افق بلندمدت جایگزین دید کوتاه‌مدت

۱۳۹۷/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۰۰۰

مدیر سرمایه‌گذاری یک شرکت سرمایه‌گذاری، ضمن تشریح رابطه بین نرخ سپرده، نرخ پس‌انداز و جریان نقدینگی در بازارها گفت: واقعیت این است که دولت در فکر کنترل تورم است؛ چراکه در شرایطی که همه فکر می‌کردند که ممکن است بانک‌ها به سمت افزایش نرخ سپرده‌ها و تسهیلات بروند تا نقدینگی را جمع کنند، بانک مرکزی عکس آن عمل کرد و سیاست کاهش را در پیش گرفت.

غلامرضا جواشی، با بیان اینکه سیاست‌های جدید بانک مرکزی در راستای کاهش سرعت گردش پول است، به سنا، گفت: کاهش سرعت گردش پول ثبات قیمت‌ها را در پی خواهد داشت و با این شیوه تورم کنترل می‌شود، اما باید به این سوال‌ها نیز پاسخ داد که آیا ثبات اقتصادی پدید می‌آید یا اینکه به رکود هم دامن زده می‌شود؟ و همچنین نقدینگی‌های خرد به سمت کدام بازار متمایل می‌شود؟

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت توسعه گوهران امید، با تاکید بر اینکه شرایط و اقدامات فعلی دولت باعث شده شاهد ثبات در قیمت‌ها باشیم، افزود: ثبات قیمت‌ها و کاهش گردش پول، موجب شده تا از جذابیت بازار طلا و ارز کاسته شود.

وی بازار مسکن را نیز برای ورود نقدینگی‌های جدید مقصد مناسبی ندانست و یادآور شد: این نقدینگی‌ها خرد است و سرمایه‌های کوچک یا متوسط در بازار مسکن نیز چندان موفق نخواهد بود، مگر اینکه بازار صنایع مسکن به بورس ورود کند.

این کارشناس بورسی در پاسخ به این پرسش که چه مسیری باید طی شود تا نقدینگی‌های خرد به طرف بازار سرمایه سوق پیدا کند، گفت: برای اینکه مجموعه این اقدامات به نتیجه برسد و عملی شود، باید ابزارهای مطلوب و مورد نظر صاحبان نقدینگی‌ها قابل استفاده باشد.

در صورتی که بازار سرمایه محل جذب سرمایه‌های خارج شده از بانک‌ها و نقدینگی‌های جدید باشد پول وارد چرخه تولید می‌شود و چرخ صنایع حرکت می‌کند. اما آنچه مد نظر سپرده گذار بانکی است ممکن است در بورس تامین نشود.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت توسعه گوهران امید راهکار بهبود جذابیت بازار سرمایه برای سپرده گذاران بانکی جهت انتقال نقدینگی به بورس را کاهش برخی مشکلات پیش روی شرکت‌ها و سهامداران آنها در بورس برشمرد و گفت: برای اینکه این اتفاق در کوتاه‌مدت بیفتد، حداقل کاری که می‌توان انجام داد این است که در بازار سرمایه چند مساله همزمان رعایت شود.

وی افزود: جذابیت بازار سرمایه بطور قطع به سودآوری آن است. اما باید به این نکته توجه کرد که سودآوری‌های شارپی و کوتاه‌مدت باعث ایجاد ضرر و زیان گروه‌های غیر حرفه‌ای می‌شود. درست است که بخشی از ورود و خروج‌های آنی در کوتاه‌مدت یک انگیزه است، ولی برای سرمایه‌گذاران خارج شده از بانک که آشنایی با بورس ندارند، با زیان همراه می‌شود. بنابراین باید با فرهنگ‌سازی، دید کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاری به دید بلندمدت تبدیل شود و همچنین تفکر استفاده از صندوق‌ها و مراجعه به مشاوره‌های حرفه‌ای رایج شود.

جواشی با اشاره به لزوم معرفی ابزارهای با درآمد ثابت به سرمایه‌گذاران ریسک گریز افزود: قطعا باید ابزارهایی با درآمد ثابت که ریسک آنها تا حدی با ریسک سپرده‌گذاری در بانک برابری می‌کند به سرمایه‌گذاران ریسک گریز معرفی شود. معمولا سرمایه‌گذاران عام در اغلب کشورها مستقیما خود سراغ خرید سهم یک شرکت نمی‌روند.

بلکه به سراغ شرکت‌های تخصصی سرمایه‌گذاری و فاندها می‌روند تا بتوانند هم از نظر اطلاعاتی و هم از نظر تخصص به آنها اعتماد کنند. در این شرایط پول سرمایه‌گذاران در حالت امنی قرار می‌گیرد. از طرفی در بازه مشخصی تقریبا مشابه شرایط سپرده‌گذاری در بانک سود عایدشان می‌شود.

 

 

ارسال نظر