احتمال افزایش سودآوری شرکت‌های صادراتی در سال 98

۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۹۳۷

محمدمهدی بحرالعلوم، کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه چشم‌انداز سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ تفاوت‌هایی دارد، گفت: استنباط من این است که ما در نیمه اول سال جدید شرایط خوبی داشته باشیم اما در نیمه دوم لازم است معادلات بازار مجددا رصد شود و شرایط قابل پیش بینی نیست.

عضو هیات‌مدیره شرکت بورس با اشاره به اینکه مهم‌ترین عامل موثر بر بازار سرمایه در سال ۹۸ کنترل نرخ ارز است، گفت: دولت می‌تواند دو سیاست را دنبال کند. یا سیاست نرخ ۴۲۰۰ تومانی را برای کالاهای اساسی ادامه بدهد که در این شرایط کنترل نرخ ارز در بازار بسیار دشوار می‌شود. اما با توجه به اقدامات مجلس و اجماعی که در دولت ایجاد شده، احتمالا از سیاست نرخ ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی عبور می‌کنیم که اگر این اتفاق بیفتد نرخ ارز در بازار بهتر کنترل می‌شود. در این شرایط هرچند ممکن است با افزایش قیمت ارز روبه‌رو باشیم اما جهش ارزی را تجربه نخواهیم کرد. به گزارش سنا، وی در ادامه افزود: اکنون که تقریبا یک ماه از سال ۹۸ طی کرده‌ایم شاهدیم که نرخ ارز نیما تا حدود ۱۲۵۰۰ تومان افزایش یافته و خیلی از شرکت‌ها در تبدیل نرخ ارزشان آزادی عمل بیشتری دارند. بحرالعلوم اضافه کرد: طبیعتا افزایش نرخ ارز در سال ۹۸ سود آوری شرکت‌های صادراتی را افزایش می‌دهد. مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن به ارتباطات سیاسی و تاثیر آن بر روند حرکتی بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد تنش‌های سیاسی که در سال ۹۷ تجربه کردیم در سال ۹۸ هم ادامه داشته باشد. احتمالاً نقطه عطف (turn in point) سال ۹۸ نیز مجددا آبان ماه خواهد بود که نامزدهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری امریکا تعیین تکلیف می‌شوند. وی ادامه داد: یک سناریو این است که شاید فشارها تا آبان ماه به حداکثر برسد و از آبان ماه به بعد تنش‌های سیاسی تعدیل شود. امریکا به یک وضعیت میانی وارد شود و از آبان ماه شاهد کاهش تنش‌های سیاسی باشیم و در این حالت می‌توان با سیاست‌های درست از جهش ارزی جلوگیری کرد.

احتمال توافق امریکا و چین

بحرالعلوم با بیان اینکه نکته بعدی قیمت جهانی کالای اساسی است، گفت: موضوع توافق بین امریکا و چین خیلی پررنگ‌تر شده و اواخر سال ۹۷ نیز بیشتر در چشم‌انداز این توافق بحث شد. در سال ۹۸ سفرهای هیات‌های دولتی چین و امریکا خیلی پررنگ‌تر دنبال می‌شود و هر دو طرف اعلام کردند توافق به‌طور جدی دنبال می‌شود و احتمالاً به توافق نهایی هم دست پیدا می‌کنند. به همین دلیل طی یک ماه اخیر شاهد افزایش قیمت کالاهای جهانی بودیم. وی سیاست بانک مرکزی، ماه شماره کردن نرخ سود سپرده‌های بانکی را نیز عامل موثر در روند بازار سال ۹۸ دانست و افزود: این تصمیم باعث می‌شود بازارهای رقیب در مقابل بازارهای سرمایه جذابیت خودشان را از دست بدهند. یعنی اگر شما بخواهید سود خوبی از شبکه‌های بانکی در اختیار داشته باشید عملا نقد شوندگی سپرده بانکی شما با مشکل مواجه می‌شود و اگر بخواهید برداشت کنید طی ماه سودی به شما تعلق نمی‌گیرد این باعث می‌شود بازار سرمایه در مقابل بازار پول نسبت به شرایط سال ۹۷ بهبود نسبی را تجربه کند. سود عملیاتی و بهبود وضعیت عملیاتی بانک‌ها هم شاهد این ماجرا است که عملا سود پرداختی به سپرده‌گذاری آنها کاهش قابل توجه داشته است. وی ادامه داد: بازار مسکن هم افزایش قابل توجه قیمت را در سال ۹۷ تا حدی تجربه کرد. قدرت خرید مردم به تناسب رشد نکرده است بنابراین می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در قیمت مسکن جهش ایجاد نشود. بنابراین بازار رقیب مسکن با توجه به نقد شوندگی پایینی که دارد نمی‌تواند بازار جدی برای جذب منابع باشد. مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن افزود: تنها بازار ارز و طلا در مقابل بازار سرمایه باقی می‌ماند. از نظر من سال ۹۸ سالی است که بازار سرمایه در مقابل این بازار رقیب نیز شرایط بهتری را تجربه می‌کند. به نظر می‌رسد شرایط در نیمه اول سال مثبت و در نیمه دوم سال، تابع تصمیمات اقتصادی و شرایط سیاسی باشد.

 

ارسال نظر