بازار سرمایه و رکود تورمی

۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۵۰۰

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که سال ۹۸ یک دوره جدید و متفاوتی است، زیرا شرکت‌های پذیرفته شده در بورس از بعد شفافیت اطلاعات، پیشرفت بالایی را طی سال گذشته به دست آورده‌اند. از طرفی شرکت‌ها به لحاظ کمیت و کیفیت گزارش‌دهی پیشرفت مناسبی داشتند که برآیند این موضوعات تاثیر مثبتی بر وضعیت بازارسرمایه کنونی گذاشته است. جواد عشقی نژاد، به سنا، گفت: از بعد کلان، بازارسرمایه تغییرات اساسی و کمی اقتصاد را به خوبی رصد می‌کند و نسبت به سال‌های قبل این اثر بر بازار با سرعت بیشتری بررسی می‌شود، بطوری که این روند در قیمت‌های سهام تاثیر گذاشته است. بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود بازار حداقل در شش ماه نخست سال ۹۸ رو به رشد و مساعد خواهد بود و می‌توان از این شرکت‌های پرپتانسیل نتایج خوبی را در جهت سرمایه‌گذاری مناسب انتظار داشت. وی در خصوص احتمال افزایش رکود تورمی در سال جاری و نقش بازارسرمایه در حل مشکلات نقدینگی اذعان کرد: بازارسرمایه نیز بخشی از اقتصاد است و نمی‌توان آن را در یک فضای جداگانه با خواسته‌های متفاوت در نظر بگیریم. اما نکته مهم رونق بازار است که ناشی از تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی بوده و حداقل می‌تواند از بخشی از رکود جلوگیری کند و در کند شدن سرعت رکود تورمی یاری‌رسان باشد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد در ادامه افزود: از طرف دیگر، بازار محل بسیار امن و شفاف برای تبادل دارایی‌های مالی و نقدینگی موجود است. از این رو رونق و توسعه بازار و ورود سرمایه‌گذاران جدید می‌تواند مقداری از تورم ایجاد شده را کاهش دهد. همچنین می‌تواند در به کارگیری این منابع در صنایع مختلف موجود بازارسرمایه مورد استفاده قرار بگیرد. در عین حال بازارسرمایه نقش بسیار اساسی را به عنوان واسطه در این موضوع (کنترل تورم) خواهد داشت. عشقی نژاد تاکید کرد: بازارسرمایه باید برای خود یک زمانبندی مشخصی را با توجه به حجم نقدینگی و رشد اقتصادی کشور طراحی کند و تلاش خود را برای رسیدن به هدف مورد نظر داشته باشد. وی چشم‌انداز شرکت‌های کالایی و شرکت‌های تولیدی این حوزه را با توجه به افزایش قیمت کامودیتی‌ها مورد بررسی قرار داد و گفت: این موضوع به عوامل بیرونی وابستگی زیادی دارد. مشخص شدن جنگ تجاری چین و امریکا و تاثیر تصمیمات این دو کشور و سایر کشورها در میزان تقاضا می‌تواند در ادامه این روند، اثر خودش را داشته باشد، اما قطعا با توجه به رشد اقتصاد جهانی می‌توانیم نتایج خوبی را از این اتفاق ببینیم و شرکت‌هایی که این ارتباط را با بازارهای جهانی دارند قطعا می‌توانند، منفعت خوبی از آن داشته باشند.

این فعال بازارسرمایه در خصوص سهم بازارسرمایه در تحقق شعار، رونق تولید ملی نیز توضیح داد: در رونق تولید بحثی نداریم مگر اینکه بتوانیم منابع قابل قبول و مورد نیاز این شرکت‌ها را از منابع ریالی و نقدینگی موجود در کشور از طریق بازارسرمایه جذب کنیم. در این شرایط قطعا تامین مالی مناسب برای افزایش تولید اثر خود را خواهد گذاشت. وی اضافه کرد: از طرف دیگر به هر حال زنجیره ارتباطی شرکت‌های داخلی در خصوص تامین اقلام مورد نیاز خودشان می‌تواند اثر دیگری را بر رونق ارتباطی و تولید داخلی بگذارد. پیشنهاد می‌شود شرکت‌های بورسی حداقل بخشی از نیازهای ارتباطی خود را از طریق سایر شرکت‌های بورسی فعال در حوزه مورد نیازشان تامین کنند. به این ترتیب علاوه بر رونق تولید و رونق داخلی به سایر شرکت‌های بورسی هم کمک لازم انجام می‌شود.

 

ارسال نظر