تاخت و تاز در تالار حافظ

۱۳۹۸/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۴:۰۵
کد خبر: ۱۴۲۵۸۵
تاخت و تاز در تالار حافظ

گروه بورس|مسعود کریمی|

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران که اواسط اسفند ماه سال 97 در رقم 162 هزارو 593 واحدی قرار داشت در پایان معاملات روز دوشنبه توانست پس از افزایش بیش از 39 هزار واحدی نسبت به پایان اسفند پارسال معادل (24 درصد رشد)، رقم 201 هزارو 805 واحد را برای نخستین‌بار به خود اختصاص دهد. در همین حال اغلب صاحب‌نظران بازار سرمایه با توجه به رشد بی‌وقفه شاخص در بازه زمانی کمتر از 30 روز کاری گذشته، بازگشت نماگر اصلی بازار به سطح حمایتی 195 هزار واحدی را همگام با اصلاح قیمتی برخی از سهم‌ها برای مدتی کوتاه دور از ذهن تصور نمی‌کنند و بر این باورند که مسیر شاخص بورس تهران با فائق آمدن به رقم 201 هزار واحدی در راستای کسب 20 الی 30 درصد بازدهی دیگر تسهیل شده است. از سویی با توجه به این موضوع که اغلب گزارش‌های مالی شرکت‌ها به دلیل اثر‌گذاری تحریم محافظه‌کارانه به بازار ارایه شده بود اکنون با کم‌رنگ شدن ریسک‌های سیاسی، سرمایه‌گذاران می‌توانند شاهد بهبود عملکرد شرکت‌ها با عبور از فضای مبهم گذشته باشند. بر این اساس، در حال حاضر انتظارات مثبتی از فصل مجامع پیش روی جامعه سهامداری ایجاد شده است که نوید چشم‌انداز شفافی را برای تالار نشینان حافظ می‌دهد. در همین حال، به دلیل بهبود فضای بین‌المللی در حوزه کامودیتی‌ها و در نقطه مقابل اشباع قیمتی که در سایر بازار‌‌های موازی داخلی صورت گرفته است و از طرفی کاهش روزانه قیمت دلار در برهه کنونی که به عنوان اصلی‌ترین عامل رشد بورس در سال 97 مطرح بود، همچنان در بازار بورس کشور پتانسیل افزایش قیمت سهام صنایع و شرکت‌ها وجود دارد. بر این اساس، با بررسی آمار‌‌های بانک مرکزی مشاهده می‌شود که نرخ دلار نیمایی در معاملات روز گذشته به رقم 8 هزارو 800 تومان نیز رسیده است که در پی این موضوع با توجه به کاهش فاصله دلار آزاد با نیمایی می‌توان در انتظار جذب سرمایه‌های خرد و سرگردان بیشتری به بدنه بازار سرمایه کشور بود.

  4 عامل صعودی بورس

در این ارتباط، مهدی طحانی مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه کیان با تحلیل روند معاملاتی بازار سهام در گفت‌وگو با «تعادل» عنوان کرد: افزایش نرخ دلار در سامانه نیما را می‌توان به عنوان یکی از محرک‌های رشد بورس‌ در نظر گرفت چرا که این نرخ در سامانه نیما از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 13 الی 15 رشد پیدا کرده است. از طرفی، قیمت‌گذاری محصولات شرکت‌ها در بورس کالا با چنین نرخی از دلار صورت می‌گیرد و فروش ارز اغلب شرکت‌های خصولتی نیز با این نرخ دلار است.این کارشناس بازار سرمایه در خصوص عامل دیگر رشد بورس نیز خاطرنشان کرد: اظهارات رییس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه سازوکاری طراحی شده است که به واسطه آن شرکت‌ها بتوانند دلار خود را با نرخ آزاد در بازار معامله کنند نیز عامل دیگر افزایش شاخص‌های بورسی محسوب می‌شود.وی افزود: بر این اساس با چنین اتفاقی دلار تقریبا تک نرخی خواهد شد، به‌طوری که خریدار و فروشنده می‌توانند به راحتی اقدام به معامله کنند و این مهم در بعد فروش شرکت‌ها نیز فرصتی را فراهم می‌کند که شرکت‌ها بتوانند از بند فروش دلار دستوری خارج شوند.به گفته مهدی طحانی با توجه به اینکه سیاست دلار 4200 تومانی سیاستی شکست خورده است، به همین دلیل برخی از شرکت‌ها همانند دارویی‌ها یا سایر صنایع غذایی که مبنای دلار آنها 4200 تومان بود همگام با افزایش دلار شاهد رشد گردش کاری خود هستند. این در حالی است که گمانی‌زنی‌‌ها در پی چنین اتفاقی خبر از افزایش سودآوری شرکت نیز می‌دهند که الزاما در جریان معاملاتی این‌گونه نخواهد بود. مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه کیان با اشاره به قیمت‌‌های جهانی نیز تاکید کرد: افزایش قیمت کالا‌های اساسی در بورس‌های جهانی از جمله نفت، مس، روی و... عامل مثبت دیگری در جهت رشد پارامتر‌‌های بورسی محسوب می‌شوند.

  چشم‌انداز رقمی

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه افزایش قیمت در اجناس به وضوح قابل مشاهده است نیز ابراز داشت: در سایر بازار‌‌ها قیمت خیلی از اقلام همانند خودرو و مسکن از اسفند ماه تاکنون حدود 30 درصد افزایش یافته است. وی در خصوص چشم‌انداز رقمی شاخص بورس نیز گفت: درصد رشد بازار سرمایه نسبت به بازار‌های رقیب عقب‌تر است. بر این اساس پیش بینی می‌شود که شاخص بورس یک عقب‌گرد طی روز‌های آتی به رقم 195 هزار واحد خواهد داشت و پس از آن تا پایان فصل مجامع به رقم 220 یا 230 هزار واحدی رشد پیدا کند.

  پیش بینی شاخص 250 الی 260 هزار واحدی

از سوی دیگر، مهدی افنانی کارشناس بازار سرمایه در خصوص رکورد شکنی شاخص بورس در گفت‌وگو با «تعادل» بیان کرد: تطابق بازار سهام با سایر بازار‌ها نشان می‌دهد که سایرین با افزایش همراه بودند اما بازار بورس به دلیل سایه سنگین ریسک‌ها طی سال گذشته به نوعی از روند صعودی عقب‌ماند. بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود روند افزایشی شاخص‌ها تا زمان مجامع پیش‌رو در تیر ماه ادامه پیدا کند و بازار سهام بتواند خود را با سایر بازار‌‌‌‌‌های مالی تطبیق دهد.وی خاطرنشان کرد: بسیاری از شرکت‌ها بر خلاف تصورات گذشته که مبنی بر کاهش میزان فروش در زمان تحریم بود، اما بررسی گزارش‌های اسفند ماه آنها نشان داد که نه تنها فروش شرکت‌ها محقق شد بلکه با افزایش نرخ در این حوزه همراه بودند. این تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است در مجامع شرکت‌ها به‌طور قطع سود‌های مطلوبی وجود خواهد داشت به‌طوری که برای سرمایه‌گذاری مردم در این بازار، می‌تواند ایجاد جذابیت کند. از طرفی موضوعاتی پیرامون کاهش سود بانکی کمک کرده است که بخشی از سرمایه‌های سرگردان تمایل بیشتری برای استفاده از فرصت بورس داشته باشند. مهدی افنانی عنوان کرد: با توجه به مطالب فوق سرمایه‌های خرد به سمت بازار سرمایه سوق پیدا کرده‌اند و این مهم باعث شده است تا شاهد رشد شارپی بازار باشیم. در همین حال با توجه به شرایط اقتصادی کشور انتظار نمی‌رود که شاهد تقسیم سود در مجامع باشیم. از طرفی در فضای فعلی بازار مشاهده می‌شود که موضوعاتی پیرامون افزایش سرمایه شرکت‌ها جدی‌تر از گذشته مطرح می‌شوند.

وی درباره چشم‌انداز بازار سهام نیز تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود بازار تا نیمه خرداد ماه که خود را برای فصل مجامع آماده می‌کند کماکان صعودی باشد اما از میزان سرعت افزایش کمی کاسته خواهد شد.این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به صنایع پیش‌رو بازار گفت: در حال حاضر بخشی از صنعت بانک به دلیل اصلاح عملیات و سودآور شدن آنها پس از مدت‌ها و گذر از حالت زیاندهی، مطرح شدن افزایش نرخ در شرکت‌های دلاری، شرکت‌های صادراتی که توانستند با تحریم‌ها مبارزه کنند و حذف رانت بین ارز نیما و بازار آزاد در بورس کالا همگی در روند افزایشی شاخص‌های بورسی اثر‌گذار خواهند بود.

به گفته مهدی افنانی تا اوایل تیر ماه شاخص در ارقامی حدود 250 الی 260 هزار واحدی قرار خواهد گرفت.

 

ارسال نظر