وال استریت سقوط یا صعود؟

۱۳۹۷/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۹۹۹
وال استریت سقوط یا صعود؟

گروه بورس|

 هفته اخیر میلادی که اولین هفته کاری 2019 بود، هفته چندان جالبی برای شاخص‌های وال استریت نبود. نگاه اجمالی به آنها نشان می‌دهد که در یک هفته اخیر، شاخص داوجونز، S&P و نزدک ریزش‌هایی با رکورد‌های روزانه 2.8 درصد، 3درصد و 2.5 درصد داشتند که البته این میزان ریزش با توجه به ریزش 8 درصدی اوراق خزانه 10 ساله امریکا، نشان‌دهنده برآشفتگی شدید این بازار بود.

نگاهی موشکافانه‌تر به وضعیت بازار بورس امریکا، نشان می‌دهد که در عمده روزهای دسامبر 2018، بورس امریکا تحت هجوم سهامداران فروشنده بود که در اصطلا ح بازار به آن هجوم خرسی می‌گویند. داوجونز در هفته سوم دسامبر 2018، بیشترین ریزش را پس از بحران مالی 2008 تجربه کرد و در عرض یک هفته کمتر از 7 درصد ریزش داشت. سهام شاخص زیر مجموعه نزدک نیز عمدتا در بازار به فروش می‌رفتند و پی در پی بله ریزش این شاخص کمک می‌کردند، شاخص S & P نیز وضعیتی بهتر از این نداشت.

    سال سقوط، سال رکود؟

ترامپ به رهبران کنگره اعلام کرده است که اگر دموکرات‌ها حاضر به پرداخت پول بیشتری برای ساخت دیوار مکزیک نشوند، احتمالا دولت حتی برای سال‌ها بسته می‌ماند.

تعطیلی دولت امریکا در ابتدای امر باعث کاهش نرخ کالاهای اساسی در بازارهای جهانی شد اما در روزهای اخیر با توجه به تشدید سیاست‌های کاهش تولید در چین، قیمت‌ها دوباره پا گرفتند و رو به صعود گذاشتند. البته هنوز وضعیت توافق چین و امریکا نیز مشخص نیست و ممکن است افزایش تعرفه قبل از رسیدن به قطعنامه بین این دو کشور رخ بدهد.

تحلیلگران بین‌المللی معتقدند که سال 2019، احتمالا سال رکودی باشد. طبق گزارشی که سی ان بی‌سی منتشر کرده است، سیاست فدرال رزرو، جنگ طولانی تجاری چین و امریکا که به درازا کشیده است و تا حدی دولت ایالات متحده را تعطیل کرده است، از عوامل ایجاد این رکود احتمالی در اقتصاد امریکا و به تبع آن در وال استریت است.

طبق بررسی که تحلیلگران بازارهای مالی انجام دادند، پیش بینی می‌شود که در اوایل سال 2018، نرخ بیکاری در امریکا، افزایش پیدا کرده و قیمت‌های دارایی پایین‌ترین سطح خود را در نیمه اول سال 2019 به دست می‌آرود که در نتیجه انتظارات جهانی در اوایل سال 2019 در سطح پایینی قرار می‌گیرد.

با این حال عده‌ای نیز پیش بینی می‌کنند که شاخص S & P در سال جاری، احتمال بالقوه رشد برای سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند نوسان‌گیری کنند داشته باشد. در واقع، تعدادی از تحلیل گران انتظار دارند که اقتصاد ایالات متحده به گسترش خود ادامه دهد و از طریق منابع انبوه، سود حاصل شود. گلدمن ساکس در یک یادداشت تحقیقی نیزاعلام کرد که شیشه اقتصادی ایالات متحده نیمه پر است. این موضوع اشاره به بدبینی دارد که مفاهیم رکودی سال 2019 را تشدید می‌کند. در این یادداشت آمد ه است که اگر چه رشد امریکا در اوایل سال جاری نسبتا به سرعت فوق‌العاده قوی شروع شد، اما از روند حرکتی باز مانده و ساکن شده است.

    بازگشت کامل یا مقطعی؟

هرچند خبرهای خوبی دور و بر بورس‌های امریکایی نبود و ریزش‌های شدیدی پس از پایان روز کاری در روند حرکتی شاخص‌ها دیده می‌شد، اما در نهایت جمعه اخیر، روز آمدن سهامداران خرید محور بود که در اصطلاح بازار به آنها گاو می‌گویند.

در نتیجه گاوی شدن بازار، شاخص دلار تضعیف شد، قیمت سهام رشد کرد، اوراق خزانه امریکا مانند طلا شدند و سرمایه‌گذاران، ‌بازار‌های مالی را متاثر از اخبار خوب اقتصادی و تصمیمات مثبت فدرال رزرو کردند.

هرچند قیمت سهام به‌شدت افزایش یافت، اما آمارها نشان می‌دهد که در ماه گذشته؛ افزایش سریع دستمزدها و افزایش مشارکت نیز رخ داده است که این موضوع نگرانی بروز احتمالی رکود را افزایش می‌دهد.

گفتنی است اخیرا جرمی پاول، رییس نیز اظهار داشته که این تصمیمات با توجه به تحرکات بازار سهام و بررسی دقیق آنها انجام می‌شود.

این خبر و همگرایی اخبار خوب برای بازارهای سهام موجب شد که خرس‌های ثابت درآمدی که در هفته‌های اخیر به عنوان سرمایه‌گذاران به پناهگاه‌ها رفته بودند و مداوم موقعیت خرید در بازار می‌گرفتند، تحریک شده و از پناهگاه فروش به میدان خرید بیایند. عملکرد اوراق خزانه 10 ساله نیز از 2.65 درصد افزایش یافته. در حالی که در هفته‌های اخر دسامبر و اولین هفته ژانویه به ریزش 25 درصدی نیز رسیده بود.

با این حال هنوز تصمیمات فدرال رزرو مطرح نشده است که سرمایه‌گذاران این بازار، تکلیف خود را با سیاست‌های این نهاد روشن کنند و بدانند قرار است با شرکت‌های سوددهی مواجه شوند یا همان رکودی قرار است رخ دهد که کارشناسان آن را پیش بینی کرده بودند.

  «فیس‌بوک» از «اپل» جدا شد

سهام شرکت اپل در اولین هفته کاری سال 2019 نزدیک به 10 درصد ریزش ارزش داشت. این حجم از ریزش آن هم از سوی چهارمین شرکت بزرگ ایالات متحده، رقمی نگران‌کننده است که پس از گذر 5 ساله از سال 2013، مجددا این اتفاق از سوی اپل در وال استریت مشاهده شد.

البته اپل نیمه دوم سال 2018 را چندان جالب سپری نکرد، بطوری که سهامداران این شرکت بزرگ بین‌المللی شاهد کاهش ارزش 400 میلیارد دلاری این شرکت در نیمه دوم 2018 بودند که به اندازه ارزش کلی شرکت فیس بوک است. گفته می‌شود در معاملات روزهای گذشته و به دلیل انتشار چشم‌انداز کاهش فروش محصولات این شرکت امریکایی در چین که توسط مدیرعامل آن طی نامه‌ای به سهامداران اعلام شده است، ارزش سهام اپل رو به نزول رفته است. در چین به دلیل اقدامات تجاری امریکا علیه این کشور و به خصوص در ماجرای دستگیری مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی، مردم و شرکت‌های چینی محصولات اپل را بایکوت کرده‌اند.

 

ارسال نظر