بازار سرمایه؛ مولدترین بخش اقتصادی کشور

۱۳۹۸/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۹۷۴

بازار سرمایه به عنوان یکی از شفاف‌ترین و مولدترین بخش اقتصادی کشور، پتانسیل‌های بالایی در رونق تولید داراست.

رونق تولید از دو طریق ایجاد می‌شود، رسیدن واحدهای تولیدی به ظرفیت و افزایش ظرفیت از طریق سرمایه‌گذاری .

سید‌فرهنگ حسینی در خصوص بازار سرمایه در تحقق اهداف مبتنی بر نام سال ۹۸ به سنا گفت: ناگفته پیداست که رسیدن واحدهای تولیدی به تمام ظرفیت تولیدی نیازمند سرمایه در گردش است. در این میان تولیدی می‌تواند مفید باشد، خلق ارزش کند، اشتغال پایدار ایجاد کند و سبب رونق و پیشرفت شود که رقابتی باشد و رقابتی بودن از طریق ایجاد مزیت ممکن است. وی در این خصوص ادامه داد: اکنون اقتصاد ایران در حال گذار از صنایع با ابعاد کوچک و متوسط به صنایع بزرگ است. صنایع کوچک و متوسط در حوزه‌ها و بخش‌هایی که آن بخش اقتصادی به بلوغ رسیده است، توان رقابتی با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی ندارند. بنابراین بقا و پیشرفت صرفا از طریق ایجاد مزیت محقق می‌شود.

مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی امین در ادامه با اشاره به تحقق شعار امسال گفت: بازار سرمایه پذیرای شرکت‌های بزرگ اقتصاد ایران است. از این رو، تمرکز و توجه به بازار سرمایه و شرکت‌های آن در حوزه‌های تامین مالی اعم از آورده نقدی، سود انباشته و همچنین تسهیلات و انتشار اوراق می‌تواند به رونق تولید رقابت پذیر منجر شود و ایجاد مزایای مالیاتی برای افزایش سرمایه که خود محرک اصلی سرمایه‌گذاری در جهت افزایش ظرفیت و افزایش تولید است، یکی از روش‌های قابل استفاده در این حوزه است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، تسهیل نظام تامین مالی و توسعه و تعمیق بازار بدهی از طریق کاهش برخی از ارکان و ایجاد نظام رتبه‌بندی اعتباری می‌تواند به رقابتی‌تر شدن این بازار و در نتیجه تسهیل تامین مالی و سرمایه‌گذاری و تولید شرکت‌ها منجر شود. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه پیشنهاد داد: همچنین تولید رقابت پذیر، نیازمند بستر حقوقی و قانونی متناسب و نوین است. در حالی که قانون تجارت مربوط به بیش از نیم قرن پیش است، فضای کسب و کار و اقتصاد تغییرات شگرفی داشته است. از این رو، ضرورت تصویب قوانین جدید در حوزه‌هایی مانند ادغام و تملیک و ورشکستگی ضرورت دارد. همچنین سایر ارکان قانون تجارت با توسعه فناوری نیازمند بازبینی است. تولید و فعالیت‌های تولیدی در بستر قانونی و حقوقی قانون تجارت شکل گرفته و می‌گیرند، لذا به روز شدن این قوانین ضرورت دارد. از سوی دیگر، در برخی از حوزه‌ها شاهد مقررات‌گذاری بیش از حد هستیم که ضرورت تنقیح قوانین جهت سهولت کسب و کار بیش از پیش ایجاد می‌شود.

حسینی در خصوص تحقق مبحث رونق تولید و تأثیرپذیری آن در بازار سرمایه عنوان داشت: بازار سرمایه محلی مناسب تامین مالی و جذب سرمایه‌های سرگردان در راستای کانالیزه کردن تولید و ایجاد اشتغال است. تجارب موفقی در صنایعی مانند سنگ آهن، فولاد و پتروشیمی وجود داشته است. ابزارهایی مانند صندوق پروژه جهت ساخت و ایجاد طرح‌های اقتصادی، صندوق زمین و ساختمان جهت تولید و عرضه مسکن و صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه در راستای سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری‌های نوین و استارت آپ‌ها و حتی ابزارهایی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه در پروژه‌های اکتشاف معدنی در بازار سرمایه وجود دارد و تسهیل و توسعه در جهت جذب سرمایه‌های خرد، می‌تواند به توسعه تولید و اشتغال منجر شود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان ساخت: سازمان‌های توسعه‌ای، وزارتخانه‌ها و همچنین شرکت‌ها و هلدینگ‌ها می‌توانند با تضمین حداقل سود و همچنین ایجاد امکان سهامدار شدن در پروژه‌ها، تامین مالی مناسبی از بازار سرمایه داشته باشند. وی در خصوص ضرورت ایجاد تحولی ساختاری در کسب و کارها از طریق بازار سهام متذکر شد: اوراق بهادار‌سازی می‌تواند تحول ساختاری در بسیاری از کسب و کارها ایجاد کند. تجربه موفق صندوق‌های طلا، می‌تواند در سایر حوزه‌ها نیز به کار رود. تجارب کلاهبرداری معاملات در طلا و سکه نشان داده که فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران به دنبال ابزارهایی برای تسهیل سرمایه‌گذاری هستند و از ابزارهای اوراق بهادارسازی استقبال بالایی می‌کنند. راه‌اندازی صندوق‌های کالایی در حوزه‌های دیگر مانند طلا، مس و فلزات دیگر می‌تواند به شرکت‌های تولیدی در فروش و پیش فروش محصولات کمک کند. وی در پایان تاکید کرد: بازار سرمایه به عنوان یکی از شفاف‌ترین و مولدترین بخش اقتصادی کشور، پتانسیل‌های بالایی در رونق تولید دارد.

 

ارسال نظر