شکست تکراری نفت در زمین بورس

۱۳۹۷/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۱۵۳

گروه بورس|سمیرا   ابراهیمی|

 روز گذشته برای چهارمین بار نفت خام در بورس انرژی عرضه شد.  قیمت این کالا طبق اطلاعیه عرضه، به ازای هر بشکه نفت خام سبک، 56.24 پریمیوم دلاری (سنا) در نظر گرفته شده بود. حداقل قیمت خرید، 35 هزار بشکه و کل محموله عرضه شده نیز 1 میلیون بشکه بود. اما این‌بار نیز مانند دفعه قبلی، خبری از خریدار نبود. با اینکه مانند دفعه سوم شرط خرید ریالی نیز پابرجا بود. در واقع به ازای هر پارت معاملاتی، خریداران باید 1 میلیون و 200 هزار دلار بپردازند. هر چند تسویه نهایی منوط به اتمام فرآیند فروش (5 ماه پس از تحویل) است اما به هر حال رقم بالایی است که در این روزهای رکود نقدینگی در بازار، غنیمتی است که پیدا نمی‌شود.

البته در عرضه اول و دوم که محموله 1 میلیون بشکه‌ای در 2 مرحله فروخته شد اوضاع بازار سرمایه چندان هم بهتر از این روزها نبود و بهتر است بگوییم که ماهیت خریدار نفت خام متفاوت از ماهیت سایر فعالان بازار است، اما آنچه مشاهد می‌شود، این است که خبری از خرید نیست. به گفته مهدی حسینی، معامله‌گر بورس انرژی کارگزاری دانش و سرمایه دلیل عدم توفیق درمحموله سوم این بود که زمان عرضه دیر‌تر از آن آمد که سرمایه‌گذاران بتوانند به تصمیم‌گیری بپردازند. در واقع در فاصله 3 روز مانده به عرضه کسی نمی‌تواند تصمیم‌گیری درستی داشته باشد. اما در این عرضه که از یک هفته قبل مشخص شده است، انتظار نمی‌رفت که بدون مشتری ماندن را شاهد باشیم. به گفته این معامله‌گر بورس انرژی، پس از دو مرحله اول، شنیده می‌شد که اسامی برخی از خریداران در بازار لو رفته که همین موضوع باعث شده است اعتماد به این بازار کم شود. اما به طور کلی به نظر نمی‌رسد بورس انرژی که تا قبل از این تنها معاملاتی در حجم‌های کوچک داشته، بتواند یک شبه در فروش نفت خام پیروز شود.

  تقاضای پرت

سیدعلی حسینی مدیرعامل بورس انرژی ایران پیرامون عرضه امروز محموله یک میلیون بشکه نفت خام سبک ایران، گفت: چهارمین عرضه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در ساعت 30: 14 دقیقه روز دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷ به قیمت پایه هر بشکه ۵۶.۲۴ دلار از سوی کارگزاری خبرگان سهام روانه میز فروش رینگ بین‌الملل بورس انرژی شد که درنهایت با وجود برگزاری رقابت میان متقاضیان خرید نفت خام در مرحله سفارش‌گیری، اما به دلیل تناقض درخواست خریداران با اطلاعیه عرضه، منجر به معامله نشد. وی در گفت‌وگو با فارس افزود: در حال حاضر برخی خریداران از طریق شرکت‌های کارگزاری، امکان خرید نفت خام و فرآیند تسویه آن را دنبال می‌کنند و اغلب پیشنهادهایی دارند که به دلیل عدم وجود آنها در اطلاعیه عرضه، امکان موافقت یا اجرای آنها در این مرحله از عرضه نفت خام وجود ندارد. به گفته این مقام مسوول، برخی از این درخواست‌ها حاکی از امکان سپردن گشایش‌های اعتبارات اسنادی (LC) به جای ضمانتنامه بانکی است که هم‌اکنون در اطلاعیه عرضه نفت خام وجود ندارد. حسینی با بیان اینکه پس از اخذ بازتاب پیشنهادهای دریافتی از سوی متقاضیان، نتایج به دست آمده به وزارت نفت برای تغییر اطلاعیه‌های عرضه بعدی ارسال می‌شود، گفت: مقرر شده هر دو هفته یک‌بار فرآیند عرضه نفت خام در بورس انرژی تکرار شود و بنابراین نوبت بعدی عرضه نفت خام حدود 14 روز آینده خواهد بود. مدیرعامل بورس انرژی در پاسخ به اینکه آیا شرایطی که آنها اعلام می‌کنند منطقی است؟ گفت: شاید فروشنده (شرکت ملی نفت ایران) بتواند با برخی از آنها موافقت کند و شاید برخی نیز اصلاً قابل پذیرش نباشد. سیستم بورس یک سیستم استاندارد است و نمی‌شود برحسب تمایل یک خریدار خاص عمل کرد.

 

ارسال نظر