شاخص چگونه از مرز ۲۰۰ هزار گذشت

۱۳۹۸/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۶:۱۸
کد خبر: ۱۴۲۵۸۸

یک مدرس دانشگاه گفت: از آنجا که بازار سرمایه ایران کامودیتی محور است، افزایش قیمت ارز و سودآوری شرکت‌های بورسی، خود را در قیمت سهام منعکس کرده است. به گزارش رادیو اقتصاد، کوروش شمس اظهار کرد: بازار سرمایه و سهامی که در آن معامله می‌شود، چشم‌انداز و لبه اقتصادی کشور را نشان می‌دهد؛ چرا که اغلب شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه ایران، از شرکت‌های تاثیرگذار و بزرگ کشورند و از صنایع کلیدی و مادر همچون پتروشیمی، خودروسازی، بانکی، سیمان و غیره در آن حضور دارند.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه کشور همچنین از قیمت‌های کامودیتی در جهان مانند مواد پایه، فلزی، پتروشیمی، پالایشگاهی، سنگ آهن، مس و غیره متاثر می‌شود، تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون شاخص بورس به دلایل مختلف از جمله افزایش نرخ دلار و قیمت مواد پایه در بازارهای جهانی رشد بسیار خوبی را تجربه کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: مجموعه عوامل مزبور موجب شده شرکت‌های بزرگ در بورس سودآوری فزآینده‌ای نسبت به دوره‌های قبل داشته باشند. به گفته شمس، شرکت‌های پتروشیمی، پالایشگاهی، فولادی، سنگ آهنی و بانکی بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص بورس به بیش از ۲۰۰ هزار داشته‌اند.این مدرس دانشگاه و کارشناس بازار سرمایه در پایان افزود: بازار سرمایه با توجه به نوع شرکت‌های مورد پذیرش و توان سود آوری این بنگاه‌ها به نظر گزینه‌  مناسبی برای سرمایه‌گذاری است.

 

ارسال نظر