اصلاح شاخص، اتفاقی طبیعی است

۱۳۹۸/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۰۴۶

علی صادقین در خصوص اصلاح شاخص گفت: نمی‌توان تصور کرد که هر روز بازار با یک رشد شدید در شاخص مواجه باشد. از نظر تکنیکال و حتی بنیادی و روانشناسی بازار هم نیازمندیم که در روندهای صعودی، گاهی شاخص صنایع و سهم‌ها و حتی شاخص کل یک استراحت و روند اصلاحی را داشته باشند. این اصلاح معمولا انرژی را برای موج ورود نقدینگی جدید به بازار و جاماندگانی که بخواهند نقدینگی جدیدی را وارد بازار کنند، فراهم می‌کند؛ بنابراین چنین اصلاحاتی مقطعی و در راستای روند رشد میان مدت است.

این پژوهشگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با سنا توضیح داد: براساس یک دیدگاه کاربردی، بازده بلندمدت دارایی‌ها گرایش به رسیدن به یکدیگر دارد؛ به این معنی که اگر از پنج بازار موجود، دو بازار رشد کنند، معمولا سه بازار دیگر در طول زمان به دو بازاری که رشد کرده‌اند، می‌رسند.

وی افزود: در نیمه دوم سال ۹۷، بازار سرمایه یک اصلاح عمیق انجام داد، هرچند که در کنار آن متغیرهای کلان اقتصادی روند رو به رشدی را نشان می‌دادند. این اتفاق روی شرکت‌هایی که نمایندگی صنایع مختلف را داشته و در بورس هم بودند اثر مثبتی داشت.

صادقین توضیح داد: در این مدت فروش و سودآوری دیده می‌شد، اما شاهد ورود نقدینگی و عکس العمل مثبت از فعالان نبودیم. در این دوره، متغیرهایی مانند تورم و نرخ ارز در حال افزایش بوده و نیز برخی شرکت‌ها از نظر حجم فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل وضعیت بهتری را نشان می‌دادند؛ براین اساس، یک شکاف نسبتا عمیقی بین بازارهای ارز، طلا و حتی مسکن و خودرو و دیگر بازارهایی که تورم را در خود جای داده بودند نسبت به بازار سهام دیده می‌شد.

وی در حال حاضر بازار سهام را یکی از ارزان‌ترین دارایی‌هایی دانست که می‌توان در آن خریداری کرد و گفت: این نگاه سبب ورود نقدینگی زیادی به این بازار جا مانده شد. از هر منظر شاخص مالی و ارزش جایگزینی که در نظر بگیرید، بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارها از رشد کمتری برخوردار شده است و ورود نقدینگی به این بازار بدیهی بود؛ بر این اساس، بازار سرمایه در یک ماه گذشته با اقبال زیادی مواجه بود.

صادقین مجموعه عواملی که سبب رشد اخیر شاخص شدند را بنیادی خواند و اضافه کرد: از دید عوامل اقتصاد کلان، مالی- شرکتی و هم رفتار فعالان بازار این ورود پول کاملا منطقی، مبتنی بر عوامل بنیادی و البته در رقابت با بازارهای دیگر، بازری کاملا جا مانده بوده و هیچ حبابی برای آن نمی‌توان در نظر گرفت؛ به نظرمن این رشد همچنان می‌تواند ادامه داشته باشد.

این فعال بازار سرمایه روند مثبت بازار را تا فصل مجامع ادامه‌دار خواند و بیان کرد: در حال حاضر فروش شرکت‌ها به شکل ماهیانه نسبت به مدت مشابه سال قبل وضعیت خوبی دارد. اگر چه امسال، رشد اقتصادی منفی خواهد شد اما فعلا از منظر فروش به واسطه رشدهای اسمی، شرکت‌ها در حال ثبت فروش خوبی هستند.

صادقین معتقد است: تا زمانیکه روند نرخ ارز حتی به کندی در حال افزایش است و متغیرهای جهانی ازجمله نفت و فلزات روندی باثبات و حتی رو به رشدی داشته باشند، همچنین تا زمانیکه تورم در اقتصاد پیش بینی می‌شود، وضعیت بازار به ویژه برای گروه‌های تورمی و دلاری می‌تواند، رو به رشد باشد؛ در نظر داشته باشید که این گروه‌ها سهم قابل توجهی از بازار را هم به خود اختصاص داده‌اند.

این پژوهشگر بازارسرمایه در خصوص صنایع پرپتانسل برای رشد بیشتر تصریح کرد: به نظر من اگر صنایع تورمی مانند مواد غذایی، کشت و صنعت‌ها، قندی‌ها و حتی سیمانی‌ها دوباره افزایش نرخ داشته باشند، پتانسیل خوبی برای رشد دارند؛ همچنین سهم‌های تحت تاثیر دلار را می‌توانیم به دلیل رشد قیمت نرخ ارز در گروه پرپتانسیل‌ها در نظر بگیریم. این سهم‌ها شامل فلزات اساسی، محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی هستند. این گروه‌ها می‌توانند برای طرح‌های توسعه‌ای نیز در اولویت مناسبی باشند.

صادقین برای پاسخگویی به عطش ورود به بازار سهام گفت: وجود عرضه اولیه و در کنار آن در نظر گرفتن حق تقدم‌ها در بازار می‌تواند در توسعه بازار یاری‌رسان باشد. وجود صندوق‌هایی که بتوانند بخش قابل توجهی از پول مطمئن را به سمت خود جلب کنند نیز در این خصوص به سهامداران کمک می‌کند. (بطور مثال صندوق‌های حوزه طلا در قالب یونیت‌هایی که وجود دارد، می‌توانند وارد بازار سرمایه شوند.)

وی وضعیت طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌ها را برای حفظ بازار مهم دانست و افزود: شرکت‌ها می‌توانند با بررسی برنامه خود یا افزایش سرمایه‌هایی که برای آن طرح‌ها دارند زمینه افزایش تعداد سهام و ورود سرمایه را برای بازار فراهم کنند.

این مدرس بازار سرمایه در پایان گفت: به عقیده من بازار سرمایه اگرچه کم عمق (در مقایسه با بازار پول) است، اما امسال می‌تواند سدی برای گذر کردن نقدینگی از بخش‌های سفته‌بازی باشد و می‌تواند در تعدیل برخی شاخص‌های تورمی موثر واقع شود.

 

ارسال نظر