تعادل بورس در روزهای پایانی سال

۱۳۹۷/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۶۶۳

مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران عنوان کرد در حال حاضر قیمت بسیاری از صنایع و سهام بزرگ ما از نظر ارزش بازاری در حد همان دلار چهار هزار تومانی باقی مانده و حتی به اندازه دلار سنا نیز رشد نکرده است.

مهدی محمود رباطی، مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران ضمن بیان مطلب فوق در خصوص روزهای پایانی سال ۹۷ به سنا، گفت: بازار سرمایه در حال حاضر با برخی ریسک‌های داخلی و خارجی روبرو است و یکی از مهم‌ترین آنها تایید یا عدم تایید CFT و پالرمو است. البته ریسک‌های بیرونی همچون ریسک رد یا تصویب لوایح مذکور طی سال‌های گذشته همواره بر بازار مترتب بوده است.

مهدی محمود رباطی با ابراز امیدواری نسبت به پذیرش این لوایح افزود: پذیرش پالرمو و CFT از این منظر که یکی از ریسک‌های سیستماتیک موجود در وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور را برطرف می‌کند می‌تواند خبر خوبی برای بازار باشد.

وی ادامه داد: به این ترتیب سایه یکی از ریسک‌ها که نقل و انتقال مالی بین صنایع و شرکت‌ها با خارج از کشور را سخت می‌کند از بازار سرمایه کم می‌شود و می‌توان به رونق بازار امیدوار شد.

رییس هیات‌مدیره کارگزاری بورس بیمه ایران در پاسخ به این سوال که کدام صنایع در حال حاضر امکان رشد دارند، گفت: به دلیل سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی برخی صنایع نتوانستند رشد کنند و حتی به اندازه تورم نیز شاهد رشد قیمتی آنها نبودیم. در حالی که افزایش نرخ در انواع کالاها، محصولات و خودرو اتفاق افتاده است، این افزایش در صورت‌های مالی شرکت‌ها به هیچ عنوان مشاهده نمی‌شود.

وی یادآور شد: دولت نمی‌تواند به سیاست ارز ۴۲۰۰تومانی ادامه دهد و صنایعی که از آزاد‌سازی نرخ ارز متاثر می‌شوند می‌توانند پیشروهای آینده بازار باشند. این کارشناس اقتصادی با تاکید بر رشد بازار در صورت حذف سیاست فعلی نرخ‌گذاری ارز در خصوص صنایع دارای پتانسیل رشد اظهار کرد: صنایعی مانند سهام خودرویی، دارویی، تایرسازی، صنایع غذایی و لبنیات که از رشد خود جا مانده‌اند، رشد خوبی را در سال آینده تجربه خواهند کرد و می‌توانند عقب ماندگی خود را نسبت به سهام دلاری و صادرات محور جبران کنند. مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه خاطرنشان کرد: با توجه به اخبار موجود و گزارش‌های مالی منتشر شده روند بازار سرمایه در روزهای انتهایی سال متعادل خواهد بود. البته روند اصلاحی نیز در برخی صنایع حاکم است. بنابراین روزهای پایانی سال با نوسانات کوچک خواهد گذشت و در صورت اتخاذ سیاست‌های صحیح اقتصادی می‌توانیم در سال آینده حرکت‌هایی را شاهد باشیم.

 

ارسال نظر