دوم خرید و فروش شد. در ادامه، بازار پایه در روز گذشته به استقبال معامله 746 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 857 میلیارد ریال رفت. در سمت دیگر بازار، مجموع حجم معاملات اوراق بدهی، اوراق تسهیلات مسکن و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) در روز قبل، در بازار ابزار‌های نوین مالی به 44 میلیون ورقه رسید که ارزش این حجم از معاملات 2 هزار و 83 میلیارد ریال بود.

 

ارسال نظر