کسب سود از طریق مکانسیم الگوریتم

۱۳۹۷/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۴۵۸

به گفته مدیر تحقیق و توسعه شرکت بورس تهران از میان جامعه بازارگردان‌های بازار سرمایه، افرادی که به استفاده از معاملات الگوریتم روی آورده‌اند سود مطلوب‌تری را کسب کرده‌اند. وی همچنین افزود: سطح قابل توجهی از معاملات بورس‌های مهم جهانی ار طریق معاملات الگوریتم‌ها است. رضا کیانی، مدیر تحقیق و توسعه شرکت بورس تهران در گفت‌وگو با سنا، در خصوص مکانیسم معاملات الگوریتمی توضیحاتی ارایه داد. کیانی در ابتدا بیان کرد: معاملات الگوریتمی و معاملات پربسامد در دنیا از قدمت بسیار زیادی برخوردار است. در بازارهای بزرگ، افرادی که معاملات روزانه زیادی انجام می‌دهند استفاده بسیار بیشتری از معاملات الگوریتمی دارند. وی در ادامه بیان کرد: این افراد عمدتا خواهان انجام معاملات کوچک با سودهای محدود اما با تعداد دفعات بالا هستند، از این رو استفاده از بازارگردانی‌های حرفه‌ای و معاملات الگوریتمی از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار است. مدیر تحقیق و توسعه شرکت بورس تهران با اشاره به فراگیر شدن این معاملات در بسیاری از کشورهای دنیا بیان کرد: در کشورهای پیشرفته، فرآیند بازار گردانی کاملا وابسته به معاملات الگوریتم است. با وجود دغدغه‌هایی که در بحث نظارتی این معاملات وجود دارد، اما مزیت‌های آن باعث شده تا بورس‌های جهانی به سمت این سبک از معاملات کشیده شوند.

وی اضافه کرد: یکی از الزامات بورس‌های توسعه‌یافته برای اموری چون اعطای مجوز فعالیت بازارگردانی به نهادهای مالی متقاضی در انواع مختلف ابزارهای مالی، در اختیار داشتن مکانیزم بازارگردانی مبتنی بر سیستم الگوریتم است. کیانی در خصوص مزایای این نوع از معاملات نیز اظهار داشت: عدم دخالت انسان در فرآیند سفارش‌گیری، حذف خطا و هیجانات انسانی، انجام معاملات با سرعت بالا، محاسبه ریسک قبل از انجام معاملات و محاسبه دقیق و درج قیمت و حجم بر اساس استراتژی‌های معاملاتی در نمادهای مختلف به‌صورت آنی از جمله مزایا و دلایل استفاده از الگوریتم در جریان معاملات بازار سهام است.

وی در ادامه بیان کرد: در جلسه‌ای که طی هفته‌های اخیر با بازارگردان‌های بازار سرمایه ایران داشتیم، مشخص شد افرادی که از این نوع مکانیسم استفاده می‌کنند، سود بیشتری نسبت به افرادی که بطور سنتی بازارگردانی می‌کنند، کسب می‌کنند. کیانی افزود: این موضوع نشان می‌دهد در فرآیند بازارگردانی در ایران نیز افرادی که به معاملات الگوریتمی روی آورده‌اند، رضایت بیشتری نسبت به دیگران دارند. این افراد علاوه بر اینکه الزامات بازارگردانی را نسبت به دیگران دقیق‌تر انجام داده‌اند، سودهای نسبتا بیشتری را کسب کرده‌اند.

این مدیر بورسی با اشاره به حضور پرقدرت سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در معاملات الگوریتمی بیان کرد: این ابزار حالت عمومی ندارد، بلکه سرمایه‌گذارانی که تعداد معاملات بیشتری نسبت به دیگران دارند، سرمایه‌گذاران نهادی و دیگر سرمایه‌گذاران بزرگ عمدتا مخاطب این نوع معاملات هستند.

 

 

ارسال نظر