سنت‌شکنی بورس تهران

۱۳۹۷/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۴۱۹
سنت‌شکنی بورس تهران

گروه بورس| مسعود کریمی|

بطور معمول بازار سهام کشور در نیمه دوم اسفند ماه هر سال با افزایش فشار فروش سهامداران حقیقی و حقوقی مواجه می‌شود و اغلب بازیگران تالار شیشه‌ای حافظ در راستای شناسایی سود سال مالی خود اقدام به فروش سهام موجود در سبد سرمایه‌گذاری خود می‌کنند. در همین حال، با بررسی جریان داد و ستد‌‌های بورس اوراق بهادار تهران در نیمه دوم اسفند ماه سال جاری مشاهده می‌شود که سرمایه‌گذاران این بازار دست به اقدامی غیرقابل تصور زده‌ و با افزایش صف خرید‌، طرف تقاضا را سنگین تشکیل داده‌اند. از سویی کم‌رنگ شدن سایه ریسک‌های سیاسی در حوزه بین‌الملل در کنار انتشار گزارش‌های مطلوب شرکت‌‌ها و قیمت‌‌های ارزنده سهام صنایع، جذابیت لازم برای ورود پول تازه به این بازار را ایجاد کرده است. به هر روی، کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که بخش عمده فشار فروشی که به دلیل تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها صورت می‌گرفت تا‌کنون در جریان معاملاتی بازار سهام اتفاق افتاده است و میزان فروش‌ سهام شرکت‌ها تا پایان سال تغییرات چشم‌گیری را تجربه نخواهد کرد، مگر به دلیل نزدیک شدن به تعطیلات سال نو در راستای افزایش میزان نقدینگی در دست سهامداران کمی شاهد فروش برخی از سهم‌ها باشیم. بر این اساس برآیند معاملاتی چهار روز کاری هفته جاری بازار سهام نشان می‌دهد که نماگر اصلی با افزایش 5082 واحدی معادل (‌3 درصد‌) رشد همراه شده و توانسته است منجر به یک سنت شکنی تمام عیار در بازار شود.

  ارزندگی قیمت سهام

در این ارتباط، حمید فاروقی مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری پارسیان درباره چرایی صعود شاخص‌های بورس تهران طی نیمه دوم اسفند ماه در گفت‌وگو با «تعادل» عنوان کرد: بررسی دلایل رشد بازار سهام نشان می‌دهد که قیمت‌‌های جهانی طی چند وقت اخیر روندی رو به بهبود را تجربه کردند بطوری که قیمت‌ سنگ‌آهن، فولاد، مس، روی و بطور کلی سایر کالا‌‌های اساسی با افزایش همراه شدند و اثر‌گذاری مثبتی را از خود بجای گذاشتند. وی معتقد است، گزارش‌های تولید و فروش ماهانه شرکت‌ها در بهمن ماه حاکی از کاهش اثرات تحریمی در روند فعالیت شرکت‌ها بود و بطور کلی آمار تولید و فروش وضعیتی رو به بهبود را به نمایش گذاشت. از طرفی، شرکت‌های صادرات محور نیز در حوزه فروش محصولات عملکردی مطلوب داشتند و مشکل به خصوصی در شریط تحریم متوجه آنها نشد چرا که اغلب شرکت راه‌های دور زدن تحریم را پیدا کرده‌اند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه با توجه به اینکه کلیت بازار نگرانی‌هایی در خصوص میزان اثر‌گذاری تحریم‌ها در روند معاملاتی صنایع و شرکت‌‌ها داشت اما گزارش‌های بهمن‌ماه نشان داد که این مهم خیلی اثر‌گذار نبوده است. حمید فاروقی سطح فعلی قیمت‌‌ها را جذاب ارزیابی کرد و گفت: برآورد سود شرکت‌های بورسی با نگاهی به نرخ دلار، قیمت‌های جهانی و عوامل اثر‌گذار در شرایط فعلی نشان می‌دهد که شرکت‌ها برای سال 1398 نیز در وضعیت ارزنده‌ای قرار گرفته‌اند و P/E تحلیلی اغلب آنها بین 3.5 تا 4 مرتبه قرار دارد. این در حالی است که محاسبه این رقم با فرض اینکه سال آینده برای شرکت‌های بورسی میزان هزینه‌ها به نوعی متورم در نظر گرفته شود، نرخ فروش محصولات داخلی را کمتر از قیمت‌های جهانی محاسبه کنیم و افت20 الی 30 درصدی فروش شرکت‌ها در اثر تحریم و هزینه‌های حمل و نقل را در ارقامی بیش از حد معمول در سودآوری شرکت‌ها لحاظ کنیم باز هم شرکت‌ها ارزنده هستند.

  روند افزایشی تا تیر 98

مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری پارسیان تصریح کرد: بازار سهام طی 3 روز اخیر حجم مناسبی را به خود اختصاص داد و افزایش پیدا کرد. در همین حال، تداوم روند افزایشی تا تیر ماه سال آینده که فصل مجامع شرکت‌ها خواهد بود، قابل پیش‌بینی است. علاوه بر این، روند رو به رشد بازار سهام طی چند ماه آینده توام با تقدم و تاخر در برخی از سهم‌ها دور از ذهن نخواهد بود. بنابراین بازار می‌تواند رشد مقطعی همگام با اصلاح در مسیر صعود را برای این مدت خود رقم بزند. این تحلیلگر بازار سرمایه عوامل بنیادی که به لحاظ سودآوری و میزان EPS‌ که شرکت‌ها می‌توانند برای سال آتی بسازند را از دلایل افزایش شاخص‌های بورسی مطرح کرد. حمید فاروقی معتقد است روند کلیت بازار صعودی خواهد بود اما ممکن است شیب آن با تغییراتی همراه شود.

  3 عامل رشد

از سویی دیگر، محمد خبری‌زاد مدیر سرمایه‌گذاری شرکت کارگزاری آرمون بورس به تحلیل رفتار سهامداران طی روز‌‌های پایانی سال جاری پرداخت و در گفت‌وگو با «تعادل» بیان کرد: افزایش نرخ دلار، فروش شرکت‌ها در بورس کالا، صادرات مطلوب شرکت‌ها در آمار گمرک و عواملی از این قبیل اتفاقاتی بود که طی ماه گذشته در اقتصاد کشور شاهد آن بودیم. بنابراین، بازاری که زیر ارزش ذاتی قرار داشت و در نیمه اول اسفند ماه فشار فروش را تجربه ‌کرد در ادامه و طی هفته جاری معاملات، قدرت خریداران ‌آن به یک‌باره افزایش پیدا کرد و توانست رشد 5 هزار واحدی را طی روز‌‌های اخیر تجربه کند. این کارشناس بازار سرمایه رشد بازار را قابل پیش‌بینی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر اتقاقی غیرعادی رخ نداده است و افزایش شاخص‌ها ادامه‌دار خواهد بود. در صورتی که سرمایه‌گذاران به شرایط فعلی اعتماد کنند فرآیند افزایشی حداقل تا نیمه نخست فروردین ماه تداوم پیدا می‌کند.

به گفته محمد خبری‌زاد اخبار مثبت از گروه‌ بانکی مبنی بر، به نتیجه مطلوب رسیدن موضوع تسعیر ارز بانک‌ها طی هفته جاری و فروش مناسب شرکت‌ها در بورس کالا می‌تواند روز‌های آینده معاملاتی بازار را مثبت رقم بزند. مدیر سرمایه‌گذاری شرکت کارگزاری آرمون بورس معتقد است احتمالا بازار طی معاملات روز چهارشنبه کمی صبر کند اما بطور کلی جریان معاملاتی طی هفته آینده مثبت ارزیابی می‌شود.

 

ارسال نظر