شرکت‌های ورشکسته به اصلاح ساختار مالی نیاز دارند

۱۳۹۷/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۴۲۲
شرکت‌های ورشکسته به اصلاح ساختار مالی نیاز دارند

معاون گروه توسعه ملی در خصوص حذف مالیات افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ها گفت: این تصمیم می‌تواند نتایج مثبتی برای شرکت‌ها به همراه داشته باشد و ضمن خروج آنها از ماده ۱۴۱ قانون تجارت، فرصت دوباره‌ای را برای احیا در اختیار آنها قرار دهد. علیرضا کدیور، اجرای بهینه این تصمیم را مشروط بر شناسایی دلایل زیان دهی توسط این شرکت‌ها دانست و به سنا گفت: هر یک از شرکت‌ها به دلایلی دچار مشکلاتی هستند که می‌توان این دلایل را در سه دسته عمده تقسیم‌بندی کرد؛ اول اینکه ممکن است صنعت دچار مشکل شده باشد. دوم اینکه ممکن است شرکت گرفتار سوءمدیریت باشد و مساله سوم درگیر بودن شرکت با ساختارمالی نامناسب است. وی ادامه داد: این اقدام فرصت مناسبی برای شرکت‌هاست تا با واکاوی شرایط خود و ایجاد اصلاحات لازم زمینه را برای کسر زیان و تغییرات موثر در وضعیت خود ایجاد کنند.

  تجدید ارزیابی برای ورشکسته‌ها کافی نیست

معاون گروه توسعه ملی با بیان اینکه همه شرکت‌هایی که زیان انباشته داشته باشند و مشمول ماده ۱۴۱ باشند می‌توانند از این قانون استفاده کنند تصریح کرد: چنانچه شرکت‌های مشمول بخواهند تنها به افزایش سرمایه از این محل اکتفا کنند و نسبت به اصلاح شرایط خود بی‌توجه باشند، این اقدام صرفا یک اصلاح ساختار مالی ظاهری خواهد بود که در عمل توام با تاثیر مثبت در وضعیت شرکت نخواهد بود.

وی در تشریح دلایل خود ادامه داد: در افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، دارایی‌های یک شرکت مثل زمین، ساختمان، ماشین آلات، تجهیزات یا حتی دارایی‌های مالی مانند سهام که عمدتا مورد استفاده آن شرکت قرار می‌گیرد آورده می‌شود. در حالی که چه این تجدید ارزیابی صورت گیرد و چه نگیرد، آن دارایی‌ها در ترازنامه شرکت و جزو دارایی‌های شرکت وجود دارد و شرکت هم در حال استفاده از آن است و همان منفعت را نیز برای شرکت ایجاد می‌کند.

این فعال بازار سرمایه با تاکید بر اینکه این تغییر در ترازنامه، تاثیرعملیاتی بر شرایط شرکت نخواهد گذاشت خاطرنشان کرد: در این حالت از لحاظ مالی زیان انباشته شرکت همان عدد باقی می‌ماند و کسر زیان اتفاق نمی‌افتد. اما اگر این افزایش سرمایه عدد قابل توجهی باشد، می‌تواند شرکت را از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج کند.

وی افزود: این مساله اکنون می‌تواند به عنوان یک فرصت برای این شرکت‌ها دیده شود تا بتوانند از زیان خود کاسته و مسیر دیگری را در پیش بگیرند.

  نسخه کاربردی خروج از زیان صنایع

علیرضا کدیور راهکارعملی پیش روی شرکت‌ها برای عدم رویارویی دوباره با زیان دهی را توجه به دلایل آن دانست و گفت: از میان دسته‌بندی‌های ذکر شده می‌توان گفت اگر صنعت شرکت دچار مشکل شده باشد، باید مورد بررسی قرار گیرد که آیا آن صنعت در شرایط فعلی هم توجیه اقتصادی دارد یا خیر.

پس از آن برای ادامه یا تغییر در فعالیت آن صنعت تصمیم‌گیری شود.

وی یادآور شد: با ارزیابی صنعت مورد فعالیت شرکت باید تصمیم‌گیری شود که صنعت باید برود یا تکنولوژی و ماشین آلات آن به روز رسانی شود که در این صورت افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران می‌تواند گزینه بهتری نسبت به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ها باشد.

کدیور ادامه داد: یعنی باید منابع جدید مالی تزریق شود تا شرکت بتواند تجهیزات، تکنولوژی و ماشین آلات خود را به روز کند.

معاون گروه توسعه ملی تغییر مدیریت‌ها را بهترین راهکار برای صنایع و شرکت‌های آسیب دیده از سوء مدیریت‌ها عنوان کرد و تصریح کرد: چنانچه منابع یک شرکت به دلیل اشتباهات مدیریتی تلف شده یا در حال از بین رفتن باشد و روشن شود که زیان دهی شرکت به دلیل این نوع مدیریت است، باید بدون تردید با جایگزینی مدیران موفق و موثر با قطع این رویه‌ها اقدام به ترمیم تصمیمات و ادامه فعالیت مفید شرکت شود تا با بازگشت به مسیر صحیح، فعالیت شرکت به سودآوری منتهی شود.

کدیور با اشاره به سومین دلیل عمده زیان دهی شرکت‌ها یعنی ساختار مالی نامناسب گفت: ممکن است شرکت به دلیل گرفتن تسهیلات مالی یا انباشته شدن بدهی، اکنون توان ایفای تعهدات خود را نداشته باشد و به همین دلیل مجددا دچار زیان شود. در این حالت تنها راه‌حل برون رفت از زیان این است که دوباره منابع جدید مالی به شرکت تزریق شود که شرکت بتواند ساختار مالی خود را اصلاح کند.

 

ارسال نظر