چشم‌انداز بورس در سایه تحریم

۱۳۹۷/۱۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۵۳۶

یک کارشناس بازار سرمایه باتشریح چشم‌انداز بازار سرمایه، گفت: تداوم تحریم‌ها، تاثیراتی برای صنایع و بازار سهام به وجود می‌آورد.

محمود آقایی در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به اینکه بازار سرمایه به‌درستی آیینه تمام‌نمای اقتصاد کشور است، گفت: نمونه عینی این موضوع را می‌توان در جهشی که در نرخ ارز در ماه‌های گذشته اتفاق افتاد و اثر خود را در بازار سهام نمایان کرد، مشاهده نمود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بدین جهت بررسی وضعیت بورس در سالیان گذشته نشان می‌دهد هر زمان اتفاقی در اقتصاد کشور رخ داده است، بروز آن را نیز در بازار سرمایه مشاهده کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: بر این اساس این روزها شاهد این موضوع هستیم که بازار سهام پس از رشد چشمگیری که در چند ماه گذشته به دلایل مختلف از خود به‌جای گذاشته است، رفته رفته وارد فاز رکودی می‌شود که عمده دلیل آن را می‌توان در شرایط اقتصادی کشور و وضعیت رکود حاکم بر آن پس از تورمی چشمگیر مشاهده کرد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: شرایط اقتصادی کشور نشان می‌دهد پس از هر تورم شدیدی، اقتصاد کشور وارد فاز رکودی شده که در پی آن نیز بازار سرمایه نیز این اتفاق را تجربه کرده‌ است. به عنوان مثال در سال ۹۲ که شاخص بورس طی چند ماه از ارتفاع

۴۵ هزار واحد تا حدود ۹۰ هزار واحد حرکت کرد و رشد چند برابری در قیمت سهام شرکت‌ها اتفاق افتاد، تا سال ۹۶ در عمل بازار سهام در رکودی عمیق فرو رفته بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بازارهای مختلف از جمله مسکن، خودرو، ارز، سکه و طلا خسته از جهش‌های ناگهانی قیمتی هستند و وارد فاز رکودی شده‌اند، اذعان داشت: بنابراین بازار سهام نیز رفته رفته خود را برای عادت کردن به این حالت رکودی آماده می‌کند. این کارشناس بازار سرمایه افزود: کاهش تولید یکی از دستاوردهای شرایط رکودی برای صنایع و شرکت‌های مختلف است که این موضوع در کنار کاهش واردات به‌دلیل افزایش نرخ ارز و موانع موجود بر سر واردات، شرایط رکودی را در اقتصاد کشور عمیق‌تر می‌کند، که البته باید به این موارد کاهش تقاضا را نیز به دلیل افزایش تورم اضافه کرد.

وی با بیان اینکه تداوم تحریم‌ها نیز خبر خوشی برای صنایع و بازار سهام نیست، اضافه کرد: جدای از اثرات منفی تحریم‌ها بر صنایع مختلف، موانع بین‌المللی موجب می‌شود تا نتوان چشم‌انداز بلندمدتی را برای توسعه و سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها متصور شد، که این موضوع نیز موجب می‌شود نگاه سرمایه‌گذاران به بازار سهام کوتاه‌مدت باشد.

 

 

ارسال نظر