روی خط شرکت‌ها

۱۳۹۷/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۳۳۶

   انتشار 700 میلیارد تومان اوراق صکوک: روز گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق صکوک‌ سایپا در بورس اوراق بهادار تهران منتشر شد. بر این اساس، معاون بورس تهران عنوان کرد: تقاضا برای ابزارهای تأمین مالی در بازار سرمایه وجود دارد ولی این ابزار باید به همه معرفی شود و شرکت‌ها نیز با این ابزارها و نحوه‌  تأمین مالی آشنا شوند. روح‌الله حسینی مقدم معتقد است ابزارهای تأمین مالی در بازار سرمایه انگشت‌شمار هستند و شرکت‌های پذیرفته شده در بورس که باید از این طریق تأمین مالی کنند کمتر اقدام به تأمین مالی از این روش می‌کنند در همین حال می‌بایست شناخت بیشتری از ابزارهای تأمین مالی در بازار ایجاد شود. به گفته وی مقدار اوراقی که سال 1396 منتشر شد از سال جاری بیشتر بود. معاون ناشران و اعضا بورس تهران خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه موافقت اصولی برای تأمین مالی 2 شرکت دیگر از طریق اوراق صادر شده است به زودی شاهد تأمین مالی‌های دیگر از طریق بازار سرمایه خواهیم بود. حسینی مقدم ابراز داشت: دوره پذیره‌نویسی سه روزه با نرخ ۱۶ درصد است. ارزش این اوراق ۷۰۰ میلیارد تومان بود که در مجموع ارزش این نوع اوراق در بورس به ۱۴ هزار میلیارد تومان رسید که ۱۲ هزار میلیارد تومان از آن در حال معامله است. وی با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی تأمین مالی از طریق بازار سرمایه گفت: در حال حاضر شرکت‌هایی در بورس هستند که ۴۰ سال از عرضه آنها می‌گذرد اما شناخت کافی از روش‌های تأمین مالی از طریق بازار سرمایه ندارند.

   «واعتبار» به هر سهم ۲۰۸ ریال اختصاص داد: شرکت سرمایه‌گذاری اعتبار ایران در دوره ۶ ماهه منتهی به ۳۰ دی ماه ۱۳۹۷، به هر سهم خود مبلغ ۲۰۸ ریال سود اختصاص داد که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۳۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. این در حالی است که، شرکت سرمایه‌گذاری اعتبار ایران با سرمایه ۸۰۰ میلیارد ریال، صورت‌های مالی میان دوره‌ای ۶ ماهه سال مالی منتهی به ۳۱ تیر ماه ۹۸ را به صورت حسابرسی نشده منتشر کرد. علاوه بر این، شرکت در دوره یاد شده، مبلغ ۱۶۶ میلیارد و ۶۹۴ میلیون ریال سود خالص کسب کرد. این شرکت دلیل این موضوع را افزایش۳۷ درصدی جمع درآمدهای عملیاتی برشمرده است. با احتساب سود انباشته ابتدای سال در نهایت مبلغ ۲۳۰ میلیارد و ۹۶ میلیون ریال سود انباشته پایان دوره در حساب‌های این شرکت منظور شد. همچنین، «واعتبار» در دوره ۶ ماهه سال مالی منتهی به تیر ۹۷، به صورت حسابرسی شده، مبلغ ۱۲۰ میلیارد و یک میلیون ریال سود خالص کسب کرد و بدین‌ترتیب مبلغ ۱۵۰ ریال سود به ازای هر سهم خود اختصاص داده بود. بر اساس این گزارش، ارزش بازار شرکت سرمایه‌گذاری اعتبار ایران در دوره یاد شده، با افزایش ۲۱۵ میلیارد و ۵۰۵ میلیون ریال به ۳۹۷ میلیارد و ۷۶ میلیون ریال رسید. «واعتبار» تعدادی از سهام چند شرکت بورسی را با بهای تمام شده معادل یک هزار و ۵۶۸ میلیارد و ۳۳۲ میلیون ریال به مبلغ معادل یک هزار و ۷۳۷میلیارد و ۵۷۴ میلیون ریال واگذار کرد و از این بابت مبلغ ۱۶۹ میلیارد و ۲۴۲ میلیون ریال سود کسب کرد . شرکت سرمایه‌گذاری اعتبار ایران طی این دوره تعدادی از سهام چند شرکت بورسی را با بهای تمام شده ۲۷۹ میلیارد و ۹۶۲ میلیون ریال خریداری کرد.

   سود هر سهم «وسپه» افزایشی بود: شرکت سرمایه‌گذاری سپه در دوره ۱۲ماهه منتهی به ۳۰ آذر ماه ۱۳۹۷، به هر سهم خود مبلغ ۳۰۵ ریال سود اختصاص داد که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین، شرکت با سرمایه ۶ هزار و ۶۹۱ میلیارد ریال، صورت‌های مالی یک ساله سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ۹۷ را به صورت حسابرسی شده منتشر کرد. افزون بر این، شرکت در دوره یاد شده، مبلغ ۲ هزار و ۴۰ میلیارد و ۱۰ میلیون ریال سود خالص کسب کرد و بر این اساس مبلغ ۳۰۵ ریال سود به ازای هر سهم اختصاص داد که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است. با احتساب سود انباشته ابتدای سال در نهایت مبلغ ۲ هزار و ۵۱۷ میلیارد و ۲۸۷ میلیون ریال سود انباشته پایان دوره در حسابهای این شرکت منظور شد. افزون بر این، «وسپه» در دوره ۱۲ ماهه سال مالی منتهی به آذر ۹۶، به صورت حسابرسی شده، مبلغ یک هزار و ۳۶۷ میلیارد و ۱۴۹ میلیون ریال سود خالص کسب کرد و بدین‌ترتیب مبلغ ۲۵۴ ریال سود به ازای هر سهم خود اختصاص داده بود. همچنین بر اساس این گزارش، ارزش بازار شرکت سرمایه‌گذاری سپه در دوره یاد شده، با افزایش ۹ هزار و ۲۵۵ میلیارد و ۹۴۲ میلیون ریال به ۲۰ هزار و ۵۴۵ میلیارد و ۸۰۵ میلیون ریال رسید. «وسپه» تعدادی از سهام چند شرکت بورسی را با بهای تمام شده معادل یک هزار و ۴۳۸ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال به مبلغ معادل یک هزار و ۷۳۸ میلیارد و ۶۳۴ میلیون ریال واگذار کرد و از این بابت ۳۰۰ میلیارد و ۳۸۴ میلیون ریال سود کسب کرد . شرکت سرمایه‌گذاری سپه طی این دوره تعدادی از سهام چند شرکت بورسی را با بهای تمام شده یک هزار و ۹۶۳ میلیارد و ۴۲۷ میلیون ریال خریداری کرد.

   «شفا» ۹ماهه سودی نساخت: شرکت سرمایه‌گذاری شفا دارو در صورت‌های مالی میان دوره ای۹ماهه منتهی به ۳۰آذر۱۳۹۷، اعلام کرد سودی برای سهامداران نساخته است. همچنین، این شرکت زیان عملیاتی شرکت را ۳۴میلیارد ریال، سود خالص را ۲۱۱میلیارد ریال و سود انباشته در پایان دوره ۸۲۲میلیارد ریال منتشر کرد. این در حالی است، «شفا» در صورت وضعیت پرتفوی سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، با رشد ۱۹۶میلیارد و ۶۷۶میلیون ریال در بهای تمام شده همراه و رقم آن به یک هزار و ۸۱۱میلیارد ریال ثبت شد. همچنین ارزش بازار پرتفوی این شرکت با کاهش ۱۸۴میلیارد و ۹۵۵میلیون ریال به ۵هزار و ۸۵۱میلیارد ریال رسید. علاوه بر این «شفا» در این دوره مبلغ ۴۲۵میلیارد و ۸۰۹میلیون ریال سهام بورسی خریداری کرده است.

 

 

ارسال نظر